View : 1060 Download: 0

로웰 리버만(Lowell Liebermann)의 세 개의 피아노 소나타에 대한 연구

Title
로웰 리버만(Lowell Liebermann)의 세 개의 피아노 소나타에 대한 연구
Other Titles
A Study on Lowell Liebermann’s Three Piano Sonatas
Authors
박안나
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
함영림

김은하
Abstract
본 논문은 미국의 작곡가 로웰 리버만(Lowell Liebermann, 1961-)의 세 개의 피아노 소나타에서 드러나는 음양 양식에 대한 심층적 고찰이다. 20세기에 들어서 피아노 소나타는 이전 시대에 비해 작품 수에 있어 현저히 적은 것이 사실이지만 다양한 작품 구성을 보이며 주목할 만한 소나타들이 꾸준히 작곡되었다. 현존하는 현대음악 작곡가 중 피아노 소나타 작품들이 자주 연주되는 작곡가들 중 한 명인 리버만의 피아노 소나타 세 곡은 1970년대부터 2000년대에 이르기까지 넓은 기간에 걸쳐 작곡되었다. <피아노 소나타 1번(Piano Sonata, No. 1, Op. 1)>은 리버만의 전체 작품 중 첫 곡으로 그의 작곡기법의 토대를 마련해 준 중요한 곡이며 특히 푸가를 대조되는 텍스처로 활용하면서 현대적인 방식으로 풀어낸 점이 특징인 작품이다. <피아노 소나타 2번(Piano Sonata No. 2, Op. 10 “Sonata Notturna”)>은 전통적인 소나타 형식을 변형한 녹턴 풍의 소나타로 1번에 비해 낭만적인 성향이 돋보이며 모티브의 효율적인 사용을 통해 다양한 표현을 만들어 내는가 하면, 미국에서 일어난 9·11 테러와 관련이 있는 <피아노 소나타 3번(Piano Sonata No. 3, Op. 82)>은 다양한 텍스쳐 안에서 정밀하고 복잡한 모티브 발전 기법을 보이며 피아노를 타악기적으로 표현한 비르투오소적인 요소들과 리듬적인 유연성이 두드러지는 작품이다. 연구자는 본론에서 리버만의 세 개의 소나타를 연구하기에 앞서 그의 생애 및 피아노 음악에서 나타나는 전반적인 특징을 형식 및 구조, 음형 및 선율, 리듬패턴, 화성어법 측면에서 살펴보았고 그의 음악관을 알 수 있는 작품 경향을 살펴보았다. 실제 그의 소나타에 대한 구조적 분석에서는 후기로 갈수록 다채로운 텍스쳐와 울림 안에서 모티브를 전개해 나가는 방식이 더욱 치밀해지고 확고해짐을 관찰할 수 있었다. 또한 <소나타 1번>에서 사용된 어법들이 꾸준히 활용되는 일관성 또한 확인하였다. 리버만의 세 개의 소나타는 20세기 소나타 작곡 경향에서 볼 때 80년대 이후의 신조성주의(Neo-tonalism)에 가깝다. 조성의 개념을 확장하여 새로운 조성적 중심이 있는 세 개의 소나타로 청중들에게 가까이 다가가고 있는 리버만의 피아노 소나타에 대한 심층적인 연구를 통해 연구자는 그의 독자적인 음악 어법을 이해하고 세 개의 소나타가 가지는 예술적 가치를 발견할 수 있었다. ;This dissertation is an in-depth study of the music style revealed in three piano sonatas of the American composer Lowell Liebermann(1961-). In the 20th century, the piano sonatas were significantly smaller in number of works than in previous times, but notable sonatas were consistently composed in various composition tendencies. Among the existing contemporary music composers, one of the composers whose piano sonatas are frequently played, the three piano sonatas of Liebermann were composed over a wide period from the 1970s to the 2000s. is the first piece of all Liebermann's works to provide the foundation for his compositional technique. Especially, it uses fugue as contrasting texture and expressed them in a modern way. is a nocturnal sonata with a variation of traditional sonata form. It shows a romantic tendency compared to No. 1 and makes various expressions with efficient use of motive. which is related to the September 11 terrorist attacks in the United States, shows detailed and complex motive development techniques in various textures. It is a work where the virtuoso elements with percussive expression of piano and rhythmic flexibility are prominent. Before studying the three sonatas of Liebermann, the researcher looked at the overall characteristics in terms of form and structure, figure and melody, rhythm pattern, and harmony. Also the researcher looked at compositional trends of his piano music and his life. In the structural analysis of his sonatas, the method of developing motives in various textures and sonoritie was observed that it became elaborate. In addition, the consistency of the techniques used in the Sonata No. 1 was also confirmed. The three sonatas of Liebermann are close to neo-tonalism since the 80's in the 20th-century piano sonata composition tendency. Through an in-depth study of Liebermann's piano sonatas, which have expanded the concept of tonality and are approaching the audience with a new tonal center, the researcher understood his own musical style and discovered the artistic value of the three sonatas.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE