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중국 수용자의 한국 드라마에 대한 심리적인 시청경험에 관한 연구

Title
중국 수용자의 한국 드라마에 대한 심리적인 시청경험에 관한 연구
Other Titles
A study on Psychological Viewing Experience of Korean Dramas by Chinese Audiences : Focusing on the Influence of Cultural Proximity
Authors
GAO, SIQI
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
본 연구의 목적은 수용자가 외국 영상물을 시청할 때 어떠한 심리적인 시청경험이 나타나는가, 이러한 심리적인 시청경험은 문화적 요소의 어떠한 영향을 받을 것인가를 살펴보고자 한다. 이를 위해 본 연구에서 중국 수용자가 한국에 대한 문화적 근접성은 한국 드라마를 시청할 때 나타나는 의사사회적 상호작용, 동일시, 몰입 경험에 어떠한 영향을 미치는지 실증적으로 분석을 진행하였다. 또한 한국 드라마 시청량의 조절효과와 의사사회적 상호작용, 동일시 두 요인이 선행요인으로 몰입에 미치는 영향도 같이 알아보았다. 본 연구에서 선행연구들에 의해 측정항목을 도출하여 설문지를 만들었다. 한국 드라마를 시청한 경험이 있는 중국 수용자를 대상으로 설문조사를 실시한 결과, 총 273부 유효한 설문지를 회수하였다. 이를 바탕으로 요인분석을 실시한 결과, 문화적 근접성은 ‘한국 동경’, ‘한국식 가치관’, ‘한국어 어학능력’이라는 3개의 요인이 도출되었으며 동일시는 ‘인지적 동일시’, ‘유사성 인식’, 그리고 ‘감정적 동일시’라는 3개의 요인이 도출되었다. 다음은 의사사회적 상호작용, 동일시의 3개 요인, 몰입에 대한 위계적 회귀분석을 실시한 결과, 문화적 근접성의 3개 요인이 모두 의사사회적 상호작용과 몰입에 영향을 미친다. 한국 동경과 한국식 가치관 두 요인이 인지적 동일시와 유사성 인식에 영향을 미친다. 감정적 동일시의 경우, 한국식 가치관의 영향만 받는다. 전반적으로 한국어 어학능력보다 한국 동경과 한국식 가치관이 심리적인 시청경험들에 더 큰 영향력을 가지고 있다. 또한, 한국 드라마 시청량은 의사사회적 상호작용에 대한 한국 동경과 한국식 가치관의 영향에서 조절효과가 있다. 마지막으로 의사사회적 상호작용, 유사성 인식과 감정적 동일시가 몰입에 긍정적인 영향을 미친다. 이는 중국 수용자가 한국 드라마를 시청할 때 심리적으로 나타나는 여러가지 경험들은 외적인 요인보다 주로 한국 동경과 한국식 가치관 이러한 내적인 요인들의 영향을 받는 것으로 알 수 있다. 즉 언어적 거리보다 문화적 거리는 수용자가 외국 영상물에 대한 수용에 더 중요한 영향을 미치고 있다. 이 논문은 심리적인 시청경험의 측면에서 문화권이라는 한계에 초점을 맞춰 외국 영상물에 대한 심리적인 시청경험을 살펴봄으로써 그동안 하나의 문화권에서 연구해온 이러한 시청효과가 문화적 요소 등 다른 영향요소와 결합하는 데에 가능성을 제공한다. 즉 수용자의 외국 영상물에 대한 시청효과에 관한 연구에 새로운 시사점을 주는 연구가 되겠다.;The purpose of the study is to explore what kind of psychological viewing experience the audience experiences when watching foreign films, and how the psychological viewing experience will be affected by cultural factors. For this purpose, this study empirically analyzed how the cultural proximity of the Chinese audiences to Korea influences the parasocial interaction, identification, and flow experience when watching Korean dramas. In addition, this study examined the moderating effect of amount of Korean dramas viewing, the effect on flow of parasocial interaction and identification as predisposing factors。 In this study, questionnaires were created by deriving the items of measurement which base on previous studies. As a result of questionnaire survey on Chinese prisoners who have experienced Korean dramas, a total of 273 valid questionnaires were retrieved. As a result of the factor analysis, cultural proximity gets 3 factors for ‘longing for Korea’, ‘Korean values’, and ‘Korean language ability’. Identification gets 3 factors for ‘cognitive identification’, ‘similarity realization’ , and ‘emotional identification’. As a result of hierarchical regression analysis of parasocial interaction, identification, and flow, all three factors of cultural proximity have an effect on parasocial interaction and flow. ‘Longing for Korea’ and ‘Korean values’ affect ‘cognitive identification’ and ‘similarity recognition’. In the case of emotional identification, it is only affected by Korean values. Overall, ‘longing for Korea’ and ‘Korean values’ have more influence on psychological viewing experiences than Korean language ability. Also, the amount of Korean dramas viewing has a moderating effect on the effects of ‘longing for Korea’ and ‘Korean values’ on parasocial interaction. Finally, parasocial interaction, similarity realization and emotional identification have a positive effect on flow. It can be seen that the psychological experiences of Chinese audiences watching Korean dramas are mainly influenced by internal factors such as ‘longing for Korea’ and ‘Korean values’ than external factors. In other words, the cultural distance rather than the linguistic distance has more influence on the viewing of the foreign videos by the audiences. This study examines the psychological viewing experiences of audiences when watching foreign videos, and provides a possibility to combine these viewing effects, which have been studied in one culture, with other influencing factors such as cultural factors.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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