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소리와 조명 자극의 어울림 평가를 통한 감성에 관한 연구

Title
소리와 조명 자극의 어울림 평가를 통한 감성에 관한 연구
Other Titles
A Study on Sensibility through Evaluation of Matching Sound and Illumination Stimulation
Authors
방소정
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 디자인학부색채디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박영경
Abstract
The sensibility of emotional marketing, emotional leadership, emotional service, and emotional design are getting attention. Unlike the past, which emphasized science, reason, and efficiency, it has become more interested in improving human life and life satisfaction. Because human sensibility is closely related to visual and auditory sense, which accounts for about 90% of senses in the five senses, research on visual sense and hearing is indispensable for research for sensibility. The purpose of this study was to investigate the difference of sensibility vocabulary evaluation between visual and auditory and to investigate the degree of matching of two stimuli. The process of this study is as follows. First, we examine the theories of sensibility, hearing, and vision, examine the relationship between auditory and sensibility relations and visual and sensibility relationships, select stimuli of each sensation as sounds and illumination, and select sensibility models for evaluation. Second, based on the theoretical research, the sensibility evaluation of the sound and the sensibility evaluation test of the illumination were carried out to see whether there was a difference in the sensibility of the two stimuli. Third, to evaluate whether the other two stimuli such as hearing and vision are appropriate, we conducted a combination evaluation of the two stimuli. As a result of this study, it was concluded that the sensory stimuli are different by using sound and illumination, but all of the 12 sensibility vocabularies used in the experiment are classified by the same factor. In addition, the artificial sound, red, and magenta color lights match with the sensibility vocabulary of Annoying and Nervous, and the natural sound and cyan color light match with Calm's sensibility vocabulary. I hope that the research process and results of this research will help convey and understand sensibilities about vision and hearing.;감성마케팅, 감성리더십, 감성서비스, 감성지수, 감성디자인 등의 감성이 중요시되고 있다. 과학성, 이성, 효율성을 강조했던 과거와 달리 인간적인 삶, 삶의 만족도를 높이는데 더 많은 관심을 갖게 된 것이다. 인간의 감성은 오감 중 감각의 약 90%를 차지하는 시각과 청각과 밀접한 관련이 있기에 감성에 대한 연구를 위해서는 시각과 청각에 대한 연구는 반드시 필요하다. 본 연구는 시각과 청각의 감성어휘 평가가 차이가 있는지 알아보며, 두 자극의 어울림을 알아보기 위한 목적으로 진행되었다. 본 연구의 진행과정은 다음과 같다. 첫째, 감성과 청각, 시각에 대한 이론을 살펴보고 기존 선행연구들을 고찰하여, 청각과 시각의 자극물과 감성모델을 선정하였다. 둘째, 이론적 조사를 바탕으로 소리의 감성평가와 조명의 감성평가 실험을 실시하여 두 자극의 감성이 차이가 있는지 알아보았다. 셋째, 청각과 시각이라는 다른 두 자극이 어울리는지 알아보기 위해 소리와 조명의 두 자극 어울림 평가를 실시하였다. 본 연구의 결론으로 시각과 청각으로 두 실험의 자극물이 다르지만 소리에 대한 감성평가와 조명에 대한 감성평가가 12개의 감성어휘에 대한 감성을 같은 요인으로 분류하는 것을 통해 감성을 전달하고 이해하는데 동일하다는 결과를 얻을 수 있었다. 또한, 인공소리와 Red, Magenta 색광이 Annoying, Nervous의 감성어휘와 어울리며, 자연소리와 Cyan의 색광이 Calm의 감성어휘와 어울린다는 것을 알 수 있었다. 본 연구의 조사 과정 및 결과가 시각과 청각에 대한 감성을 전달하고 이해하는데 도움이 되길 바란다.
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일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
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