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도자의 상감기법과 금속재를 융합한 화기디자인 연구

Title
도자의 상감기법과 금속재를 융합한 화기디자인 연구
Other Titles
A study on the vase design through the convergence of Ceramic inlay technique and metal material
Authors
서혜정
Issue Date
2018
Department/Major
디자인대학원 크래프트디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
차영순
Abstract
현대 산업사회는 자동화된 생산체계로 인해 대량생산이 가능해지면서 공예의 흐름도 변하였다. 이러한 대량 생산 시스템과 자동화 설비들의 이용으로 인해 획일성과 실용성을 강조한 생산 공예의 비중이 주를 이루게 되었고, 많은 시간이 소요되고 소규모로 제작되는 수공예(Handicraft)가 설 자리는 점차 줄어들게 되었다. 그러나 현대인들은 짧은 시간 안에 대량으로 생산해 내는 물건들로 인한 기계적 요소들 보다 자신들의 취향에 맞고 미적 욕구를 충족시켜줄 수 있는 물건들에 더 관심을 가지게 되었다. 즉, 기계가 아닌 사람의 손으로 정성과 시간을 쏟아서 만든 손맛이 묻어있는 것들을 간직하고 싶은 성향을 선호하게 된 것이다. 일상의 다양한 물건들 중에서 연구자가 평소에 관심을 갖은 화예와 관련된 제품 중 일상생활에서 쉽게 접할 수 있는 화기에 주목하였다. 일반 소비자들이 쉽게 구입할 수 있는 화기는 유리나 도자인 단일 소재로 가장 기본적인 형태와 색상의 화기들이 대부분이다. 그래서 연구자는 평범하고 일반적인 제품을 뛰어넘어 도자와 금속을 융합하여 차별화된 화기를 만들고자 하였다. 본 연구는 두 가지 소재의 융합이 가능하고 잘 조화될 수 있는지에 중점을 두었다. 도자와 금속은 물성이 서로 다른 소재이므로 화기의 형태는 제작이 용이한 단순한 원기둥 형태를 유지하되, 도자의 장식 기법인 상감 기법과 금속의 애노다이징기법(양극산화법, Anodyzing을 융합하였다. 그리고 조형의 기본 단위요소인 선의 반복으로 화기의 미적인 측면을 강조하였다. 작품의 완성도를 높이기 위해 도자의 상감기법과 금속의 애노다이징기법의 개념과 특징에 대해 살펴보았고, 화기의 미적인 부분을 극대화하기 위해 선에 대한 개념과 선의 반복성을 통해 느낄 수 있는 조형성에 대해 살펴보았다. 조사한 이론을 바탕으로 선의 길이와 폭을 말하는 굵기의 다양성을 통해 화기의 표면을 균형 있게 분할하여 디자인 하였으며, 선의 규칙적인 면과 불규칙적인 반복을 통해 리듬감을 표현함으로서 다양한 감정을 이입하고자 하였다. 연구자는 본 연구를 통해 금속과 도자 간의 융합의 가능성과 단일 소재로 제작된 기존의 상품들과의 차별성을 확인하였고, 선이 지닌 자유로움과 무한한 표현력을 도자의 상감 기법과 알루미늄 선을 이용해 조형화 할 수 있었다. 또한 도자와 금속의 재료 및 기법 간의 융합을 시도함으로서 대량생산된 화기와는 다른, 손의 감성이 담긴 수공예의 매력과 가치를 실현시킬 수 있기를 기대해 본다.;Due to the automated production system, the stream of Arts and Crafts have undergone a dramatic change. Standardization and practicality encouraged by mass production have overtaken the Arts and Crafts, leaving Handicrafts that are designed in small quantities and cost longer hours to design, to lose ground increasingly. However, people today have become more interested in things that satisfy their aesthetic appetite than mass produced ones. In other words, they have learned to treasure products produced not by the cold mechanical parts of a machine but what is created with time and effort by the warm touches of man. Among the various objects, the researcher has focused on vases that are easily accessible in daily life. The most common type of vase that can be purchased by ordinary consumers are glass and ceramic vase. Therefore, the researcher created a differentiated vase by convergencing ceramic and metal. The study is focused on whether the amalgamation of two materials can be combined harmoniously. The two materials being different in property, the shape of the vase maintains in a simple cylinder form, and yet the artistic aspect is completed by convergencing the ceramic Inlay technique and the Anodyzing technique in metal and repeating the basic unit of the lines on the vase. In order to elevate the completion of work, the theory and features ceramic Inlay technique and Anodyzing technique in metal, including the artistic portion of the piece to maximize the aesthetic concept of the lines and modeling thorough the repetitiveness of the lines were thoroughly examined. Also designed based on the researched theory, the surface of the piece was divided harmoniously through the diversity of thickness that represent the length and depth of the lines. Furthermore, the regular and irregular repetition of lines to express rhythm have been adapted to deliver various emotions. The researcher has confirmed the possibility of blending of metal and ceramic and the distinctiveness over the existing single material products within this research and was able to model the unconventionality and the infinite expressiveness of lines through ceramic Inlay technique and aluminium lines. And by convergencing ceramic and metal, the researcher look forward to fulfill the charm and value of warmth of hand-made Handicrafts among the flood of mass produced dull and standardized products in the current ceramic market.
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디자인대학원 > 크래프트디자인전공 > Theses_Master
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