View : 909 Download: 0

지각된 인기도와 또래괴롭힘 가해·방어행동의 관계

Title
지각된 인기도와 또래괴롭힘 가해·방어행동의 관계
Other Titles
The Relationship among Perceived Popularity, Bullying and Defending Behaviors in Adolescents : Mediation Effect of Internal Locus of Control.
Authors
조유진
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이승연
Abstract
아동기에서 성인기로 가는 과도기인 청소년 시기에 또래관계는 청소년들에게 큰 영향을 끼치게 된다. 하지만 최근 또래괴롭힘이라는 현상이 만연해지면서 이로 인해 청소년의 또래관계 질이 저하되고 있다. 이에 본 연구는 또래괴롭힘에 관한 연구를 중심으로 초기 청소년기인 중학생들의 지각된 인기도와 또래괴롭힘 가해행동 및 방어행동의 관계에서 내적통제성의 매개효과를 검증하는 데 그 목적이 있다. 이러한 연구문제를 검증하기 위하여 경기, 경남지역의 중학생 323명을 대상으로 연구를 실시하였으며, 측정도구로는 지각된 인기도 측정을 위한 또래지명법, 내적통제성, 또래괴롭힘 가해행동, 방어행동 척도를 사용하였다. 자료 분석방법으로는 측정 변인의 일반적 경향을 알아보기 위해 연구대상자의 인구통계학적 특성과 기술통계를 산출하였고, 각 변인의 평균과 표준편차를 산출하였으며, 각 변인들의 상관관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시하였다. 다음으로 지각된 인기도와 또래괴롭힘 가해행동, 방어행동의 관계에서 내적통제성의 매개효과를 검증하기 위해 SPSS Macro를 사용하여 부트스트래핑 검증을 통해 이를 확인하고자 하였다. 본 연구 결과의 요약은 다음과 같다. 첫째, 지각된 인기도와 또래괴롭힘 가해행동은 정적상관을 보였다. 즉, 또래내에서 우세한 지위를 가지고 있을수록 또래괴롭힘 상황에서 공격성을 나타냄을 알 수 있다. 둘째, 지각된 인기도와 내적통제성은 유의한 정적상관을 보였다. 이는 또래 내에서 우세한 지위를 가질수록 외적통제소재를 사용하기보다는 내적통제소재를 사용한다는 것을 나타낸다. 셋째, SPSS Macro를 활용해 분석해 본 결과, 지각된 인기도와 또래괴롭힘 가해행동 의 관계에서 내적통제성의 부분매개효과가 검증되었다. 이를 통해 또래 내에서 우세한 지위를 차지할수록 내적통제를 사용하고, 내적통제를 함으로 인해 또래괴롭힘 상황에서 공격성을 덜 보인다는 것을 확인 할 수 있다. 넷째, 지각된 인기도와 또래괴롭힘 방어행동의 관계에서 내적통제성의 완전매개효과가 검증되었다. 이를 통해 또래 내에서 영향력을 가지고 있을수록 내적통제를 하고, 내적통제소재를 사용함으로 인해 또래괴롭힘 상황에서 친사회적 행동을 통해 피해자를 돕는 방어행동을 한다는 것을 확인 할 수 있다. 결론적으로 또래 내에서 지각된 인기도가 높을수록 내적통제를 하게 되고 이로 인해 또래괴롭힘 상황에서 공격성을 덜 보이고 친사회적 행동을 함으로써 피해자를 돕는다는 것을 알 수 있다. 본 연구에서는 또래괴롭힘이 증가하는 시기인 중학생을 대상으로 연구를 진행하였다는 점과 또래지위를 선호도에 기초한 개념이 아닌 우세함과 영향력을 반영하는 개념인 지각된 인기도로 살펴보았다는 점에서 의의가 있다고 할 수 있다. 또한 또래괴롭힘 행동과 관련된 특성으로 성격특성인 내적통제성을 함께 고려했다는 점에서 의의가 있다. ;During adolescence, which is a transitional period between childhood and adulthood, peer relationships have a great influence on youths. However, as the phenomenon of peer bullying has become rampant recently, the quality of peer relationships between youths has been deteriorating. Therefore, the purpose of this study is to verify the mediating effect of the internal locus of control on the relationships among the perceived popularity, peer bullying behavior, and defending behavior of middle school students, who are in their early adolescence, focusing on studies on peer bullying. To verify the research problem as such, the study was conducted with conducted with 323 middle school students residing in Gyeonggi and Gyeongnam regions using peer nomination for measurement of perceived popularity, internal locus of control, peer bullying behavior and defending behavior scales were used as measuring tools. With regard to data analysis methods, the demographic characteristics and descriptive statistics of the study subjects were obtained to examine the general tendencies of measurement variables, the means and standard deviations of individual variables were calculated, and correlation analyses were conducted to examine the correlations among individual variables. Thereafter, bootstrapping verification was conducted using SPSS Macro to verify the mediating effect of internal locus of control on the relationships among perceived popularity, peer bullying behavior, and defending behavior. The results of this study are summarized as follows. First, perceived popularity and peer bullying behavior were statistically correlated. In other words, the more dominant status among peers a youth has, the more aggressive behavior the youth shows in peer bullying situations. Second, perceived popularity and internal locus of control showed a statistically significant correlation. This indicates that the more dominant position a youth has among peers, the more the youth uses internal locus of control rather than external locus of control. Third, through analyses utilizing SPSS Macro, partial mediating effect of internal locus of control was verified in the relationship between perceived popularity and peer bullying behavior. This means that the more dominant position among peers a youth has, the more the youth uses internal locus of control rather than external locus of control so that the less aggressiveness he shows in peer bullying situations. Fourth, full mediation effects of internal locus of control was verified in the relationship between perceived popularity and peer bullying defending behavior. Therefore, it could be seen that the more influential a youth is among peers, the more the youth uses internal locus of control thereby conducting defending behavior to help victims through pro-social behavior in peer bullying situations. In conclusion, the higher the perceived popularity of a youth among peers, the more the youth uses internal locus of control to help victims by showing less aggressiveness and conducting pro-social behavior in peer bullying situations. This study can be regarded to be meaningful in that it was conducted with middle school students, who are in the period when peer bullying increases and that it examined statuses among peers with perceived popularity, which is a concept that reflects predominance and influence instead of a concept based on preference. In addition, this study is also meaningful in that it also considered internal locus of control, which is a personality trait related to peer bullying behavior.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 상담심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE