View : 764 Download: 0

학교스포츠클럽 무용활동 참여 여중생의 재미와 신체적 자기효능감 및 운동지속에 미치는 영향

Title
학교스포츠클럽 무용활동 참여 여중생의 재미와 신체적 자기효능감 및 운동지속에 미치는 영향
Other Titles
The Effect on Fun, Physical Self-efficacy and Exercise Adherence of Middle School Girls Participating in School Sports Club Dancing Activities
Authors
박사라
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
원형중
Abstract
본 연구는 서울 및 경기도에서 학교스포츠클럽 무용활동에 참여하고 있는 중학교 여학생을 대상으로 인구통계학적 특성(학년, 무용활동 참여여부, 참여기간, 참여빈도)에 따른 재미, 신체적 자기효능감, 운동지속의 차이와 무용활동 참여 여중생의 재미가 신체적 자기효능감 및 운동지속에 미치는 영향, 신체적 자기효능감이 운동지속에 미치는 영향을 규명하고자 한다. 이러한 결과는 체육수업으로 무용의 교육적 가치와 중요성을 재인식 시키고 여학생 체육활동 활성화 및 지속적 참여를 유도하기 위한 기초자료를 제공하는데 기여할 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위해 본 연구자는 중학교 여학생 588명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 수집된 자료는 SPSS 21.0 통계 프로그램을 사용하여 연구문제에 따라 검정과 일원변량분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따른 재미, 신체적 자기효능감, 운동지속의 차이를 살펴본 결과, 1학년이 2,3학년 보다 더 높은 재미와 신체적 자기효능감의 신체적 자기표현 자신감을 보였고 학교스포츠클럽 무용활동에 참여하는 집단이 그렇지 않은 집단 보다 재미, 신체적 자기효능감, 운동지속의 경향성과 강화성을 더 높게 느끼는 것으로 나타났다. 또한 학교스포츠클럽 무용활동에 2년 이상 참여한 학생들이 참여기간이 길어질수록 수업의 자유로움에 더 많은 재미를 느꼈으며 학교스포츠클럽 무용활동에 참여하는 횟수가 많을수록 운동지속의 강화성을 더 높게 지각하는 것을 알 수 있었다. 둘째, 무용활동 참여 여중생의 재미가 신체적 자기효능감 및 운동지속에 미치는 영향을 분석한 결과, 재미의 신체적·정신적·건강유지와 사회성 함양이 높아질수록 신체적 자기효능감에 긍정적인 영향을 미친다는 것과 재미의 신체적·정신적·건강유지와 사회성 함양이 향상됨에 따라 운동지속도 상승한다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 무용활동 참여 여중생의 신체적 자기효능감이 운동지속에 미치는 영향을 분석한 결과, 신체적 자기효능감의 인지된 신체능력이 높아질수록 운동지속에도 긍정적인 영향을 미친다는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 종합해보면 무용활동 참여 여중생의 재미가 신체적 자기효능감 및 운동지속에 긍정적인 영향을 미치며, 신체적 자기효능감이 높아질수록 운동지속도 상승하게 된다는 것을 확인할 수 있었다. 이에 학교스포츠클럽을 활용한 무용활동 경험은 여학생들의 신체활동에 대한 재미를 보다 더 이끌어주며 신체적 자기효능감 향상으로 지속적인 운동실천에 긍정적인 영향력을 미칠 것이라 사료된다. 따라서 여학생 체육활동 활성화를 위한 학교스포츠클럽의 다양한 프로그램 도입과 전문성을 갖춘 지도교사 충원 그리고 체계적 연수 등의 지원체계를 구축하여 여학생들이 신체활동을 즐기고 몰입할 수 있는 학습 분위기와 환경을 만들어 주어야 한다고 판단된다.;This study investigated differences in fun, physical self-efficacy and exercise adherence, the impacts of fun on physical self-efficacy and exercise adherence and the impact of physical self-efficacy on exercise adherence with girls participating in school sports club dancing activities in middle schools located in Seoul and Gyeonggi-do according to their demographic characteristics (grade, dancing Activities participation, the period of participation and the frequency of participation). The results of this study would contribute to a new understanding of the educational value and importance of dance through physical education classes and providing basic data to vitalize the girl students athletic activities and to induce their continued participation. To achieve the purpose of the study this researcher conducted a survey with 588 middle school girls and conducted a t-test and one-way ANOVA, multiple regression analysis with the collected data, using SPSS 21.0 statistics program according to the research questions. The results of the study are summarized as follows. First, as a result of an examination of differences in fun, physical self-efficacy and exercise adherence according to their demographic characteristics, it was found that there were higher fun and physical self-presentation confidence of physical self-efficacy in the first-year students than in the second-year and third-year students and that there were higher fun, physical self-efficacy and predisposing and reinforcing of exercise adherence perceived in a group that participated in school sports club dancing activities than in a group that did not. In addition, it was noted that the longer the period of participation of the students who participated in school sports club dancing activities for more than two years the more fun from the freedom of the classes they felt and that the more the frequency of their participation in school sports club dancing activities the higher reinforcing of exercise adherence they perceived. Second, as a result of an analysis of the impact of fun of middle school girls participating in dancing activities on physical self-efficacy and exercise adherence, it was found that the higher the physical and psychological health maintenance of fun and the cultivation of sociability, the more positive the impact on physical self-efficacy became and that the more enhanced the physical and psychological health maintenance of fun and the cultivation of sociability, the higher their exercise adherence became. Third, as a result of the impact of physical self-efficacy of middle school girls participating in dancing activities on their exercise adherence, it turned out that the higher their perceived physical ability of physical self-efficacy, the more positive the impact on their exercise adherence became. To sum up the above findings, it was found that fun of middle school girls participating in dancing activities had positive impacts on their physical self-efficacy and exercise adherence and that the higher their physical self-efficacy, the higher their exercise adherence became. Thus, it is judged that the experience of dancing activities utilizing a school sports club elicit more fun for physical activities for girls and that the enhancement of physical self-efficacy would have a positive influence on the practice of continuous exercise. Therefore, it is judged that it is necessary to introduce various programs to school sports clubs for the vitalization of girl students’ athletic activities, to supplement the instructors with expertise, and to create a learning atmosphere and environment in which the girls can enjoy and get immersed in physical activities by constructing a support system like systematic training.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE