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스마트 디바이스를 활용한 현장체험학습지원시스템 설계와 구현

Title
스마트 디바이스를 활용한 현장체험학습지원시스템 설계와 구현
Other Titles
Design and implementation method of Field trip Support System Based on Smart Device
Authors
김지윤
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 컴퓨터공학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박상수
Abstract
최근 스마트 디바이스들이 대중화 되면서 다양한 모바일 기기들이 등장하였고 ICT서비스를 자연스럽게 접할 수 있는 시대가 되었다. 이러한 스마트 디바이스와 ICT기술의 발전은 학습 환경과 교육방법에도 많은 영향을 주었다. 인터넷과 ICT기술을 이용하여 다양한 매체를 활용한 새로운 스마트교육환경으로 전환되었으며 단순히 ICT기술을 교육매체에 한정되는 것이 아닌 클라우드 컴퓨팅 등의 기술을 활용하여 자기주도적인 학습을 지원하는 스마트 교육 학습 서비스가 도입되고 있다. 하지만 기존의 모바일 디바이스를 지원하는 현장체험학습 연구에서는 체험학습 보고서를 작성하거나 단순 설문조사의 수준에 머물러 있거나 학습장소의 정보를 단순히 학습자에게 일방적으로 제공하는 것에 초점이 맞춰져 있어 실제 개별 학습자들의 학습활동을 평가하기 위한 기준이 없어 사전 단계와 사후 단계가 없이 현장학습단계만으로 끝나는 현실이다. 그리하여 학습자의 활동데이터를 기록하여 분석하는 연구가 필요하다. 본 논문에서는 개별 학습자들의 맞춤형 학습 환경을 제공할 뿐만 아니라 스마트 교육에서의 교사 학습시스템을 설계하여 학습자의 활동 데이터를 수집하여 이를 기반으로 교육의 효과를 높이는데 활용할 수 있는 학습지원시스템에 대해 제안한다. 이를 위해 스마트 디바이스에서 학습자가 현장체험학습 활동을 위해 수행하는 개별 어플리케이션 외에 백그라운드로 수행되는 데이터 수집 어플리케이션을 개발하고 현장체험학습의 역할에 따라 학습자, 교사를 구분하여 각 역할에 맞는 시스템을 설계하였다. 수집된 데이터를 시각적으로 분석할 수 있도록 학습자의 스마트 디바이스와 비콘을 이용하여 POI(Point Of Interest)별 통계적인 분석 기능을 구현하였다. 또한 현장체험학습에서 교사가 지정하거나 자율적으로 구성된 그룹 형태로 이루어지는 특성을 바탕으로 학습자의 활동데이터를 기반으로 한 학습자의 그룹을 분류하는 방법을 제안한다. 이를 통해 학습자의 그룹을 추적하고, 교사는 각 그룹 별 데이터 사용량이나 개별 학습자들의 그룹 구성 빈도 및 유지시간과 학습자가 교사가 설계한 체험학습활동의 진행 여부 등을 판단할 수 있도록 활용할 수 있다.;Recently, smart devices are popular among many people and a variety of mobile devices have emerged. These increase opportunities for accessing IT. With the evolution of ICT technology, smart devices, and IT services have also made a great impact on learning environments and teaching methods. The learning environments have developed to smart ways by using various kinds of media through Internet and ICT technology. The ICT technology is not just limited to education media, it is also used to make services for self-directed learning with cloud computing technology. However, at current field trip learning supported by mobile devices are only used for writing reports, doing a survey, and giving information to learners. In this thesis, ICT technology-based advanced education system is proposed. The system not only provides a customized learning environment to individual learners but also support teacher to lead field trip learning for a great educational effect. In addition to education application for field trip learner, a data collecting application that runs in the background has been devised. The system for learner and teacher are designed differently according to the role in field trip learning. Statistics analysis for POI(Point Of Interest) with smart devices and beacons are integrated into the system for visual analysis. In this thesis, in addition to field trip learning support system, a grouping technique is proposed based on activity data of learners. Based on grouping analysis, groups of learners are tracked, and the teachers can monitor the each group's data usage and progress of learners in field trip learning plan that designed by the teachers.
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일반대학원 > 컴퓨터공학과 > Theses_Master
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