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서비스디자인 방법론을 활용한 백화점 경험개선 방안연구

Title
서비스디자인 방법론을 활용한 백화점 경험개선 방안연구
Other Titles
A Study on the Improvement of Experience in Department Store by Using Service Design Methodology : Focus on the lifestyle of new Senior VIP males
Authors
류슬아
Issue Date
2018
Department/Major
디자인대학원 서비스디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
일반적인 중년남성들은 가족과 건강에 대해 고민하는 삶이 대부분이다. 하지만 과학과 의료기술의 발달로 인간의 평균 수명은 길어지게 되었고, 이미 많은 남성들은 “얼마나 오래 살 수 있을까”가 아닌 정신적 신체적 건강을 유지하며 “얼마나 질 높은 삶을 살 수 있을까”에 대해 더 중요하게 생각 한다. 이미 많은 기업들은 이와 같은 남성들을 대상으로 한 마케팅활동을 시작하며 이윤을 추구 하고있고, 많은 전공분야에서 다양하게 남성들에 관한 연구가 이루어지고 있으나, 아직까지 남성 시니어층에 대한 연구는 많지않으며, 관련 선행 연구는 대부분 소비를 주도하는 여성에 대한 연구로 국한 되어있다. 본 연구에서는 1:1 심층 인터뷰를 통해 백화점을 이용하는 시니어 남성의 라이프스타일에 대해 연구해보고 그들의 삶에 대한 생각과 라이프 스타일의 관심사에 대해 살펴 보았다. 이는 마케팅적으로 실질적 결과를 남기는 것을 지향하는 것이 아니라 본인이 전공하였던 서비스디자인의 관점으로, 시니어 남성의 소비습관 속 라이프스타일을 알아보고 그에 따른 백화점의 역할을 제시하며, 유통업계의 미래의 방향성을 살펴보고자 하는데 의의가 있다. 인터뷰에 참여한 시니어 남성들은 뉴 시니어의 모습으로 탄탄한 경제력을 지닌 A백화점의 VIP소비자를 대상으로 진행되었으며, 조사 결과 이들이 관심있는 라이프 스타일 요인들은 5가지로 함축되었다. 취미와 가족, 건강, 외모관리 등의 여유로운 가치관으로 그들의 라이프 스타일는 선물, 배우자, 건강, 혼자라는 요소들이 발견되었다. 또한 그들은 스스로 자신들이 시니어라는 현실을 부정하지 않았다. 그들은 신체적인 젊음이 아니라 정신적인 젊음이 중요하다고 생각했고, 외모관리를 하는 이유는 젊게 보이기 위해서가 아닌 그들의 일상인 것으로 나타났다. 또한 백화점 이용하는 부유층 소비자들은 과시적일 것이라는 편견과 반대로 명품보다는 실용적이고 합리적인 소비를 지향했고, 백화점을 이용하는 이유도 사람과의 관계유지를 위해 이용하는 것으로 확인되었다. 경제적으로 풍요로운 그들은 백화점 소비경험엔 트랜드에 맞는 편리함을 느끼지만, 매장이외의 접점을 이용할 땐 편리함 보다는 편안함을 중요하게 생각했다. 이들은 새로운 라이프스타일을 추구하는 뉴 시니어의 성향을 띄고 있었으나, 그 특징들이 이들에게는 이미 일상으로 자리잡고 있어 특별하지 않다는 사실을 알아볼 수 있었다. 이런 환경속에서 백화점은 이용하는 시니어 VIP남성의 특징인 건강한 삶을 추구하며 가족과 배우자에 대한 관심이 높으면서도, 혼자 있는 시간을 가치 있게 보내며 선물하는 문화의 소비 트랜드 성향을 보인다. 이들은 신체의 건강을 유지하기 위해 꾸준히 운동하며 브랜드의 가치보다는 자신만의 편한 옷차림을 선호하는 라이프 스타일을 가지고 있었다. 국내 유통업계 또한 남성들의 라이프스타일에 만족감을 주면서 그들의 생활 전면적인 부분에 접근하길 원한다. 하지만 현재 유통업계는 유행과 트랜드를 반영하여 매출과 직접적인 관련이 있는 구매경험 위주로 접근하는 것이 일반적이다. 시니어 VIP남성들은 이미 화려하고 현란한 트랜드에 대해 익숙해 있기 때문에 그들을 타겟으로 한 마케팅은 그들이 구매 이외의 목적으로 백화점을 이용할 때 느끼는 편안함을 더 중요하게 생각해야 할 필요가 있는 것으로 보여진다. 인구통계학적인 변수로도 예측하기 어려웠던 시니어 VIP남성의 특성을 라이프 스타일의 분류를 통해서 살펴볼 수 가 있었는데, 그들의 라이프 스타일을 보면 다가오는 미래보다는 현실에 충실하려는 욕구가 강하고 은퇴 후에도 긍정적인 사고를 가지고 일상을 위한 구매활동을 즐기고자 했다. 이와 같은 결과를 바탕으로 디자인 씽킹을 통하여 얻어진 키워드들로 도출한 유통업계속 백화점의 발전방향은 나를 위한 공간과 사람이 있는 편안함. 마음을 주고 받는 관계 속 공간. 건강한 삶을 위한 자기관리의 장소가 될 수 있도록 있어야 한다는 것이다. 앞으로 새로운 VIP남성 소비자들이 안정적 자산 및 활동적인 삶을 기반으로 끊임없이 뉴 시니어 시장에 진입할 것이며, 이전보다 광범위한 넓은 분야에서 시니어시장의 영향력은 더욱 더 커질 것으로 전망된다. 그들에게 익숙한 트랜드를 반영한 화려함이 아닌, 그들의 일상과 라이프스타일의 구조를 파악하고 그들의 일상에 만족감과 편안함을 느끼게 해줌으로 써 시니어 VIP남성 소비자가 백화점을 계속 찾도록 해야 할 것이다.;Most middle-aged men in general worry about their family and health. However, advances in science and medical technology have led to longer human life expectancy, and already many men wonder, " How long can we live, not how long can we live, but how long can we live, " and say, " How healthy can we live? Already, many companies are pursuing profit by launching marketing activities targeting men like this, and although many research studies on men's rights in the field of study are not conducted on men's rights, they are still conducted on men's rights. In this study, I researched the lifestyles of senior men who use department stores and looked at the thoughts of their lives and interests in their lifestyle through 1:1 in-depth interviews. It is not meant to leave actual results in marketing, but rather to look at the future lifestyles of senior men in terms of the service design that it has studied, and then look at the role of distribution outlets in order to explore the future direction of spending habits of senior men. Senior men interviewed were shown to be New Senior's and were followed by VIP consumers at a department store with a solid financial background, with five lifestyle factors they were interested in : The leisurely values of hobbies, family, health, and appearance were found to be gifts, spouses, health care, and alone. They also did not deny themselves that they were senior. They thought mental youth was important, not physical youth, and it turned out that the reason for maintaining one's appearance was not to look young but their daily lives. In addition, the prejudice that department store owners are more willing to spend money on luxury goods than they are exposed to, and the reason for using department stores was confirmed to maintain relationships with people. Though economically affluent, they felt the convenience that was trendy in the shopping experience of department stores, comfort was more important than convenience when using non-store contacts. They were New Senior, who sought a new lifestyle, but found out that the features were not special because they were already established as daily lives. Under these circumstances, department stores are more interested in healthy lives, characteristic of used Senior VIP men, and spend quality time alone and gifts while enjoying the interests of family and spouses. They worked out steadily to keep their bodies healthy and had a lifestyle that favored their own casual clothes over brand values. The nation's distribution industry also wants to access the entire picture of men's lives, satisfying their lifestyles. However, it is now common for retailers to take a purchasing experience that directly relates to sales, reflecting trends and trends. Because senior VIP men are already familiar with the glamorous and flamboyant trends, marketing aimed at them is the comfort with which they feel more importantly when it comes to thinking outside of purchasing. I could see the character of a senior VIP male who could not be predicted by demographic variables through the classification of lifestyle choices, but if I saw their desire for retirement to see strong and positive aspects about their lives, they would have a stronger desire to live in the future. Based on these results, the direction of continuous development of department store based on keywords obtained through design thinking is the space for me and the comfort of people. They need to be able to be a place of self-discipline for a healthy life. In the future, new VIP male consumers will continue to enter New Senior Markets based on their stable assets and active lives, and their prospects for Senior Markets will grow stronger in a wider area than ever before. It is not the luxury of the trends they are used to, but the luxury of knowing their daily lives and the structure of their lifestyle and keeping their male lives content and comfortable with the use of their consumer satisfaction and comfort.
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