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중년 남성을 위한 프리미엄 코스메틱 패키지 디자인

Title
중년 남성을 위한 프리미엄 코스메틱 패키지 디자인
Other Titles
A Study on Premium Cosmetic Packaging Design for Middle-aged men : in focus of LG Household & Healthcare's Mens Cosmetic Brand ‘VONIN MAJESTA’
Authors
박찬희
Issue Date
2018
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
박수진
Abstract
본 연구의 목적은 중년 40대 남성의 성향과 니즈에 맞는 화장품 패키지의 디자인을 개발하고 제안함을 목적으로 한다. 2017년 기준 대한민국 중년 40대 남성은 개인의 개성과 행복을 중시하여 자신에게 가치 지향적인 소비를 하는 성향을 가진 세대로 지속적이고 안정적인 경제활동을 바탕으로 다른 세대에 비교해 소비성이 가장 높은 세대이다. 많은 분야에서의 소비비율 중, 매년 10% 안팎의 성장세를 보이는 남성 화장품 시장 성장은 이들의 적극적인 화장품에 대한 소비로 나타났다. 이들은 제품의 성분이나 기능, 브랜드 인지도, 패키지디자인 등 자신들의 가치에 부합한 제품들을 직접 검색하고 선택하기 때문에 국외 화장품 제품이나 프리미엄군의 제품을 선호하여 그들의 트렌디한 감성에 맞춘 브랜드의 제품을 구매하는 것이 특징이다. 이처럼 급속도로 높아지고 있는 국내 중년 남성의 화장품 관심도에 비해 우리나라 남성 화장품의 현주소는 기존 여성 브랜드 안에 남성용 라인을 추가한 안정적인 전략으로의 상품출시나 중년 남성의 피부 고민을 타깃으로 한 세분된 고기능성 제품 출시뿐, 그들의 니즈를 반영한 독창적인 브랜드 콘셉트의 전략 없이 많은 남성 화장품 브랜드의 제품들의 실정으로 앞으로의 남성 화장품 시장은 더딘 발전양상을 보인다. 이와 같은 무한경쟁 시대에 다양한 화장품 브랜드들이 살아남을 방법은 브랜드 커뮤니케이션 전략으로서의 패키지디자인을 적극적으로 활용하고 연구하여 브랜드와 소비자가 소통하는 것이다. 패키지디자인 연구는 소비자와 더욱 친근하고 감성적인 관계로 직결될 수 있는 분야이기 때문에 본 연구로부터 중년 남성의 욕구와 구매력을 끌어당기기에 적합한 패키지디자인을 수립할 수 있다. 중년 남성 화장품 패키지디자인 개선 방향의 대상으로는 국내에서 40대 남성을 타깃으로 출시 된 LG생활건강의 프리미엄 화장품‘보닌 마제스타’를 중심으로 연구하였다. 본 논문에서 제안하게 되는 프리미엄 라인의 화장품 패키지는 종전과는 다른 큰 차이를 만들어 낼 수 있으며 또한 이 연구에서 개발된 패키지디자인은 그것을 사용하는 소비자들의 성향과 감성에 따른 패키지로 사용자에게 특별함과 유용함을 부여할 것이다. 연구자가 본 논문에서 연구하고자 하는 것은 아래와 같다. 첫째, 2017년 기준 국내 남성 코스메틱 시장의 규모와 전망, 국내 화장품 시장에 신 소비층으로 부상한 40대 남성을 중점으로 그들이 어떠한 성향과 감성을 통해 화장품을 구매하며 40대 중년 남성을 위한 화장품 시장의 움직임을 이해한다. 둘째, 제품선택의 폭이 넓어진 현대사회에서 패키지디자인은 시장과 소비자를 직결시켜주는 요소로 브랜드 커뮤니케이션 전략으로서의 패키지디자인에 대한 개념과 중요성을 설명하고, 이를 전달하기 위한 패키지디자인의 시각적 요소 대해 알아본다. 셋째, 국내·외 여섯 개 브랜드의 남성 프리미엄 화장품 패키지디자인을 정하여 패키지디자인의 현황 및 특성을 조사하고 국내· 외 남성 코스메틱 패키지디자인 콘셉트의 시각적 요소들이 어떻게 표현되고 있는지에 대한 중점으로 비교·분석한다. 넷째, LG생활건강의 ‘보닌 마제스타’의 대한 이해와 패키지디자인을 분석한다. 다섯째, 40대 중년 남성의 화장품 사용실태와 구매형태 및 화장품 패키지디자인에 대한 관심도와 선호 이미지 조사, ‘보닌 마제스타’패키지디자인에 대한 이미지를 설문 조사하여 통계하고 그 결과에 따른 중년남성을 위한 프리미엄 코스메틱 패키지디자인 개발전략과 방향을 설정한다. 마지막으로 앞에서 분석한 내용을 바탕으로 중년 40대 남성을 목표 집단으로 하는 많은 화장품 브랜드들이 독창적인 패키지디자인의 상품 기획과 차별적인 마케팅 전략 수립에 유용하게 활용될 수 있는 기초자료로 제공하고 중년남성을 위한 프리미엄 화장품 패키지디자인을 제안함으로 앞으로의 패키지디자인 발전에 바탕이 되고자 이 연구를 진행했다.;The purpose of this study is to develop A packaging design for men’s cosmetic products that can meet the preferences and needs of middle-aged men in South Korea. As of 2017, middle-aged South Korean men value their own individualities and satisfaction, which drive them to pursue value oriented consumption. Being involved in constant and stable economic activities, men of this generation have recorded a higher consumption rate than any of those in other generations. Among many consumer markets, affected by such increased consumption rate is men’s cosmetic market, showing 10% of growth every year. As they actively search for cosmetic products that can meet their expectations, they end up purchasing overseas products because of their reputation, packaging designs and high quality. As the current status of domestic brands is quite frustrating, even if the middle-aged men’s interest in cosmetic market is skyrocketing, introducing men’s product lines from currently existing women’s product lines or targeting middle-aged men’s skin problem by developing expensive and high-quality products is not enough to satisfy the high standard of middle-aged men in South Korea. Failing Due to brand concepts that are not differentiated enough to reflect the needs of this market segment, Korean cosmetic brands face difficulty competing with other brands at a global level. To survive in this highly competitive business environment, active communication with this market segment has become crucial. The most effective and easiest communication can be done through the packaging design. Since the visual effect of package design of products can directly touch the consumer’s emotional state, designing packages of cosmetic products can be an effective way to capture the consumers’ attention. For this study, a research has been done on LG Household and Healthcare’s product, Vonin Majesta to find out what kind of packaging design would be ideal to appeal to middle-aged men in South Korea. The new package design of Vonin Majesta will deliver a sense of uniqueness to the market segment by capturing their preferences and stimulating their sensibilities, which will eventually increase the Vonin Majesta’s brand recognition and market share. The contents of this study are provided below: 1. Comprehending the current size of men’s cosmetic market in South Korea and predicting the future of this market. Understanding a newly rising market segment and middle-aged men, and introducing the key drivers of their purchases and how this market shifts. 2. Highlighting the important role of packaging design as a modern communication strategy for brand and demonstrating the concept of packaging design and its visual components. 3. Selecting six different packaging designs of premium products from overseas and researching their current trends and characteristics. Conducting comparative analysis based on their visual components. 4. Understanding the product of LG Household and Healthcare ‘Vonin Majesta’ and analyzing its current package design. 5. By conducting a survey Capturing middle-aged men’s consumption pattern, level of their interest in the cosmetic market, their preferred image of product’s package, and opinions on Vonin Majesta’s package design. Analyzing survey result through statistics tools and presenting a guideline to improve Vonin Majesta’s package design based on the result. 6. Building useful baseline data for cosmetic brands to come up with successful marketing strategies for middle-aged men and providing a foundation for a future packaging design in premium cosmetic market.
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디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
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