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색채 배색과 면적비에 따른 단맛 연상

Title
색채 배색과 면적비에 따른 단맛 연상
Other Titles
Associations of Sweetness by Color Combinations and Area Ratio
Authors
박재령
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 디자인학부색채디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최경실
Abstract
Color in food causes a variety of emotions and makes them associate a certain taste. Especially, in the case of preference foods such as sweet products, there is a close relationship with consumers' sensitivity in selecting products. The use of colors that are consistent with consumers' associations forms the credibility of the product, so understanding and using colors that take into account consumers' associations in food-related development is important. Therefore, in this study, we aimed to investigate associations of sweetness according to their color combination and area ratio. Three experiments were carried out by different color, tone and area ratio of color combination. The research is based on three hypotheses: 'The degree of association of sweetness is different according to the color in the two-color combination', 'There is a color that acts predominantly in associating sweetness in two-color combinations', and 'An association of sweetness is different according to the area of color which associates sweetness in color combinations', and analyzed according to the average response value of the experiment as sweet – tasting association, sweetness non – association, and sweet – neutral association. The sweetness association experiment based on color was made by two-color combination samples of KS basic color, and the degree of the sweetness was investigated. As a result, it was confirmed that sweetness association due to color combination is more active in women than men. Therefore the subjects of the experiments were designated as women. In the sweetness associative experiment according to the tone color, the sweetness association degree of the I.R.I HUE & TONE 120 SYSTEM Vivid tone, the Pale tone, and the achromatic color in the two-color combination sample were examined. Based on the results of previous experiments, sweetness association was experimented by varying the area of ​​the sweet – tasting neutral associative colors including pink, which was revealed as sweet – associative color. As a result of experiment, Pk, Y, Pale R, and Pale RP were found in the colors which associated the sweetness in the color combination, and it was concluded that Pink strongly influenced sweetness associations of color combination. In addition, the influence of sweetness in association with the area of ​​pink in color combination became stronger as the area became wider. In contrast, BG / V-BG, PB / V-PB, Gy / N7, Bk / N1, V-G and V-B did not associate sweetness in the color combination. In the case of the effect of tone of color, it was found that Pale tone reminds sweetness, and in case of Pale & Pale color combination, high sweetness associations can be seen. Therefore, it can be concluded that Pale tone and Pink act on association of sweetness in color combinations and that sweetness associativity increases when applied to large area.;단맛 제품과 같은 기호식품의 경우 제품의 선택에 있어 소비자의 감성과 밀접한 연관이 있다. 소비자의 연상과 일치하는 색채의 사용은 제품의 신뢰성을 형성하기 때문에 식품 관련 개발에 있어서 소비자의 연상을 고려한 색채의 이해 및 사용은 중요하다. 따라서 본 연구에서는 단맛 제품과 관련하여 배색에 따른 단맛 연상을 알아보고자 하였다. 연구는 배색의 색상과 톤, 면적비를 달리하여 크게 3가지 실험을 진행되었다. 연구는 ‘배색에 따라 단맛 연상도가 다르다.’, ‘배색 시 단맛 연상에 지배적으로 작용하는 색이 있다.’, ‘단맛 연상색의 면적에 따라 단맛 연상도가 다르다.’의 3가지 가설 하에 진행되었으며 실험의 평균 응답 값에 따라 단맛 연상 배색, 단맛 비(非)연상 배색, 단맛 중립 연상 배색으로 분류하여 분석하였다. 색상에 따른 단맛 연상 실험은 KS 기본색을 2색 배색한 샘플을 제작하여 단맛의 연상도를 알아보았으며, 1차적으로 20대 이상 남녀를 대상으로 진행한 결과 배색에 따른 단맛 연상이 남성보다 여성에게서 활발하게 일어난다는 사실을 확인했다. 이후 실험들의 대상을 여성으로 지정하였다. 톤 배색에 따른 단맛 연상 실험에서는 I.R.I HUE & TONE 120 SYSTEM Vivid톤과 Pale톤, 무채색을 2색 배색한 샘플의 단맛 연상도를 알아보았다. 앞의 실험들의 결과를 기반으로 단맛 연상 색으로 밝혀진 Pink를 포함한 단맛 중립 연상 배색들의 면적을 달리하여 단맛 연상을 실험했다. 실험 결과 배색에서 단맛을 연상시키는 색상은 Pk, Y, Pale R, Pale RP로 나타났으며 Pink가 배색의 단맛 연상에 강하게 영향을 준다는 결론을 내릴 수 있었다. 또한 배색 시 Pink의 면적에 따라 단맛 연상에 영향을 미치며 면적이 넓어짐에 따라 단맛 연상 정도가 강해졌다. 반면 BG/V-BG, PB/V-PB, Gy/N7, Bk/N1, V-G, V-B는 배색 시 단맛을 연상시키지 않는 것으로 나타났다. 배색의 톤의 영향의 경우 Pale톤이 단맛을 연상시키는 것으로 밝혀졌으며 Pale&Pale 배색일 경우 높은 단맛 연상이 보이는 것을 확인 할 수 있었다. 따라서 배색 시 Pale톤과 Pink가 단맛 연상에 작용하며 넓은 면적에 적용될 때 단맛 연상도가 높이진다는 결론을 내릴 수 있다.
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일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
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