View : 1305 Download: 0

W. A. Mozart의 Violin Sonata No.17 in C Major, K. 296에 대한 분석연구

Title
W. A. Mozart의 Violin Sonata No.17 in C Major, K. 296에 대한 분석연구
Other Titles
A Study on W. A. Mozart Violin Sonata No.17 in C Major, K.296
Authors
서수연
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송재광
Abstract
고전주의시대 작곡가들 중에서 빼놓을 수 없는 중요한 작곡가인 모차르트 (Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)는 짧은 생애 동안 심포니, 오페라, 오라토리오, 협주곡, 소나타, 챔버뮤직, 종교음악, 미사곡, 소품 등 다양한 작품들을 작곡했다. 모차르트는 수많은 작품들 중 총 37개의 바이올린 소나타를 작곡하였다. 그가 작곡한 바이올린 소나타들은 바이올린의 비중에 따라 초기(1762-1766), 중기(1778-1782), 후기(1784-1788)로 구분한다. 그 중 모차르트 바이올린 소나타 K.296은 소나타형식으로 총 세 개의 악장으로 구성되고, 그의 바이올린 소나타들 중 중기에 해당된다. 모차르트가 작곡한 바이올린 소나타들 중, 초기에 작곡한 바이올린 소나타들은 피아노에 바이올린이 반주를 담당하는 형식으로 작곡되었는데, 중기부터 작곡 된 소나타들은 바이올린의 역할이 점점 확대되며 점차 피아노와 바이올린이 동등한 위치가 되는 것을 볼 수 있다. 모차르트 바이올린 소나타 K.296은 모차르트의 바이올린 소나타들 중 이런 특징을 가진 첫 바이올린 소나타라고 할 수 있다. 같은 특징을 가지고 있는 중기에 작곡 된 K.301-306이 있지만 이 곡들은 K.296과 다르게 2개의 악장으로 구성되어있다. 본 논문은 필자의 석사학위 취득을 위한 졸업연주회 프로그램 중 하나인 W. A. Mozart의 Violin Sonata No. 17 in C Major, K.296를 연구 및 분석한 것이다. 본 논문에서는 이 작품의 폭넓은 이해를 위하여 모차르트의 다른 바이올린 소나타들의 특징과 모차르트의 생애 및 모차르트 바이올린 소나타 K.296이 작곡된 시대적 배경을 알아본다. 그리고 이 작품의 형식을 분석함으로써 모차르트 바이올린 소나타 K.296의 연주에 실질적으로 필요한 악곡의 구조 및 음악적 이해를 돕고, 바이올린의 비중이 증가하게 되는 음악사적 의의를 아는 것에 목적이 있다.;Wolfgang Amadeus Mozart(1756-1791), one of the greatest composer of classical period, composed a variety of works including symphonies, opera, oratorio, concerto, sonata, chamber music, religious music, masses, and bagatelle. W. A. Mozart composed a total of 37 violin sonatas in numerous works. The violin sonatas are classified into early period works(1762-1766), middle period works(1778-1782), and late period works(1784-1788) depending on the proportion of the violin. The W. A. Mozart Violin Sonata K.296 is made of three movements in the form of a sonata, and belongs in the middle works of his violin sonatas. The sonatas composed by W. A. Mozart in the early period were written in such a way that violin is in charge of accompaniment to piano. Meanwhile, I can see that the violin in the sonatas from the middle period gradually expanded its role, and had equal position with piano. W. A. Mozart violin sonata K.296 is his first violin sonatas with this characteristics. Though there are K.301-306 with this characteristics composed in his middle period, these sonatas are composed of two movements, which is different from K.296. This Study is I’ve studied the W. A. Mozart Violin Sonata No. 17 in C Major, K.296, one of the graduate concert programs for my master's degree. For a broader understanding of this work, I’ve examined the characteristics of W. A. Mozart's other Violin Sonatas, the life of W. A. Mozart, and the historical background in which the W. A. Mozart's Violin Sonata K.296 was composed. In addition, by analyzing the form of this work, I aimed to understand the musical structure practically necessary for the performance of W. A. Mozart Violin Sonata K.296, and to know the historical significance that the proportion of violin increased.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE