View : 963 Download: 0

여성 의식의 재현과 젠더의 형상화

Title
여성 의식의 재현과 젠더의 형상화
Other Titles
The Representation of Female Consciousness and Embodiment of Gender in The Boatswain’s Mate (1914) of Ethel Smyth
Authors
김연미
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
채현경
Abstract
현재 대다수 학자들에 의해 진보적인 페미니즘 작품으로 평가받고 있는 오페라《갑판장의 조수》(The Boatswain’s Mate, 1914)는 에셀 스미스(Ethel Smyth, 1858-1944)의 네 번째 오페라이다. 영국의 빅토리아-에드워드 시기(Victorian-Edward Ⅶ)에 남성 비평가들은《갑판장의 조수》를 놓고 에셀 스미스가 작품에서 표방한‘영국’그리고‘여성’작곡가라는 두 가지 본성을 향한 비판을 가하였는데, 이는 작품에 내재한 그녀의 작곡 의도를 제대로 파악하지 못한 결과였다. 본 논문은 에셀 스미스를 향한 당대 비평가들의 비판에 이의를 제기하는 바, 그녀의 작품 분석을 통해‘영국’과‘여성’이 음악에 어떻게 형상화되고 있는지를 밝혀 작곡가의 음악사적 기여를 밝힌다. 이 연구에서는 먼저 19세기 말에서 20세기 초반 유럽의 사회적 배경과 함께 영국 오페라의 위치를 살펴본다. 당시 사회와 음악계에서 철저하게 주변화 된 여성 작곡가로서의 정체성과 영국 오페라의 전통이 그의 오페라《갑판장의 조수》에서 어떻게 재현되고 있는지를 알기 위함이다. 다음 장에서는《갑판장의 조수》와 다른 음악 작품들과의 관련성을 살펴본다. 우선 에셀 스미스가 1910-12년 참정권 운동에 참여했던 기간에 주목하여 그 시기에 작곡했던 합창곡집《동틀녘의 노래》(Songs of Sunrise, 1911)와 가곡집《세 개의 노래》(Three Songs, 1913)을 분석한다. 이후 그녀의 창작활동을 크게 세 시기로 구분하여 여섯 개의 오페라의 특성과 작곡기법의 변화를 조망한다. 오페라 분석에서는 무엇이 영국적이며, 그러한 요소들이 음악에 실제로 어떻게 사용되고 있는지를 살펴본다. 음악 구조에서는 노래와 노래 사이에 무반주 대화를 삽입하여 영국 발라드 오페라의 색채를 강화했고, 음악기법적인 면에서는 영국 민요를 사용하거나 단순한 화성의 진행 등을 통해 영국의 민족주의를 표현했다. 악기의 사용에도 성의 차이에 따른 다른 표현을 시도했으며, 기존의 악기구분에 따른 법적 분리의 전복을 시도하기도 했기에 이 부분 역시 세밀하게 분석한다. 마지막으로 에셀 스미스의‘영국’그리고‘여성’작곡가로서의 주체성이《갑판장의 조수》에 이르러 완성되기까지 각 단계와 과정을 이해하기 위해 그녀의 작품을 통시적으로 접근하였다. 이를 위해, 《갑판장의 조수》에 도달하기까지 각 작품에서 나타나는 여성 인물 묘사 방식 및 음악 기법을 분석하여 작품 간에 나타나는 변화의 양상을 살펴볼 것인데 작품 비교를 통해 밝혀진 변화의 형태가 바로 에셀 스미스의 주체성이 완성되어 가는 과정이다. 에셀 스미스의 《갑판장의 조수》는 그녀의 오페라 중 네 번째로 발표된 작품이지만, 오페라에 대한 작곡가로서의 집념과 더불어 그녀가 표방하는‘영국’과‘여성’으로서의 주체성을 가장 두드러지게 보여준 작품이기 때문에 작곡가의 음악사적 기여와 위치를 확인 할 수 있는 중요한 자료이다. 그러므로 본 논문은 당대 비평가들에게서 받은 혹평 위주의 평가들을 검토하여 이들이 짚어내지 못했던《갑판장의 조수》에 내재한 의미를 발굴하는 것을 목적으로 한다. 그리고 이 의미가 바로 에셀 스미스의 영국 작곡가, 여성으로서의 의식이다.;The Boatswain’s Mate(1914) is the fourth opera written by Ethel Smyth(1858-1944). While it is nowadays generally considered as a radical feminist opera, The Boatswain’s Mate was strongly criticized by many male critics during the Victorian-Edwardian period, merely due to the fact that it was written by a British female composer. This dissertation raises a question to the view of the male critics of the time and points out their misunderstanding of the composer’s intention in writing the work. Therefore, through a thorough analysis of The Boatswain’s Mate in terms of music and libretto, the author discovers how the identity of Smyth as a British female composer is successfully projected in the work, and ultimately how this work contributes to the history of western music. Understanding the socio-cultural context of the time when the opera was written, it is first important to review the musical scene in Europe. When writing The Boatswain’s Mate, British opera was considered marginal in the European musical world; likewise, women were marginalized by the male-dominated European society. As a British female composer, Ethel Smyth was confronted with social prejudice and discrimination. The author then analyzes two works composed during the time (mainly from 1910 to 1912) when Smyth participated in the women’s suffrage movement: the Songs of Sunrise(1911) for female chorus and the Three Songs(1913) for voice and piano to understand her musical language of earlier compositional period. Then, the compositional periods of Ethel Smyth that can largely be divided into three periods according to the stylistic changes in her six operas will be described to reveal the importance of the genre in her oeuvre. The Boatswain’s Mate depicts everyday lives of common people resembling the plot of British ballad opera. In addition, tunes borrowed from British folk songs and simple harmonic progressions as in the ballad opera to hint nationalism. The entire works of Smyth are examined in chronological order with the purpose to understand how her identity as a British female composer has become fully realized in The Boatswain’s Mate. The way in which the female characters are described and the type of musical techniques used in her earlier operas, Der Wald(1899-1901) and The Wreckers(1906) are analyzed in relation to The Boatswain’s Mate, the result of which shows the process of how the composer gradually built up her identity. In the main part of the dissertation, the author focuses how the composer overcome the double otherness she herself represent in her opera, combining several important attributes of the European opera of the time, including her own culture, ballad opera tradition. Her dual identity as a British and a female are vividly reflected in her opera, The Boatswain’s Mate. The female character, Mrs Waters and Mary Ann fight against the sociocultural prejudice towards her and the oppression of women as the female composer does a successful subjectivation of the hitherto marginalized British opera.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE