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노리코 쿠레즈미 (Noriko Kuresumi) 작품의 조형성에 근거하여 플라운스 기법을 응용한 패션디자인 연구

Title
노리코 쿠레즈미 (Noriko Kuresumi) 작품의 조형성에 근거하여 플라운스 기법을 응용한 패션디자인 연구
Other Titles
Study of fashion design applying the flounce technique, based on the formality of Noriko Kuresumi's work : Focusing on sea creatures since 2009
Authors
김지우
Issue Date
2018
Department/Major
디자인대학원 패션디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
주보림
Abstract
현대 패션디자인 분야에서는 많은 연구가 이루어지고 있으며 급격한 시대 변화의 흐름에 따라 다양하게 발전하고 있다. 사회의 변화 속도가 급속하게 빨라지면서 인간의 삶의 질 또한 향상되었고 사람들은 이전에 보지 못했던 신선하고 독창적인 패션을 추구하게 되었다. 특히 패션에 밀접하게 영감을 주고 있는 건축, 회화, 조각, 디자인 등 여러 분야가 융합되어 새로운 가치를 창출하면서 패션디자인 분야에서도 기존의 연구 분야와는 다른 새로운 장르에서 패션의 모티프를 얻고자 하는 욕구가 나타나고 있다. 이에 본 연구에서는 바다 생물을 모티프로 하여 점토를 빚어 만드는 조각가 노리코 쿠레즈미의 도조 작품들의 조형적 특성을 분석하여 현대 패션디자인에 접목 시키고자 하였으며 도조 작품에서 보여 지는 곡선미와 율동미를 최대한 효과적으로 표현하기 위해서 패션 장식 기법 중 하나인 플라운스(Flounce)기법을 이용하였다. 또한 두께감이 있는 네오프렌 패브릭 위에 부드러운 소재의 질감을 견고하게 만들어 주는 약품인 패브릭 스티프너(Fabric stiffener)를 사용하여 도조 작품의 견고하고 매끄러운 표면의 특징을 극대화 시키고자 하였다. 본 연구의 목적은 노리코 쿠레즈미(Noriko Kuresumi) 작품의 조형성에 근거하여 플라운스 기법을 응용한 패션디자인을 연구 하고자 하였으며 도조 작품에서 표현되는 조형적 형태와 표면의 특성을 패션디자인에 접목시켜 패션디자인의 표현 영역을 확대하고자 한다. 본 연구의 내용 및 방법은 다음과 같다. 첫째, 작가의 홈페이지와 관련 기사들을 통하여 노리코 쿠레즈미 작품의 형성 배경과 작품 세계에 관하여 알아보고 2009년도 이후 바다생물을 모티브로 한 도조 작품에 나타난 조형성을 형태, 색채, 질감으로 구분하여 분석하였다. 또한 각종 문헌 자료와 컬렉션지, 패션정보 사이트 등을 통해서 바다생물 작품을 모티브로 삼은 현대 패션디자인 사례를 살펴보았다. 둘째, 학위논문 및 단행본, 학술지 등을 통한 문헌 연구를 통해 플라운스 기법에 대한 이론적 고찰을 하였다. 또한 인터넷 리서치 자료, 컬렉션지, 패션정보 사이트 등을 통해서 플라운스 기법이 현대 패션디자인에 응용된 사례를 살펴보았다. 셋째, 이론적 고찰 및 노리코 쿠레즈미 작품의 조형성에 근거하여 플라운스 기법을응용하여 총 6벌의 작품을 제작, 제시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 노리코 쿠레즈미 도조 작품의 특징인 유기적인 곡선미에서 나타나는 조형성은 다양한 패션디자인 모티프의 이미지로 응용하는 데에 적합하였다. 둘째, 작품의 특징인 유기적인 곡선 형태를 나타내기 위해서 패션 장식기법인 플라운스 기법을 활용한 결과 율동미와 곡선미, 우아미가 부각된 조형적인 실루엣 표현이 가능하였다. 셋째, 작품의 실루엣 형성에 있어서는 플라운스 기법을 적용한 날개를 단위 형태로 재단한 후 드레이핑 작업을 통하여 모티프에 맞게 배치하였는데 그 결과 조형적이고 입체적인 실루엣을 효과적으로 표현 할 수 있었다. 넷째, 거친 선들의 반복과 중첩을 통해 표현된 산호초의 이미지는 네오플렌 원단을 세로 방향으로 길게 잘라 오버로크 처리를 한 후 질감을 살려 거친 표면의 선적 요소들을 효과적으로 표현할 수 있었다. 다섯째, 화이트컬러를 작품 전체에 사용 한 결과 형태 자체가 주는 단순성에 의해 작품의 율동감 넘치는 곡선미가 한층 돋보였다. 또한 화이트 플라운스의 중첩 및 반복 그리고 말림에 의해 나타나는 음영 효과는 도조 작품의 입체감과 조형성을 표현하는데 적합하였다. 여섯째, 작품의 소재에 있어서 본딩 네오프렌 소재의 사용은 끝처리를 따로 하지 않아도 컷팅 후 올이 풀리지 않아 매끈한 표면이 특징인 조각 작품의 특성을 표현하는데 적합 하였다. 또한 도조 작품의 특징인 견고함의 성질을 패션디자인으로 표현하기 위해서 부드러운 소재의 질감을 딱딱하게 만들어주는 약품인 패브릭 스티프너를 사용한 결과 도조 작품의 형태적 특징이 효과적으로 표현 될 수 있었다. 본 연구에서는 노리코 쿠레즈미의 도조 작품에 나타난 정형화 되지 않은 곡선미를 플라운스 기법을 사용 하여 효과적으로 표현 하였다. 또한 패브릭 스티프너 약품을 사용하여 소재를 단단한 질감으로 표현함으로써 패브릭은 부드럽기만 하다는 고정관념에서 벗어날 수 있었다. 본 연구를 통하여 패션디자인의 새로운 표현 영역에 있어서 다양한 표현기법과 도조를 접목시킨 흥미로운 연구가 지속되길 기대한다.;Many researches have been made and various developments are taking place in accordance with the rapid change of the times in the field of contemporary fashion design. As the pace of change in society rapidly accelerated, the quality of human life was improved and people began to pursue fresh, original fashion that they had never seen before. Especially, the desire to acquire a motif of fashion in a new genre that is different from existing research field in the fashion design field while creating new value by integrating various fields such as architecture, painting, sculpture, and etc. which closely inspire fashion. In this study, I analyzed the formative characteristics of pottery carving works of Noriko Kuresumi, a sculptor who makes pieces using clay with sea creatures as motifs, and tried to apply them to contemporary fashion design, and used flounce technique which is one of the fashion decoration techniques, to express the beauty of curve and rhythm. Also, I tried to maximize the solid and smooth surface characteristics of pottery carving works by using a fabric stiffener, which is a chemical agent that makes the texture of soft material firm on the thick neoprene fabric. The purpose of this study was to study the fashion design using the flounce technique, based on the formality of Noriko Kuresumi’s works, and expand the expression area of fashion design by combining the formative shape and surface characteristics expressed in pottery carving. The content and method of this study are as follow. First, I looked for the formation background and the world view of the works of Noriko Kuresumi through her website and related articles, and analyzed the shape, color, and texture of the formativeness in the pottery carving works with sea creatures as motif after 2009. In addition, I examined the case of modern fashion design with sea creatures as motif through various reference material, collection magazine, and fashion information sites. Secondly, I considered the flounce technique from a theoretical point of view through thesis papers, books, and journals. Also, I looked at examples of application of the flounce technique to contemporary fashion through Internet research materials, collection magazines, and fashion information sites. Third, based on the theoretical consideration and the formativeness of the Noriko Kuresumi’s works, I created and presented a total of six pieces of works by applying the flounce technique. The conclusions of this study are as follows. First, the formativeness that appears in the organic beauty of curve, a feature of pottery carving works of Noriko Kuresumi is suitable for application as an image of various fashion design motifs. Second, it was possible to express the formative silhouette with the emphasis on the beauty of rhythm, curve and elegance as a result of using the flounce technique, a fashion decoration technique, in order to express the organic curved shape which is a characteristic of the work. Third, in the formation of the silhouette of the work, the wings with flounce technique were cut into unit and arranged to its motif through draping, as a result, I was able to express the formative, stereoscopic silhouette effectively. Fourth, the images of coral reefs expressed through repetition and reiteration of rough lines were able to effectively express the elements of rough surface by using neoprene fabrics cut in the longitudinal direction and overlocked and bringing out the texture. Fifth, as a result of the use of white color all over the work, the beauty of curve with full of rhythmic sense was brought out by the simplicity given by the form itself. In addition, the shading effect appeared by overlapping, repetition, and curling of the white flounce was suitable for expressing stereoscopic effect and formativeness of pottery carving. Sixth, the use of bonded neoprene material in the terms of material for a work, was suitable for expressing the characteristic of the sculptural work, characterized by a smooth surface because it does not dissolve after cutting, even without finishing. Also, to express the nature of solidity, which is a characteristic of pottery carving, in fashion design, the use of fabric stiffener, which is a chemical agent that makes the texture of soft material hard, was used to effectively express the morphological characteristic of pottery carving. In this study, the unstructured curve shown in pottery carving works by Noriko Kuresumi is effectively expressed by using the flounce technique. In addition, by using fabric stiffener chemicals to express the material in a solid texture, I was able to abandon the stereotype that the fabric is nothing but soft. Through this study, I look forward to continuing the interesting research combining various expression techniques and pottery carving in the new expression area of fashion design.
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