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복고 이미지를 활용한 레토르트 식품 패키지 디자인 제안 연구

Title
복고 이미지를 활용한 레토르트 식품 패키지 디자인 제안 연구
Other Titles
A Proposal of Retort Food Package Design using Retro Images : Focusing on the Suggestion of Ottogi Package Modification
Authors
김성민
Issue Date
2018
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
박수진
Abstract
복고는 과거를 기억하고 재해석하여 재현하는 것이다. 복고 이미지를 토대로 브랜딩 혹은 마케팅을 진행할 시 과거를 추억하는 과정에서 오는 감성적 반응은 소비자의 긍정적 태도를 이끌어낼 수 있다. 본 연구에서는 복고 이미지를 활용해 효과적인 브랜딩을 진행한 태극당, 프릳츠 커피 컴퍼니, 백미당의 사례를 통해 이를 확인할 수 있다. 또한 해당 기업들의 복고 이미지 디자인을 선례로 참고한다. 레토르트 식품은 레토르트 공법을 이용하여 알루미늄 봉지 등에 음식을 포장한 식품이다. 1981년 기업 오뚜기에 의해 국내 처음 도입되었으며, 살균 처리로 인해 유통기한이 길고 대량생산으로 인해 가격이 저렴하다는 장점이 있다. 국내 도입 이전 카레, 하이라이스, 햄버그, 미트볼, 스프, 햄 등의 식품은 기존 소비자가 대중적으로 접하기 힘든 음식이었으나 레토르트 식품 도입 이후 대중화되었다. 그러므로 레토르트 식품은 과거 소비자의 기억 속에 강하게 남아있는 식품으로, 복고 이미지를 활용한 디자인 시안 도출에 적절한 대상이다. 오뚜기는 1969년 5월 창립된 풍림상사를 모태로 한 식품 기업이다. 국내 레토르트 식품 도입 이후 오뚜기는 레토르트 식품 생산의 선도 기업이 되었다. 그중 3분 카레, 3분 짜장 등의 3분 시리즈는 국내에서 30년 넘게 사랑받고 있는 오뚜기의 대표 레토르트 식품이다. 본 연구에서는 이러한 오뚜기의 3분 카레 시리즈가 복고 이미지를 활용한 레토르트 식품 패키지 디자인 적용에 적절하다고 판단하였다. 그러므로 본 연구에서는 복고 이미지를 활용하여 오뚜기 3분 카레 매운맛, 3분 카레 약간 매운맛, 3분 카레 순한맛, 3분 짜장, 그대로 카레 매운맛, 그대로 카레 약간 매운맛, 그대로 카레 순한맛, 그대로 짜장의 레토르트 식품 패키지를 새롭게 디자인하고자 한다.;Restoration is to recall and reinterpret the past. When branding or marketing based on the retro image, the emotional response from the process of remembering the past can lead to a positive attitude of consumers. In this study, it is confirmed through examples of Taegeukdang, Fritz Coffee Company and Baekmidang that used the retro images to conduct effective branding. Retro image designs of those companies are referred to as successful precedents. Retort food is an instant meal packed in an aluminum bag or similar using retort engineering method. It was first introduced in Korea by Ottogi in 1981. It has advantages such as long shelf life due to sterilization treatment and low price due to mass production. Before it was introduced in Korea, public could not access food such as curry, hashed rice, hamburger, meatball, soup, ham, etc. were food that the public cannot have easily. With the retort food, they became easily accessible to public. Therefore, retort food remains in the memory of old consumers, and is suitable for designs using retro images. Ottogi is a food company founded in May 1969 originated from Punglimsangsa. Since the introduction of retort method to Korean market, Ottogi has become a leader in retort food production. Among them, three-minute series including three-minute curry are representative retort food that has been loved for over 30 years in Korea. In this study, three-minute series were selected as subjects of this experimental design using retro images. Therefore, in this study, it was tried to design packages of retort food such as the Ottogi 3-minute hot curry, 3-minute medium hot curry, 3-minute mild curry, 3-minute Jajang (black-bean paste), Gdaero curry hot, Gdaero curry medium hot. Gdaero curry mild and Gdaero Jajang.
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디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
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