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외르크 비트만(Jörg Widmann)의 작품에 나타나는 음악적 인용에 대한 고찰

Title
외르크 비트만(Jörg Widmann)의 작품에 나타나는 음악적 인용에 대한 고찰
Other Titles
A Study on the Musical Quotation in the Works of Jörg Widmann : Focusing on Fieberphantasie and Jagdquartett
Authors
서유라
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
윤승현
Abstract
본 논문은 독일 출신 작곡가인 외르크 비트만(Jörg Widmann, 1973-)의 생애 및 음악적 인용과 관련된 작품들을 살펴보고, 그 중 <열병 판타지(Fieberphantasie für Klavier, Streichquartett und Klarinette, 1999)>와 <현악 4중주 3번(Jagdquartett, 2003)>, 두 작품을 중심으로 비트만의 음악적 인용이 작품 속에서 어떻게 적용되어 나타나고 있는지 고찰해 보고자 함을 목적으로 한다. 인용은 문학, 음악, 미술 등 여러 예술 분야에서 사용되는 개념으로 특히 음악적 인용은 과거부터 많은 작곡가들에 의해 다양한 방식으로 사용되어 오고 있으며 슈톡하우젠(Karlheinz Stockhausen, 1928-2007), 록버그(George Rochberg, 1928-2005), 슈니트케(Alfred Schnittke, 1934-1998), 짐머만(B. A. Zimmermann, 1918-1970), 락헨만(Helmut Lachenmann, 1935-) 등 20세기의 여러 작곡가들에게 중요한 의미를 부여하는 인용은 그 활용 방식에 있어 사용 범위가 더욱 넓어졌다. 비트만은 전통과 아방가르드 두 가지의 언어를 모두 사용하면서 자신의 작품에 인용을 자주 활용하는 작곡가 중 한 명이며, 슈만, 슈베르트, 모차르트, 베토벤, 바흐 등 과거의 여러 작곡가들의 작품과 밀접하게 연관되어 있다. 따라서 본론에서는 그의 작품 분석을 통해 현재를 살아가는 동시대의 작곡가에 대한 연구와 인용의 연관성에 대해 알아보고자 한다. 먼저 인용의 방식에 대해 알아보기 위해 음악학자인 버크홀더(J. Peter Burkholder, 1954-)가 아이브스(Charles Ives, 1874-1954) 음악에 적용시킨 인용의 14가지 카테고리를 참고하였으며 이를 비트만의 음악과 연결시켜 살펴보았다. 그 결과 비트만은 모델링(Modeling), 변주(Variation), 패러프레이징(Paraphrasing), 큐멀러티브 셋팅(Cumulative setting) 등을 주요 방식으로 사용하며 작품 전반에 걸쳐 활용하고 있음을 알 수 있다. 슈만에 대해 큰 관심을 가지고 있는 비트만은 실제로 그의 음악 언어에서 많은 영향을 받았으며, 본 논문에서 분석할 두 작품도 슈만을 인용한 작품들이다. 먼저 첫 번째 작품인 <열병 판타지>는 클라리넷과 현악 4중주, 피아노를 위한 곡으로 슈만 <바이올린 소나타 1번(Violin Sonata No. 1, Op. 105)> 1악장의 선율을 인용한 곡이며, <현악 4중주 3번>은 슈만의 피아노곡 <나비(Papillons Op. 2)>의 마지막 선율을 인용한 곡이다. 두 곡 모두 슈만의 특정 선율을 인용하고 있으며 위에서 밝힌 인용 방식들을 적용한다. 선율과 음정 구조에 있어 <열병 판타지>는 슈만 선율을 구성하는 네 개의 음인 C, F, E, D#음의 음고류집합 {0, 3, 4, 5}와 원형집합 (0 1 2 5)를 중심으로 음정 구조를 형성하며 <현악 4중주 3번>은 슈만 곡의 조성과 리듬을 바탕으로 곡을 구성한다. 비트만이 사용한 인용은 선율과 음정 구조, 리듬 뿐만 아니라 박자, 다이내믹, 음색 등에서도 나타나는데 이는 비트만의 스승인 볼프강 림(Wolfgang Rihm, 1952-)에게 받은 영향이라 할 수 있다. 림으로부터 비롯되는 여러 요소와 연결되며 이는 비트만이 갖는 음악 언어의 또 하나의 측면으로 살펴볼 수 있는데 극단적인 다이내믹, 음색 변이, 리듬적 변주 등의 요소들을 포함하는 것이 특징이다. 비트만은 자신의 음악 언어 중 하나의 방식으로 음악적 인용을 사용하고 있으며, 이러한 인용은 다양한 언어를 사용하는 그의 음악 언어에 큰 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 또한 인용을 사용함에 있어 여러 방식들을 활용하고 있으며 이를 통해 인용의 모델이 되는 대상에 대한 오마주(homage)와 유사성 및 비트만 자신의 음악적 언어들을 통한 표현과 대조성을 작품 안에 모두 포함한다. 본 논문은 비트만의 음악 언어에 대해 알아보고 그 안에서 인용이 어떠한 역할을 하고 있는지 살펴보는 것에 의의를 둔다.;This thesis studies German composer Jörg Widmann (1973-) and how musical quotation is applied in his works, focusing on two pieces, Fieberphantasie (1999) and Jagdquartett (2003). Quotation is a concept widely used in all areas of the humanities (literature, music, arts, etc.) and is particularly significant in music, where it has been broadly and variously used by many composers over all of western music history. In the twentieth and twenty-first centuries, emphasis on quotation has become particularly significant and is a stylistically defining trait for many composers, just as it is in Widmann's music. Widmann frequently employs quotation via both traditional and avant-garde harmonic languages; his musical language is a combination of tonal music and atonal music, using various techniques, such as series music, program music, etc. He references works by various composers of the past, such as Franz Schubert, Wolfgang Amadeus Mozart, and Ludwig van Beethoven, but has significant emphasis on the music of Robert Schumann. This thesis researches his works that use quotation of composers from the past, which accounts for more than 15% of the 98 compositions in his catalog. This analysis includes the fourteen quotation categories musicologist J. Peter Burkholder applied to Charles Ives' music, and as a frame of reference to Widmann's use of quotation. Widmann utilizes these methods in many ways throughout his works, such as modeling, variation, paraphrasing, cantus firmus and cumulative setting. Each of these techniques are used both independently or in combination from a range for which the quotation can be understood. Modeling, variation and paraphrasing especially were used in both pieces, as well as cumulative setting, where the quoted portion is reproduced at the end as an homaged allusion to Schumann. Fieberphantasie for clarinet, string quartet and piano quotes a melody from the first movement of Schumann's Violin Sonata No. 1 and String Quartet No. 3; Jagdquartett quotes the final melody from Schumann's Papillons, Op. 2 for piano. In melody and pitch structure, Fieberphantasie builds on the basic form of the cited melody, which is composed of four pitches, C-F-E-D#, while Jagdquartett consists of the pitches and rhythms of referenced piece: Schumann's piece is in D Major, whereas Widmann's is in A Major, a perfect fifth apart, a factor which plays a role in deriving the pitch structure, while also referencing Schumann in various ways beyond simple quotation. The musical attributes of Widmann can be connected through rhythm, pulse, dynamics, and timbre as well as the quotation methods and structure of his mentor Wolfgang Rihm. However, the musical language Widmann has more extreme dynamics, timbre shift, and rhythmic variation than Rihm. For greater understanding of his techniques, Widmann's style is also compared to many other composers use of similar methods. Quotation is one of the primary elements in Jörg Widmann's style. This musical language is demonstrated through the analysis of his Fieberphantasie and Jagdquartett, and includes their relationship to other composers that have used quotation significantly as well. Widmann's quotation pieces include both alluding homage and respect for past composers, as a conversation of past and present, making him a composer who connects time and music, along with various other aspects of his musical language.
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