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스토리텔링을 활용한 한국어와 국어 교과의 통합 교육 방안

Title
스토리텔링을 활용한 한국어와 국어 교과의 통합 교육 방안
Other Titles
Integrated Teaching Methods for Korean Language and Academic Subjects Using Storytelling : A Proposal Focusing on Partially Acculturated School Children
Authors
정현숙
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이미혜
Abstract
본 연구는 학령기 중도입국 자녀의 한국어 능력 및 학업 수행 능력의 향상 방안을 마련하는 데 그 목적이 있다. 중도입국 자녀들은 자국(自國)에서 출생 후 성장 도중 국내에 입국한 국제결혼 가정의 자녀로 여타 다문화 가정 자녀들보다 한국어 능력이나 한국 문화의 전반적인 이해가 부족하다. 이에 본 연구에서는 중도입국 자녀의 한국어 능력과 학업 수행 능력의 향상을 위해 한국어와 교과를 통합한 수업이 이루어져야 하며 효율적인 교수 방안의 핵심은 스토리텔링이라 보고 다음과 같은 방법으로 연구를 진행하였다. 제Ⅰ장에서는 연구의 필요성 및 목적에 대해 밝히고 중도입국 자녀 대상 한국어 교육과 스토리텔링을 교육에 활용한 선행연구를 검토하였다. 그 결과 학령기 중도입국 자녀를 대상으로 한 맞춤형 교육과 효과적인 교수 방안의 필요성이 대두되었으나 일선 교육현장에서 구체적으로 적용할 방안이 부족함을 알 수 있었다. 또한, 중도입국 자녀를 대상으로 한 교수·학습 전략으로 스토리텔링이 널리 활용되고 있음을 확인하였다. 제 Ⅱ장에서는 중도입국 자녀의 한국어 교육의 현황을 살피고 문제점을 개선하기 위한 방향을 모색하였다. 또한, 스토리텔링의 교육적 이점을 살피고 실제 교육에 활용하기 위하여 이야기 선정 기준을 제시한 후 교육 방법을 기술하였다. 제 Ⅲ장에서는 한국어와 교과의 통합 지도를 위한 자료를 구성하기 위하여 3~4학년 국어 교과의 선정 이유를 밝히고, 교과의 내용을 분석하여 단원별로 공통된 학습 목표를 제시하였다. 그리고 학습 목표 달성을 위해 교과 내용과 관련된 이야기를 선정하고 수업 목적에 맞게 개작하였다. 제 Ⅳ장에서는 한국어와 국어 교과의 통합 수업 구성방안을 마련하고자 스토리텔링 수업 구성 단계를 기술하고 교수·학습계획안을 제시하여 실제 수업에 활용할 수 있도록 하였다. 본 연구는 학령기 중도입국 자녀의 한국어 능력 및 학업 수행 능력의 향상을 위해 한국어와 국어 교과를 통합한 교육방안을 마련하였다. 이에 대한 학습 전략으로 스토리텔링을 활용하여 실제 수업에 적용할 수 있도록 교수·학습 계획안을 제시하였다는 데에 의의가 있다. 이를 바탕으로 한국어와 모든 교과를 통합한 교수·학습자료가 개발되어 중도입국 자녀들의 한국어와 학업 수행 능력이 향상되길 기대해 본다. ;Integrated Teaching Methods for Korean Language and Academic Subjects Using Storytelling: A Proposal Focusing on Partially Acculturated School Children The purpose of this study is to improve the Korean linguistic abilities and academic performances of partially acculturated children who have come to Korea during primary school. For the purposes of this study, partially acculturated children are defined as children beget by international marriages who were born in countries other than Korea but came to Korea at a later date. These children lack an understanding of the Korean language and culture more than children of multicultural families living in Korea. Therefore, in this study, it was suggested that Korean language studies and the other academic subjects should be integrated in order to improve the childrens’ Korean linguistic abilities and academic performances. It is also suggested that the key to effectively applying this teaching method is through storytelling. With those assumptions in mind, the research was conducted in the following way: In Chapter one, the necessity and purpose of the study were specified, and the previous research on the Korean language education of partially acculturated children through storytelling was considered. As a result, the need for customized and effective teaching methods for partially acculturated children was identified. However, it was also found that there was a lack of methods to be applied. In addition, it was confirmed that storytelling was widely used as a teaching and learning strategy for partially acculturated children. In Chapter two, the currently used methodology of Korean language education for partially acculturated children was reviewed in order to compile a pedagogically appropriate body of literature for such students. It included a focus on how story telling can be used as a method for language acquisition. Specifically, the benefits of storytelling were reviewed, story selection criteria were presented, and educational methods were described. Chapter three specified the reasons why the Korean subjects were selected. It is stated that they were specifically chosen in order to compile the data necessary to formulate an integrated method for the instruction of Korean and other academic subjects. Common learning goals of the units in each book were presented by analyzing the content of each subject. In order to achieve the learning goals, the stories related to the contents of the curriculum were selected and adapted to the purpose of the curriculum. In chapter four, the steps of constructing storytelling lessons were described in order to display an integrated lesson plan for Korean language teaching. Also, learning plans were presented to be used in actual lessons. Based on this study, it is hoped that teaching materials, which integrate the Korean language with all other subjects, will be developed. In particular, it is important that these new materials be included in lesson plans that utilize storytelling as a learning strategy. By doing so, the Korean linguistic abilities and academic performances of partially acculturated children will improve.
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