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종교적 문화를 고려한 국내 두유 수출 패키지디자인 연구

Title
종교적 문화를 고려한 국내 두유 수출 패키지디자인 연구
Other Titles
Study on Package Design for Exporting Korean Soy Milk Considering Religious and Cultural Aspects : With an Emphasis on Halal Food Market
Authors
이나라
Issue Date
2018
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김수정
Abstract
현대 소비 사회는 국제경쟁을 맞이하며 자국에서의 경쟁뿐만 아니라 국경을 넘은 경쟁활동이 심화되어가고 있다. 전세계의 기업들이 글로벌 경쟁을 위해 경쟁력을 높이기 위한 다양한 활동을 펼치고 있다. 산업환경의 발전으로 기업들의 국제무역경쟁을 통해 국경의 거리가 점점 좁아졌고 앞으로 산업환경이 점차 성장하며 더 좁아질 것으로 전망된다. 국내 기업들의 경쟁과 해외 기업들의 국내 진출로 인해 소비자들의 상품 선택에 대한 폭이 넓어지며 오늘날 소비자들의 구매태도는 제품을 소비하는 형태에서 이미지를 소비하는 형태로 변화하였다. 기존의 사용가치에서 정서적 가치로 소비자들의 구매태도가 변화했다는 점에서 기업이 소비자에게 최종적으로 전달하고 싶은 이미지와 소비자의 니즈를 반영한 제품에 대한 이미지를 전달하기 위한 디자인 개발이 필요하였다. 현재 글로벌 브랜드의 마케팅활동에 비해 국내기업들의 활동을 분석해 보았을 때 수출국에 대한 현지화 전략이 부족한 것으로 나타났다. 글로벌 경쟁 사회에 맞서 기업과 소비자 사이의 최종 커뮤니케이션의 매체인 패키지디자인의 다양한 접근 전략이 필요하였다. 기업과 제품의 이미지를 유지하기 위해 패키지디자인의 변화 없이 무역활동을 하는 것은 문화적 차이에 의해 피해를 받을 수 있기 때문이다. 무역활동 시 피해를 최소한으로 줄이기 위해서는 수출하는 국가의 시 장현황분석 이외에도 문화적 특이성을 이해하고 특성에 맞는 제품을 개발하고 마케팅활동을 통해 여러 관점에서의 전략이 필요하다. 따라서, 본 연구에서는 꾸준한 성장세를 보이고 있는 식품시장의 제품을 선정하여 수출 패키지디자인을 연구하였다. 소비자들의 라이프스타일 변화에 맞춰 빠르게 변화하고 있는 식품은 국가별 소비자들의 라이프스타일변화뿐만 아니라 지역, 문화, 역사를 지니고 있기 때문에 패키지디자인을 통해 언어, 문화, 지역 등을 담아내 전달하여야 한다. 그렇기 때문에 패키지디자인 개발에 앞서 해외 소비자들에게 제품에 대한 정보와 이미지가 정확하게 전달 될 수 있도록 수출국에 대한 문화적 배경의 이해와 식품시장의 현황조사를 통해 해외 소비자의 니즈와 트렌드에 부합할 수 있게 사례분석을 통해 구매욕구를 자극하고 오류를 범하는 것을 줄이고자 수출 패키지디자인 연구를 하였다. ;In the modern consumption society, with the emergence of the global competition, the trans border competitive activities as well as domestic competition are intensifying. Corporations across the world are engaged in various activities to raise the competition in preparation for global competition. Due to the development of industrial environment, the trans-border distance has narrowed through global trade competitions of corporations, and it is predicted to get narrower as the industrial environment grows further. Due to the competition of domestic corporations and the localization activities of global corporations, consumers have far more options to choose products. Today, the purchasing attitude of consumers has evolved from consuming products to consuming image. The change of consumers’ purchasing attitude from utilization value to emotional value calls for the development of design aimed at delivering images that companies want to deliver to consumers and the image on products reflecting consumers’ needs. In comparison of marketing activities of global brands, when the activities of domestic companies were analyzed, they were in short of localization strategies to exporting nations. In response to the global competition in society, diverse approaching strategies of package design are needed as the medium of the final communication between corporations and consumers. Engaging in trade activities without changing package design to keep the corporate and product image can result in damage due to the cultural difference. In order to minimize the damage from trade activities, strategies on diverse aspects are required apart from the market analysis on the target country such as understanding the cultural characteristics, developing suitable products and engaging in marketing activities. Consequently, the present study examined the package design for exports by selecting products from the food market that shows a consistent growth. Food has been rapidly changing in line with the change in consumers’ lifestyle, and as it reflects the change in consumers’ lifestyle in countries as well as the regional characteristics, culture and history, package design should convey the language, culture and regional characteristics. Therefore, prior to developing package design, the research on understanding cultural background and food market status of the target country need to precede in order to deliver the product information and images to overseas consumers clearly. In this regard, the study on package design for export products was conducted to stimulate purchasing needs and prevent errors through case analyses in line with the overseas consumer’s needs and trends. As such, we hope that the competitiveness of domestic food corporations will be expanded by developing food package design that is suitable for exports. In the future, we hope that this study will become useful materials for the growth of domestic food brands to become global brands.
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디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
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