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저비용항공사의 커뮤니케이션 강화를 위한 브랜드 요소 분석 연구

Title
저비용항공사의 커뮤니케이션 강화를 위한 브랜드 요소 분석 연구
Other Titles
A study on the Analysis of Brand Elements for Enhancing Communication of Low cost airlines
Authors
최재희
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 디자인학부시각디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김수정
Abstract
본 연구는 (사)한국커뮤니케이션디자인협회의 논문 학술지 제61호에 게재된 ‘저비용항공사의 커뮤니케이션 강화를 위한 브랜드 요소 분석 연구’의 후속 연구이다. 국내 소비 시장의 경기 불황과 소비 침체가 장기화됨에 따라 가치 지향적이고 실질적인 소비 성향을 지닌 소비자들이 증가하고 있다. 이러한 소비 심리는 가격 대비 성능비의 준말인 ‘가성비’트렌드를 새롭게 등장시키게 된다. 위축된 소비 시장의 현명한 대처법으로 큰 역할을 하고 있는 가성비는 빠르게 변화하는 브랜드 시장에서 쉽게 마주할 수 있다. 특히 저렴한 비용으로 소비자들의 부담을 덜어주는 저비용항공사는 최근 외국인 관광객 증가와 국내·외 노선 여객 증가 등에 따라 노선 및 신규 브랜드를 확장 시키는 등 얼어붙은 소비 시장에 활기를 불어 넣는 중요한 역할을 하고 있다. 소비자들의 다양한 니즈를 고려해 빠르게 성장하고 있는 저비용항공시장은 현재 총 6개의 브랜드가 국내 및 아시아를 중심으로 운항하고 있으며, 앞으로 6개의 항공사가 추가로 설립될 예정이다. 치열한 경쟁이 예측되는 항공 시장에서 브랜드의 안정적인 입지 확보를 위해 브랜드 이미지를 구축하는 브랜드 요소에 대해 살펴볼 필요가 있다. 이를 위해 브랜드에 대한 정보를 소비자에게 설득 및 이해를 시키고, 소비자와의 장기적 관계 형성을 이루는 브랜드 커뮤니케이션에 대한 국내·외 저비용항공사 현황 파악과 그에 따른 전략 제안 방법을 구축하고자 하였으며, 보다 체계적이고 객관적인 연구 분석을 위해 브랜드 커뮤니케이션에 대한 이론을 알린 학자들의 이론을 분석기준으로 설정하였다. 사례 분석을 통해 파악 된 국내 저비용항공사의 미학적 가치 제공 미비 상태를 해결하기 위하여 소비자와의 커뮤니케이션에 문제가 시급히 해결되어야 될 국내 항공사인 이스타항공을 적용 대상으로 선정하여 항공시장에서의 성공적인 정착을 위한 전략 제안을 하고자 하였으며, 시각을 통한 이미지 강화로 로고와 심벌 이상의 상징적 표현 역할을 기대할 수 있는 그래픽모티프로 전략 제안 범위를 한정하였다. 선정 대상의 브랜드 커뮤니케이션에 대한 문제점과 소비자의 브랜드 인지도 및 선호도 파악을 위해 디자인 관련 대상자와 비관련 대상자를 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 조사 결과와 선정 대상의 브랜드 아이덴티티, 지향점을 반영하여 새로운 브랜드 키워드를 도출하였으며, 이를 바탕으로 브랜드 이미지에 적합한 그래픽모티프를 제작하였다. 이는 브랜드 이미지를 형성하는 소비자 접점에서의 공급자와 소비자 관계를 장기적으로 연결시켜주는 것으로 명확한 브랜드 콘셉트와 이미지 구축은 물론 브랜드 인지도 상승을 기대할 수 있다. 본 연구는 브랜드의 의미요소, 표현 요소와 이를 활용한 마케팅 요소를 바탕으로 소비자와의 커뮤니케이션 강화를 위한 방법론으로 사용하였으며, 도출된 결과를 바탕으로 디자인 접근을 함께 시도하였다. 본 연구 결과를 통해 항공 시장에서의 굳건한 입지를 차지할 수 있는 저비용항공사가 되기를 기대한다.;This is a follow-up study of analysis of essential elements of brand for strengthening the communication of low cost carriers published in academic journal of Korea Communication Design Association. As recession and the stagnation of consumption continue in domestic market, consumers try to be practical. This consumer mentality is deeply related to cost-effectiveness. Cost-effectiveness plays an important role as an alternative to stagnant market as well as spreads out in the brand market. In particular, the low cost carriers, which relieve the burden of consumers with low costs, animate the consumption market with expanding the air routes and brands for increased travelers and passengers all around the world. In the low cost carriers market repeating high speed growth based on the consideration of diverse needs, 6 low cost carriers are in operation in domestic and Asia market. Another 6 carriers will be founded in several years. In the fierce air service market, it is essential to analyse the elements of brand which will make the brand images for positioning the brands. For this, I will analyze the reality of brand communications of low cost carriers to show the information of brands to customers and position the strategy of brand communications. For objective and systematic study, the theory of brand communications founded by celebrated scholars will be criterion for the analysis. Also, I will apply the solution to Eastar Air for solving the problem of shortage of aesthetic value of domestic low cost carriers based on the analysis. The scope of strategic solution is limited to graphic motif to strengthen the image and symbolic meanings. Survey was done to find the problem of brand communication as well as the awareness and preference of brands. Based on the results of survey, brand identity, and intention point, new key words were drawn and graphic motif was made to fit the brand images. By connecting suppliers and consumers in the point of contact which makes the brand images, we can expect not only the exact concepts and construction of images but also the rise of awareness. The research is used as a methodology for strengthening the communication with consumers based on the meanings, expressions, and marketing elements. Design approach was also used based on the results. We expect the low cost carriers to be competitive in the market through the research.
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