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상사의 커뮤니케이션 특성이 비서직종사자의 자기효능감, 정서적몰입에 미치는 영향

Title
상사의 커뮤니케이션 특성이 비서직종사자의 자기효능감, 정서적몰입에 미치는 영향
Other Titles
Effects of the Communication Traits of Supervisors on the Self-Efficacy and Affective Commitment of Secretaries : Moderating Effects of the Empathy of Secretaries
Authors
김수아
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 국제사무학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김명옥
Abstract
본 연구의 목적은 상사의 커뮤니케이션 특성이 비서직종사자의 자기효능감, 정서적몰입에 미치는 영향과 이들 간의 영향관계에서 비서직종사자의 공감능력의 조절효과를 검증하는데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 국내 기업에 재직 중인 비서직종사자를 대상으로 나이, 경력 및 학력, 고용형태, 회사형태에 제한을 두지 않고 설문조사를 실시하였다. 자료수집은 Google docs 온라인 서베이를 이용하여 설문 응답 자료를 수집하였고, 비서직종사자 총 151명의 설문 응답 자료를 분석에 사용하였다. 수집된 자료를 분석하기 위해 SPSS 25.0(Ver.)을 사용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 다중회귀분석, 단계적 조절회귀분석을 실시하였다. 요인분석결과, 상사의 커뮤니케이션 특성의 구성개념인 배려성, 지배성, 전문성, 신뢰성 4개의 요소 중 배려성과 신뢰성이 동일한 개념으로 묶였다. 이에 상사의 커뮤니케이션 특성을 배려신뢰성, 지배성, 전문성 3가지로 구성하고, 가설 검증을 위해 다중회귀분석 및 단계적 조절회귀분석을 진행하였다. 연구결과의 요약 및 시사점은 다음과 같다. 첫째, 상사의 커뮤니케이션 특성 중 배려신뢰성은 비서직종사자의 자기효능감에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면 상사의 커뮤니케이션 특성 중 지배성은 비서직종사자의 자기효능감에 부(-)영향을 미치지 않았고, 전문성은 비서직종사자의 자기효능감에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 상사의 커뮤니케이션 특성 중 배려신뢰성은 비서직종사자의 정서적몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면 상사의 커뮤니케이션 특성 중 지배성은 비서직종사자의 정서적몰입에 부(-)의 영향을 미치지 않았고, 전문성은 비서직종사자의 정서적몰입에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 상사의 커뮤니케이션 특성 중 전문성은 비서직종사자의 자기효능감에 유의한 영향을 미치지 않았지만 조절변수인 비서직종사자의 공감능력과 상호작용할 때 비서직종사자의 자기효능감에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 이를 제외한 나머지 변수들 간의 관계에서는 비서직종사자의 공감능력의 조절효과가 없는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 통해 상사는 자신의 커뮤니케이션 특성 인식 및 개선방안을 마련하도록 하는데 기초 근거자료로 활용될 수 있을 것이다. 회사는 비서직종사자의 공감능력 향상을 위한 교육과 연수, 워크숍 프로그램 등 다양한 프로그램 개발 지원을 해야 할 것이다. 비서직종사자에게는 공감능력의 가치 및 역할의 중요성을 인식하는 계기가 될 것이며, 공감능력 향상을 위해 스스로 노력하고 공감능력 향상을 위한 교육 및 각종 프로그램 활동에 참여 하도록 계기를 마련하였다는데 의의를 갖는다. ;This study examined the effects of the communication traits of supervisors on the self-efficacy and affective commitment of secretaries and the moderating effects of the empathy of secretaries in the relationship between them. For this purpose, a questionnaire survey was conducted on secretarial employees currently working for domestic companies without any restrictions on the participants' age, career, education level, employment type, and company type. The data were collected using the online survey of Google Docs, and a total of 151 questionnaires were used for data analysis. To analyze the collected data, frequency analysis, validity analysis, reliability analysis, correlation analysis, multiple regression analysis, and moderated regression analysis were performed using SPSS v. 25.0. Validity analysis showed that, among the four factors, consideration and trustability were integrated into a single concept, and the communication characteristics of supervisors were classified into consideration-trustability, dominance, and professionalism. Multiple regression analysis and stepwise moderated regression analysis were conducted to test the hypothesis. The results of the study are summarized below along with their implications. First, among the communication characteristics of supervisors, consideration-trustability was found to have a positive effect on the self-efficacy of secretaries. On the other hand, dominance did not exercise a negative effect on the self-efficacy of secretaries and professionalism did not have a significant effect on the self-efficacy of secretaries. Second, among the communication characteristics of supervisors, consideration-trustability had a positive effect on the affective commitment of secretaries, whereas dominance did not have a negative effect on the affective commitment of secretaries, and professionalism did not have a significant effect on the affective commitment of secretaries. Third, among the communication traits of supervisors, professionalism did not have a significant influence on the self-efficacy of secretaries. On the other hand, it had a positive effect on the self-efficacy of secretaries when interacting with the empathy of secretaries, which is a moderator variable. Regarding the relationship between variables other than this, there were no moderating effects of the empathy of secretaries. These results provide basic data for recognizing the communication traits and establishing improvement plans. The company should support the development of various programs, such as education, training, and workshop programs, to improve the empathy of secretaries. For secretaries, this study has significance in that it provides opportunities for them to recognize the importance and role of empathy, make efforts to improve it on their own, and participate in education and various program activities to improve their empathy.
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