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dc.contributor.advisor박선희-
dc.contributor.author박진영-
dc.creator박진영-
dc.date.accessioned2018-03-06T16:31:58Z-
dc.date.available2018-03-06T16:31:58Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.otherOAK-000000148161-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000148161en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/240818-
dc.description.abstract디지털 기술과 온라인 네트워크 문명의 이기를 누리는 오늘날, 이미지를 복제하고 공유하는 행위는 매우 일상적인 것이 되었다. 예술에 있어 원본성의 의미는 점차 사라지며 창의적 복제에 대한 예술적 접근이 가능해진 것이다. 이러한 흐름에서 팝아트와 키치 아트는 그 표현 영역을 넓히고 있으며, 예술에서의 적극적 수용 분위기와 더불어 현대 패션디자인에까지 활발하게 응용되고 있다. 본 연구는 키치 아트의 대표적인 인물로 손꼽히는 현대 미술가 제프 쿤스(Jeff Koons, 1955~)의 작품 세계를 이해하고, 그의 회화 중 캐릭터 복제의 특징을 강하게 보이는 회화를 대상으로 패션디자인에 강력한 영감으로서 발굴하고자 하였다. 캐릭터란 그 자체만으로도 독특한 성격을 강하게 지닌 시각물을 뜻한다. 이것은 독립적으로 존재하거나 기업, 단체, 제품, 서비스, 아이디어, 행사 등 특정의 대상을 상징하기 위하여 창조된 형태라고 규정할 수 있다. 제프 쿤스의 회화는 현대의 각종 유명 캐릭터를 복제하여 시각적 이미지를 재구성하였으며 작품 시리즈마다 독창적인 상징을 부여하고 있다. 제프 쿤스의 회화에는 약 세 가지의 캐릭터 복제가 등장한다. 첫째, 만화영화 캐릭터를 복제하여 캐릭터의 이미지에 소비대상으로서의 장난감 이미지를 강조하는 경우이다. 둘째, 가상의 캐릭터에 리얼리티를 부여하는 경우로서, 미디어 속 히어로 캐릭터를 복제하여 사회, 문화적인 패러디를 시도한 것이다. 셋째, 동물 캐릭터를 복제하여 독창적인 상징을 부여하기도 하였다. 이상의 캐릭터들은 모두 일상생활과 대중문화 중에 쉽게 눈에 띄고 소비할 수 있는 대상들에 속한다. 본 연구에서는 제프 쿤스의 세 가지 방향의 캐릭터 복제 방식에 근거하여 총 6종의 캐릭터 복제 이미지를 각각 구성하였으며, 이를 폴리우레탄 재질 렌티큘러(lenticular) 출력에 적용하여 제작하였다. 렌티큘러의 다양한 효과 중 입체효과와 변환효과를 이용하여, 시각의 위치에 따라 캐릭터가 입체적 효과를 보이거나, 형태변환 효과를 보이는 독특한 패션소재를 제작하여 의상 작품을 표현하고자 하였다. 폴리우레탄 재질의 렌티큘러로 제작한 캐릭터 복제 이미지들이 접힘없이 잘 보일 수 있도록 네오프렌 소재의 오버사이즈 실루엣으로 총 6벌을 계획하였다. 연구의 이론적 연구 방법과 내용은 다음과 같다. Ⅰ장에서는 연구의 배경과 목적, 방법 등을 소개하였다. Ⅱ장에서는 각종 자료 수집과 분석을 토대로 제프 쿤스의 회화작품의 형성 배경을 조사하고, 회화에 나타나는 캐릭터 복제에 대해 분석하였다. 또한, 캐릭터 복제가 응용된 패션디자인을 사례를 조사하였다. 이어서 렌티큘러 개념을 살펴보고 렌티큘러 효과의 종류와 특징을 분석하였으며, 렌티큘러 효과가 적용된 현대 디자인 사례를 살펴보았다. Ⅲ장에서는 제프 쿤스 회화의 캐릭터 복제를 응용한 모티프를 재구성하여 작품을 제작하였으며, 제작 의도 및 방법을 제시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 제프 쿤스 회화의 캐릭터 복제는 만화영화 캐릭터 복제, 미디어 속 히어로 캐릭터 복제, 동물 캐릭터 복제 등으로 나타났으며 이를 통하여 소비사회의 문화와 사회적인 현상을 반영한 작품을 제작하였다. 또한, 캐릭터 복제를 포토샵 프로그램의 꼴라주 형식으로 페인팅 효과와 결합하여 조화로운 구도의 이미지를 표현하였다. 본 연구는 이에 대하여 슈퍼마리오, 배트맨, 미키 마우스 등의 캐릭터를 응용 캐릭터로 선택하였으며, 포토샵 꼴라주 형식으로 복제 이미지를 재생산하였다. 이를 렌티큘러 효과가 적용된 패션디자인으로 표현하여 새로운 가치를 부여할 수 있었다. 둘째, 제프 쿤스 회화의 캐릭터 복제를 재구성한 모티프를 연질 렌티큘러 효과를 적용하여 작품에 응용할 수 있었는데, 입체효과와 변환효과를 사용한 렌티큘러 출력이 캐릭터 표현에 재미를 더해줄 수 있었다. 폴리우레탄 재질의 연질 렌티큘러는 얇고 부드러워 패션 작품을 완성하기에 어려움이 없고 적합하였다. 셋째, 캐릭터 모티프를 효과적으로 강조하기 위해 박시한 라인의 실루엣이 의상을 표현하기에 적합하였고, 렌티큘러를 고정하여 안정적인 실루엣을 표현하기 위해서는 네오프렌 소재가 적합하였다. 또한, 네오프렌과 렌티큘러가 겹쳐진 소재의 두께감은 인체의 굴곡을 최소화시켜 렌티큘러의 효과와 실루엣을 효과적으로 표현할 수 있었다. 모티프의 주된 색상의 네오프렌을 가장자리 시접에 드러내어 모티프를 선명하게 강조하며 안정감있는 실루엣을 표현할 수 있었다. 넷째, 제프 쿤스 회화의 캐릭터 복제를 응용하여 재구성한 모티프를 렌티큘러 효과를 적용하여 패션 작품으로 시도함으로써 기존에 쉽게 시도되지 않았던 새로운 패션소재 표현이 가능하였다. 마치 제프 쿤스가 특별한 표면의 금속 소재로서 작품의 관람자와 공간을 투영하는 작품을 했던 것처럼 이 의상 작품들은 특별하게 이미지를 품는 표면의 소재로서 역할을 하였다. 본 연구는 제프 쿤스 회화의 캐릭터 복제를 분석하여 재구성한 모티프를 전개하여 렌티큘러 적용의 패션디자인을 연구한 것이다. 연질 렌티큘러의 경우 두께와 면적의 제약이 있어 현재의 상황에서는 이미지 표현에 있어 보다 강력하고 자유로운 표현에 일정의 한계가 있었다. 그러나 차후 연질 렌티큘러 출력에 대한 보다 발전된 기술 진보를 이룬 이후에는 한계없는 이미지 표현이 가능하리라 본다. 본 연구는 제프 쿤스 회화작품에 나타난 캐릭터 복제를 응용하여 재구성한 모티프를 도출하고 이를 패션디자인에 접목시키기 위해 렌티큘러 표현기법을 사용하였다. 캐릭터 복제 이미지를 재생산하고 이를 입체적이며 역동적으로 표현한 작품들은 패션디자인의 표현 방법에 있어 하나의 새로운 방법이 될 수 있을 것으로 보인다. 