View : 500 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
안주희
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정윤보
Abstract
본 논문은 필자의 석사 과정 졸업 연주회 프로그램인 W. A. Mozart의 「Violin Sonata in G Major, K.301」과 W. Walton의「Three Songs」,그리고 C. Franck의「Violin Sonata in A Major, FWV. 8」에 대한 프로그램 해설 이다. 모차르트와 월튼 그리고 프랑크의 생애와 음악의 역사적 배경을 살피고 각 작품에서 나타난 양식의 특징과 반주부의 역할을 연구하여 작곡가와 곡들에 대한 이해를 높이고자 하였다. 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1796-1875)의 「Violin Sonata in G Major, K. 301」은 1777년 그가 2년 동안 만하임과 파리로 여행하면서 작곡한 작품으로 총 2악장으로 구성되어 있다. 모차르트의 바이올린과 피아노를 위한 소나타는 시기별로 초기, 중기, 후기로 나눌 수 있다. 초기의 소나타는 피아노 곡에 바이올린 반주가 붙은 형태로 피아노가 주된 역할을 하고 있었다. 그러나 중기의 작품부터 점차 바이올린의 역할이 중요시되기 시작하여 독립적인 구조를 취하게 되었다. 후기부터는 바이올린의 역할이 증대되어 피아노와 동등한 위치에 놓이게 되었다. 모차르트의 중기에 속하는「Violin Sonata in G, Major K.301」을 이해하기 위하여 그의 바이올린 소나타의 시기별 특징과 작품의 형식, 주제의 전개, 바이올린과 피아노와의 관계를 분석하였다. 월튼(William Turner Walton, 1902-1983)의 가곡 「Three Songs」은 시트웰(Dame Edith Louisa Sitwell, 1887-1964)의 경험주의 시 3개를 발췌하여 성악과 피아노를 위해 1931년에 만들어진 가곡이다. 리듬감을 가지고 말하듯이 노래되어야 하는 특징을 가진 이곡의 시에 대한 이해를 비롯하여 가사와 피아노와의 관계를 중심으로 구조, 선율, 리듬, 화성 등의 음악적 특징을 살펴보았다. 프랑크(César Franck, 1822-1890)의 「Violin Sonata in A Major FWV. 8」는 그의 유일한 바이올린 소나타이다. 1884년에 작곡되어 바이올리니스트인 이자이(Eugéne Ysaÿe, 1858-1931)에게 헌정된 곡이다. 총 4악장의 순환형식을 지닌 이 작품의 음악적 내용을 이해하기 위하여 형식과 순환동기, 성부의 짜임새, 주제의 전개를 중심으로 분석하였다.;The purpose of this thesis is to explain three pieces which were played for author's graduation concert repertoires;「Violin Sonata in G Major, K.301」by W. A. Mozart,「Three Songs」by W. Walton, and「Violin Sonata in A Major, FWV. 8」by C. Franck. This thesis examines Mozart, Walton and Franck's lifetime and the historical background to the music, and studies musical characteristics which are shown throughout each piece, thereby providing deeper understanding of composers and their pieces. 「Violin Sonata in G Major, K. 301」by Mozart is a piece which he composed while traveling to Mannheim and Paris for about two years, consisting of two movements. In terms of time, Mozart's Violin Sonatas can be divided into early, middle and late periods. For the sonata at the early period, the piano played a major role by having a form of piano accompaniment with a violin. However, from the middle period of his work, the trend gradually changed in a way that violin played a more critical role in the work, and had an independent structure. From the latter time, the role of violin became even more important, and it was eventually placed on an equal footing with the piano in the work. To understand 「Violin Sonata in G, Major K.301」which is one of Mozart's pieces made at the middle period of his work, the features and styles of each period, development of themes, and the relationship between violin and piano were analyzed in this thesis. 「Three Songs」by Walton were made for voice and piano, based on three excerpts from empiricism poems by Sitwell. To understand poems that requires singing as if to say with rhythm, this paper examines musical features such as structures, melodies, rhythms and chords, focusing on the relationship between lyrics and the accompaniment. 「Violin Sonata in A Major FWV. 8」by Franck (César Franck, 1822-1890) is his only violin sonata. It was composed in 1884 and dedicated to Ysaÿe, a violinist (César Franck, 1822-1890). In order to understand the musical content of this piece which has four movements,formalstructureand development of themes were analyzed.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE