View : 1166 Download: 0

유치원 교사의 자기성찰지능이 전문성발달에 미치는 영향

Title
유치원 교사의 자기성찰지능이 전문성발달에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Intrapersonal Intelligence on Professional Development in Kindergarten teachers
Authors
최상희
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정혜욱
Abstract
본 연구는 유치원 교사의 자기성찰지능과 전문성발달의 전반적인 경향과 교사의 배경변인에 따른 차이를 살펴보고, 유치원 교사의 자기성찰지능이 전문성발달에 미치는 영향이 어떠한지를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유치원 교사의 자기성찰지능은 어떠한가? 1-1. 유치원 교사의 자기성찰지능의 전반적 경향은 어떠한가? 1-2. 유치원 교사의 배경변인(연령, 경력, 교육정도, 기관유형)에 따른 자기성찰지능의 차이는 어떠한가? 2. 유치원 교사의 전문성발달은 어떠한가? 2-1. 유치원 교사의 전문성발달의 전반적 경향은 어떠한가? 2-2. 유치원 교사의 배경변인(연령, 경력, 교육정도, 기관유형)에 따른 전문성발달의 차이는 어떠한가? 3. 유치원 교사의 자기성찰지능과 전문성발달 간의 관계는 어떠한가? 4. 유치원 교사의 자기성찰지능이 전문성발달에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구는 수도권 지역의 유치원에서 근무하는 교사 210명을 대상으로 하였다. 유치원 교사의 자기성찰지능을 측정하기 위해 안체윤과 오미경(2013)이 개발한 ‘성인용 자기성찰지능 척도’를 이해하기 쉽도록 수정‧보완하여 사용하였다. 그리고 유치원교사의 전문성발달을 측정하기 위해 백은주와 조부경(2004)이 개발한 ‘유치원 교사의 전문성 발달 수준 자기 평가 도구’를 수정‧보완하여 사용하였다. 자료분석을 위하여 빈도, 백분율, 최저점, 최고점, 평균, 표준편차를 산출하였다. 교사의 연령, 경력, 교육정도에 따른 자기성찰지능과 전문성발달의 차이를 알아보기 위하여 일원분산분석(ANOVA)을 실시하였으며, 유의미한 결과가 나타난 경우 Scheffé 검증을 실시하였다. 교사의 기관유형에 따른 자기성찰지능 및 전문성발달의 차이를 알아보기 위하여 t검증을 실시하였다. 그리고 자기성찰지능과 전문성발달 간의 관계를 밝히기 위하여 Pearson 상관분석을 실시하였으며, 자기성찰지능이 전문성발달에 미치는 영향을 알아보고자 단순회귀분석을 실시하였다. 연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유치원 교사의 자기성찰지능은 전반적으로 높은 편이었다. 변인에 따른 자기성찰지능의 차이에 대해 살펴보면 다음과 같다. 연령별로는 자기성찰지능 전체와 하위요소 중 자기조절 및 정서활용, 자기설계에서 유의미한 차이가 나타났다. 경력 및 교육정도에 따라서는 자기성찰지능 전체와 하위요소 중 자기이해, 자기조절 및 정서활용, 자기설계에서 유의미한 차이가 나타났다. 기관유형에 따르면 자기성찰지능 전체와 모든 하위요소에서 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 유치원 교사의 전문성발달 수준은 전반적으로 높은 편이었다. 변인에 따른 전문성발달의 차이에 대해 살펴보면 다음과 같다. 연령 및 경력에 따라서는 전문성발달 전체와 모든 하위요소에서 유의미한 차이가 나타났다. 교육정도 및 기관유형에 따라서는 전문성발달 전체와 하위요소 중 지식과 기술 발달, 생태적 발달에서 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 유치원 교사의 자기성찰지능과 전문성발달 간의 관계를 살펴본 결과, 유치원 교사의 자기성찰지능 전체 및 모든 하위요소와 전문성발달 전체와 모든 하위요소 간에 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 유치원 교사의 자기성찰지능 전체는 전문성발달 전체와 높은 정적 상관을 보였다. 넷째, 유치원 교사의 자기성찰지능이 전문성발달에 미치는 영향을 살펴본 결과, 유치원 교사의 자기성찰지능이 전문성발달에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 유치원 교사의 자기성찰지능 전체와 모든 하위요소는 전문성발달에 영향을 미쳤다. 본 연구는 유치원 교사의 자기성찰지능이 전문성발달에 미치는 영향을 밝힘으로써, 자기성찰지능 및 전문성발달에 대한 이해를 돕고, 유치원 교사의 자기성찰지능의 중요성을 파악하는 기초 자료를 제공하는데 도움이 되고자 하였다. 본 연구결과는 유치원 교사의 전문성발달 수준을 높이기 위해 자기성찰지능을 높이는 방안이 필요함을 시사한다. ;The purpose of this study was to investigate kindergarten teachers’ general tendency of intrapersonal intelligence and professional development, and the differences in those factors by their background variables, and to determine how the kindergarten teachers’ intrapersonal intelligence affected their professional development. For this purpose, the following research questions were set: 1. How is the intrapersonal intelligence of kindergarten teachers? 1-1. What is the general tendency of kindergarten teachers’ intrapersonal intelligence? 1-2. How does the kindergarten teachers’ intrapersonal intelligence differ by their background variables (age, career, education level, institution type)? 2. How is the professional development of kindergarten teachers? 2-1. What is the general tendency of kindergarten teachers’ professional development? 2-2. How does the kindergarten teachers’ professional development differ by their background variables (age, career, education level, institution type)? 3. How does the kindergarten teachers’ intrapersonal intelligence associate with their professional development? 4. How does the kindergarten teachers’ intrapersonal intelligence affect their professional development? 210 kindergarten teachers from Seoul, Gyeonggi and Incheon participated in this study. In order to measure the intrapersonal intelligence of kindergarten teachers, the Intrapersonal Intelligence Assessment Scale for Adults developed by An and Oh (2013) was adjusted to improve comprehension. Also, the Self-assessment of Development Levels for Kindergarten Teachers developed by Baik and Cho (2004) was adapted to measure kindergarten teachers’ professional development. For data analysis, frequency, percentage, the maximum, the minimum, and the mean and standard deviation were estimated. ANOVA was carried out to see differences in intrapersonal intelligence and professional development by teachers’ age, career, and education level for significant results, Scheffé test was performed. T-test was performed to see the differences in intrapersonal intelligence and professional development by the type of institution. Pearson’s correlation analysis was carried out to determine the association between intrapersonal intelligence and expertise development, and simple regression analysis was performed for seeking the effects of intrapersonal intelligence on professional development. The results were as following. First, kindergarten teachers tended to have good intrapersonal intelligence in general. The differences in intrapersonal intelligence by variables are as follows: Intrapersonal intelligence in general, self-control & utilizing, and self-planning differed significantly by age. Intrapersonal intelligence in general, self-understanding, self-control & utilizing and self-planning differed significantly by both career and education level. Intrapersonal intelligence in general and each of its sub-factors differed significantly by institution type. Second, kindergarten teachers tended to show good professional development in general. The differences in professional development by variables are as follows: Professional development in general and each of its sub-factors differed significantly by age and career. Professional development in general and knowledge and skill development and ecological development among its sub-factors differed significantly by education level and institution type. Third, as for the association between kindergarten teachers’ intrapersonal intelligence and professional development, positive correlations were found among intrapersonal intelligence in general and each of its sub-factors and among professional development in general and each of its sub-factors. The intrapersonal intelligence in general of kindergarten teachers showed a significantly positive correlation with their professional development in general Fourth, the intrapersonal intelligence of kindergarten teachers significantly affected their professional development. Kindergarten teachers’ intrapersonal intelligence in general and all of its sub-factors affected their professional development. This study aimed to analyze the effects of kindergarten teachers’ intrapersonal intelligence on their professional development in order to give a better understanding of intrapersonal intelligence and professional development, and to provide basic data for identifying the importance of intrapersonal intelligence for kindergarten teachers. The results of this study suggests the need of drawing up plans to improve the intrapersonal intelligence of kindergarten teachers so that they can improve their professional development.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE