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실시간 인터넷 1인 방송의 상호작용성이 의사사회적 상호작용, 사회적 실재감, 몰입감에 미치는 영향
- Title
- 실시간 인터넷 1인 방송의 상호작용성이 의사사회적 상호작용, 사회적 실재감, 몰입감에 미치는 영향
- Authors
- 조윤희
- Issue Date
- 2018
- Department/Major
- 대학원 커뮤니케이션·미디어학과
- Publisher
- 이화여자대학교 대학원
- Degree
- Master
- Advisors
- 임소혜
- Abstract
- 최근 뉴미디어의 새로운 플랫폼으로 크게 성장하게 된 실시간 인터넷 1인 방송은 ‘실시간성’과 ‘쌍방향 상호작용’의 결합이라는 특성 때문에 전통적 미디어뿐 아니라 기존의 온라인 동영상, VOD 서비스 등과도 차별화된다. 따라서 실시간 인터넷 방송의 수용자 효과에 대한 개별적 연구가 필요하다고 보았다. 상호작용성은 뉴미디어의 대표적 특징이자 인터넷 방송의 두드러지는 특징이라고 볼 수 있다. 본 연구에서는 인터넷 방송의 상호작용성을 구현하는 도구로서 실시간성과 대화창(쌍방향 상호작용) 기능의 결합에 주목하였으며, 이러한 상호작용적 기제가 상호작용성을 구성하는 요소인 쌍방향커뮤니케이션, 반응성, 통제성, 개인화를 모두 충족시킨다고 보았다. 각각의 요소가 작용할 때 상호작용성이 증가한다고 볼 수 있으며, 인터넷 방송은 상호작용성이 높은 미디어라고 볼 수 있다. 본 연구의 목적은 실시간 인터넷 1인 방송의 상호작용적 기제가 이용자의 심리적 반응에 어떠한 영향을 미치는지 실험을 통해 밝히고 상호작용의 효과를 직접적으로 확인하고자 함이다. 나아가 이러한 상호작용성이 사용자의 심리적인 반응에 영향을 줄 때, 이용동기가 어떻게 조절효과를 나타내는지, 참여의도는 어떻게 매개효과를 나타내는지 살펴보았다. 심리적 반응으로는 인터넷 상호작용과 관련이 있는 의사사회적 상호작용, 사회적 실재감, 몰입감의 개념과 연결 지어 연구를 수행하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 상호작용성 수준이 높을수록 의사사회적 상호작용과 사회적 실재감 그리고 몰입감 수준 또한 증가함이 검증되었다. 의사사회적 상호작용, 사회적 실재감, 몰입감에 대해 모두 저 상호작용과 중 상호작용 조건에서는 큰 차이를 보이지 않았던 반면 고 상호작용 조건에서는 눈에 띄게 높은 수치로 심리적 변인들이 증가함을 확인할 수 있었다. 이것은 일방적으로 영상물만 시청하거나 타인의 상호작용만을 시청하는 것이 개인의 심리적 변화에 미치는 영향이 크게 다르지 않지만, 실시간성과 직접 참여 가능성이 동반되는 높은 상호작용성 수준은 개인의 심리적 변화에 미치는 영향이 크다는 점을 나타낸다. 실제 사용환경에서는 실시간 인터넷 방송 고 상호작용성과 같은 조건을 유지하게 되는데, 결국 타 매체들과 비교했을때 실시간 인터넷 방송은 높은 상호작용성을 지녔고 그 높은 상호작용성이 사용자의 심리적 상태에 크게 영향을 미치는 차별화된 특성임을 알 수 있다. 본 연구의 결과는 쌍방향 커뮤니케이션, 즉흥적이고 빠른 반응성, 개인화에 따른 높은 상호작용성 수준이 높은 의사사회적 상호작용, 높은 사회적 실재감, 높은 몰입감으로 이어진다는 것을 보여준다. 둘째, 상호작용성 수준이 의사사회적 상호작용, 사회적 실재감, 몰입감에 영향을 미칠 때, 개인의 이용동기가 조절효과를 나타내는지 살펴보았다. 이용동기 중 오락추구 동기는 의사사회적 상호작용과 몰입감에 가장 큰 영향을 미치는 동기임이 밝혀졌으며 관계추구 동기는 사회적 실재감에 가장 큰 영향을 미치는 동기임이 밝혀졌다. 상호작용성 수준이 높아짐에 따라 의사사회적 상호작용, 사회적 실재감, 몰입감 또한 증가하게 되는데 여기서 오락추구 동기와 관계추구 동기만이 부적인 조절효과를 나타낸다는 것을 확인할 수 있었다. 그 이유는 오락추구 동기와 관계추구 동기를 가진 사용자들은 상호작용성 수준에 크게 구애 받지 않고도 의사사회적 상호작용, 사회적 실재감, 몰입감을 크게 느끼기 때문이었다고 볼 수 있다. 조절효과는 의사사회적 상호작용과 몰입감에 대하여 관계추구 동기가 가장 크게 나타났고 사회적 실재감에 대하여 오락추구 동기가 가장 크게 나타났다. 셋째, 상호작용성 수준이 의사사회적 상호작용, 사회적 실재감, 몰입감에 영향을 미칠 때 직접참여의도와 간접참여의도가 매개효과를 나타내는지 알아보았다. 먼저 의사사회적 상호작용에서 직접참여의도와 간접참여의도는 부분매개 효과가 있다는 것이 확인되었다. 사회적 실재감에서 직접참여의도는 완전매개 효과가 있다는 것이 확인되었고 간접참여의도에서는 매개효과가 확인되지 않았다. 몰입감에서 직접참여의도는 완전매개 효과가 있다는 것이 확인되었으며 간접참여의도에서는 부분매개 효과가 있음이 확인되었다. 상호작용성 수준이 높을수록 적극적으로 상호작용에 참여할 의도를 발생하게 하며 이러한 참여의도가 발생할 경우 높은 심리적 효과를 불러일으킨다고 볼 수 있다. 본 연구는 젊은 소비층을 중심으로 영향력이 빠르게 커지고 있는 인터넷 1인 방송에 대해서 수용자 효과를 보다 구체적으로 살펴보게 한다는데 의의가 있으며, 인터넷 방송의 상호작용성에 대한 선행연구가 충분하지 않은 상황에서 인터넷 방송의 상호작용적 기제에 대한 연구영역을 넓히고 실험을 통한 검증으로 현실적이며 실용적인 함의를 제공했다는 점에서 의미가 있다. 본 연구 결과를 활용하여 추후 인터넷 1인 방송의 긍정적 측면을 극대화하고 부정적 측면은 최소화 할 수 있는 방안을 모색하는데 출발점이 되길 바란다.;Real-time internet broadcasting, which has grown to become a new platform for new media, is different from online video clip or VOD service due to the combination of 'real-time' and 'interaction'. Therefore, it is necessary to study the effects of real-time internet broadcasting on the audience. Interactivity is a representative feature of new media and a prominent feature of internet broadcasting. In this study, attention was paid to the combination of real-time and chat functions as a tool for realizing the interaction of internet broadcasting. This interaction mechanism meets interactive communication, responsiveness, control, and personalization, which constitute interactivity. Interaction can be seen to increase when each element acts, and Internet broadcasting is highly interactive. The purpose of this study is to clarify the effects of the interactive mechanism of real - time Internet broadcasting on the psychological reaction of users and to directly confirm the effect of interaction. In addition, we examined how moderating effect of use motivation and mediating effect of participation intention show when this interactivity affects psychological response of user. Psychological reactions were parasocial interaction, social presence, and flow. The results of the study are as follows. First, it was proved that the higher the level of interactivity, the more the level of parasocial interaction, social presence, and flow. Psychosocial reactions such as parasocial interaction, social presence, and flow were not significantly different in the low and medium interaction conditions, but were significantly higher in the high interaction conditions. This does not mean that the effect of watching one-sided video only or viewing only the interaction of the other person is very different, but the level of high interactivity, which is accompanied by real-time performance and the possibility of direct participation, indicates that the psychological change of individuals is significant. As a result, real-time Internet broadcasting has high interactivity compared to other media, and its high interactivity greatly affects user's psychological state. It is differentiated characteristics. The results of this study show that high level of interactivity(interactive communication, impromptu, rapid response, personalization) leads to high high parasocial interaction, high social presence, and high flow. Second, we examined whether the motivation of the individual is moderating when the level of interactivity affects the parasocial interaction, social presence, and flow. It was found that entertainment seeking was the most influential motive for parasocial interaction and flow, and motive of relationship seeking was the most influential motive for social presence. As the level of interactivity increases, parasocial interaction, social presence, and flow are also increased. However, it can be seen that only entertainment seeking motivation and relationship seeking motivation have negative moderationg effect. The reason for this is that users with entertainment motivation and relationship motivation seem to have a great sense of parasocial interaction, social presence, and flow without being greatly affected by the level of interactivity. The motivation to seek relationship was the most significant moderating effects for parasocial interaction and flow. The motivation to seek entertainment was the most significant moderating effects for social presence. Third, we investigated whether direct participation and indirect participation intention have mediating effects when interactivity level affects parasocial interaction, social presence, and flow. First, in the parasocial interaction, direct participation and indirect participation intention were confirmed to have a partial mediation effect. In the social presence, direct intention was found to have a full mediation effect and mediation effect was not found in indirect participation intention. In the flow, it was confirmed that the direct intention had a full mediation effect and indirect mediation had partial mediation effect. The higher the level of interactivity, the more intention to engage in interaction, and this intention to participate has a high psychological effect. In this study, it is meaningful to investigate the effect of the audience on the Internet broadcasting which is rapidly growing in the influence of the young consumers. In the case that there is not sufficient precedent research on the interactive characteristic of the Internet broadcasting, this study was conducted in order to provide a practical implication of the research. It is hoped that this study will be used as a starting point for future research to maximize the positive aspects of Internet broadcasting and minimize the negative aspects.
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