또한 대중과 커뮤니케이션이 가능한 예술 방식의 발굴로서도 그 의미와 가치를 찾을 수 있으리라 기대한다. ;In today's world of digital technology and online networking, copying and sharing images has become very ordinary. In art, the meaning of originality gradually disappears and an artistic approach to creative reproduction becomes possible. In this trend, pop art and kitsch art are widening their ranges of expression, and they are being actively applied to contemporary fashion design with an actively receptive atmosphere in the art world. This study aims to explore and understand the world of Jeff Koons (1955 ~), one of the representative figures of kitsch art, to use his paintings, which strongly characterize the reproduction of characters, as a powerful source of inspiration for fashion design. A character is a visual thing that has distinct characteristics in itself. This can be defined as an independently existing form, or as a form created to represent a company, organization, product, service, idea, event, or other specific subjects. Jeff Koons’ paintings reproduce visual images by replicating various modern characters, and each piece of work is given a unique symbol. Amongst Jeff Koons’ paintings, there are approximately 3 kinds of character reproductions. First, it replicates cartoon characters and emphasizes the toy image of the character as a consumer object. Second, is in cases when reality is given to a virtual character, when a hero character in the media is replicated as an attempt in social and cultural parody. Third, he replicated animal characters and gave them original symbols. All of these characters are among the objects that can easily be seen and consumed in everyday life and popular culture. In this study, six character replica images were constructed based on 3 different methods of Jeff Koons' character reproduction, and they were applied to a polyurethane lenticular material. By using the stereoscopic and transformative effects from the various effects of lenticular, I tried to express the costume work, creating a distinctive fashion material with characters showing a stereoscopic effect or a transformative effect depending on the position. We designed a total of six over-sized silhouettes of neoprene material so that the duplicate characters made of polyurethane material can be seen without folding. The theoretical research method is as the following. The background, goal, and method of the study were introduced in chapter I. In chapter II, the backgrounds of the formation of Jeff Koons’ paintings were investigated based on various data that were collected and analyzed, and the replicated characters that showed up in his paintings were analyzed. Cases where character replication was implemented in fashion design was also investigated. The concept of lenticular was then looked at, analyzing the types and characteristics of the effects of lenticular, and cases where lenticular effects were implemented in contemporary design were investigated. In chapter III, works were produced which reconstructed the motifs that used the character replication of Jeff Koons’ paintings, and the intention and method of the production were proposed. The conclusion gathered through this study is as the following. First, the character replication of Jeff Koons’ paintings show up in cartoon character replications, replications of hero characters in media, and animal character replications, and through this, a piece was produced that reflected the culture of consumer societies and social effects. I also combined character duplication with painting effects in a collage format of the Photoshop program to create a harmonious composition image. For this study, Super Mario, Batman, Mickey Mouse, and other characters were selected to be used, and the images were reproduced in the Photoshop collage format. These were expressed in fashion design that utilized lenticular effects, which gave them new value. Second, the reconstructed motifs of the character replications of Jeff Koons’ paintings were used in the piece using soft lenticular effects, and the stereoscopic and transformative effects in the lenticular output added another layer of fun to the character expression. The polyurethane soft lenticular material was thin and soft, making it easy to use in fashion pieces, and was appropriate. Third, in order to effectively emphasize the character motifs, boxy silhouettes were appropriate to express the outfits, and neoprene material was appropriate to secure the lenticular and express a stable silhouette. Also, the thickness of the material, where neoprene and lenticular overlap, reduced the curves of the human body, which enabled it to express the lenticular effect and silhouette more effectively. The neoprene of the motif's main color was exposed to the edge seam to emphasize the motif clearly, and it was able to express a stable silhouette. Fourth, by attempting a fashion piece that applied the lenticular effect on reconstructed motifs of replicated characters from Jeff Koons’ paintings, a new fashion material expression, which was not easily attempted before, was made possible. Just as Jeff Koons created pieces with metal materials with special surfaces that projected both the viewer and the space, these outfits serve as a material to hold images in a special way. This study investigated the fashion design of lenticular application by analyzing the character reproduction of Jeff Koons' painting and developing the reconstructed motif. In the case of soft lenticular, there were limits to the thickness and area, and in the current situation there are limits in boldly and freely expressing images. However, with developments in soft lenticular output technology in the future, I believe there will be no limits in expressing images. This study resulted in a reconstructed motif using the character replication from Jeff Koons’ paintings, and this motif was used in fashion design using the lenticular expression method. It appears that reproducing the character replication image and creating works that express them stereoscopically and dynamically, might end up starting a new method of fashion design expression. It is also expected to find meaning and value as a discovery of an art form that can communicate with the public.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구 배경과 목적 1 B. 연구 방법과 내용 2 Ⅱ. 이론적 배경 3 A. 제프 쿤스 회화에 대한 고찰 3 1. 제프 쿤스의 작품세계 3 2. 제프 쿤스 회화와 캐릭터 복제 17 3. 캐릭터 복제를 응용한 현대 패션디자인 24 B. 렌티큘러의 이해 29 1. 렌티큘러의 개념 29 2. 렌티큘러 효과의 종류와 특징 33 3. 렌티큘러를 적용한 현대 디자인 39 Ⅲ. 작품 제작 및 해설 44 A. 작품 제작 의도 및 방법 44 B. 작품 및 해설 49 Ⅳ. 결론 및 제언 93 참고문헌 95 ABSTRACT 98-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent6726629 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title제프 쿤스(Jeff Koons) 회화의 캐릭터 복제를 응용한 패션디자인 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle렌티큘러 적용을 중심으로-
dc.title.translatedStudy of the Application Jeff Koons Painting’s Character Replication to Fashion Design : Focusing on Lenticular Application-
dc.creator.othernamePark, Jin Young-
dc.format.pageix, 100 p.-
dc.contributor.examiner김혜연-
dc.contributor.examiner김정혜-
dc.contributor.examiner이세리-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 패션디자인전공-
dc.date.awarded2018.2-
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