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보편적 학습설계(UDL)를 적용한 통합인식개선프로그램이 지적장애 초등학생과 일반초등학생의 학교생활만족도와 수용태도에 미치는 영향

Title
보편적 학습설계(UDL)를 적용한 통합인식개선프로그램이 지적장애 초등학생과 일반초등학생의 학교생활만족도와 수용태도에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Inclusive education awareness program with universal design for learning on School Life Satisfaction and Acceptance Attitude of general students and Students with Intellectual Disabilities in Elementary School
Authors
정소영
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박은혜
Abstract
기존의 장애이해교육과 인권교육, 학교폭력 예방교육은 통합교육 환경에서 장애학생과 일반학생이 어울려 살 수 있는 기반을 형성해 준다는 같은 가치를 추구함에도 불구하고 외부강사 또는 외부 기관에 의해 일시적으로 진행되는 경우가 많았다. 또한 학교 전체적으로 진행되며 일괄적인 집합교육 특성 상 학교폭력이나 인권 문제에서 제외될 수 없는 장애학생들이 교육내용을 이해하고 참여하는 데 어려움이 있었다. 최근 이러한 인성교육에도 증거기반의 실제(Evidence-based practice)를 적용하려는 움직임이 있다. 그 중에 하나로 추천되는 것이 보편적 학습설계(UDL: Universal Design for Learning)이다. 보편적 학습설계는 모든 학생들을 위한 교육을 표방하며 다양한 학습자를 수업에 참여시키기 위해 다양한 표상수단과 다양한 표현 및 연습방법, 다양한 방식의 학습 참여를 사용한다. AAC는 장애학생을 포함한 수업에 참여하기 어려운 학생을 위해 수업 보완 자료로 활용되었다. 보편적 학습설계는 인성교육의 중심에 있으나 교육에 있어서 소외되는 장애학생과 같은 학습자를 통합하여 지도하는 데 중요한 역할을 할 수 있다. 이 연구의 목적은 보편적 학습설계(UDL)를 적용한 통합인식개선 (D․H․P: Difference recognition-respect for Human rights-Prevention of school Violence)프로그램이 지적장애 초등학생과 일반학생의 학교 생활만족도와 일반학생의 장애학생에 대한 수용태도에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 본 연구를 통해 장애인식개선과 인권 교육, 학교폭력 예방교육의 통합된 프로그램을 제시하고 통합 상황에서 보편적 학습 설계를 적용한 통합장애인식 프로그램이 장애학생의 학교생활만족도뿐 아니라 일반학생의 학교생활만족도와 수용태도에 영향을 주는 지 알아보고자 하였다. 본 연구의 참여자는 서울 시내 소재 D학교의 4학년 7학급 중 지적장애학생 6명이 포함되어 있는 6학급을 대상으로 하였다. 각 반은 지적장애 1명을 포함한 22명~23명으로 구성되어 있다. 본 프로그램은 학기 초 IEP회의와 상담을 통해 실험집단 3학급, 통제집단 3학급으로 나누어 진행되었으며 통제집단과 지적장애 학생이 포함되지 않은 일반학급 1학급은 2학기에 똑같은 프로그램을 진행하였다. 실험 기간은 3월 말부터 7월 초까지이며 1학기동안 사전․사후 검사를 포함하여 16주간 통합학급에서 진행되었다. 본 프로그램은 여는 활동과 닫는 활동 외에 다름 인식 4주, 인권교육 4주, 학교폭력예방교육 4주로 구성되어있다. 같은 기간 통제집단은 학교 전체적으로 진행되는 장애이해교육 1회, 인권교육 1회, 학교폭력예방교육 1회, 장애발생 예방교육 1회 외에 교육은 이뤄지지 않았다. 보편적 학습설계를 적용한 통합인식개선(D․H․P) 프로그램은 다름 인식(Difference recognition), 인권교육(respect for Human rights), 학교폭력예방교육(Prevention of school Violence)의 약자로서 학급 내 다양한 학습자와 장애학생이 인성교육 내용에 접근할 수 있도록 계획되었다. AAC는 학급 내 다양한 학습자와 장애학생의 발표와 수업 참여를 도울 수 있는 학습 자료와 안내자료, 어려운 단어를 설명하는 도구로 활용되었다. 본 연구는 보편적 학습 설계를 적용한 통합인식개선프로그램이 지적장애학생과 일반학생의 학교생활만족도와 일반학생의 장애수용태도를 알아보기 위하여 사전․사후 실험․통제집단 설계를 사용하였다. 지적장애학생의 학교생활만족도는 개별 점수를 비교하였으며, 일반 학생의 학교생활만족도와 장애수용태도는 두 독립표본 t-검증(t-test)을 활용하여 실험․통제집단 간 평균의 차이와 유의성을 검증하였다. 다음은 본 연구의 결과이다. 첫째, 보편적 학습설계를 적용한 통합인식개선 프로그램을 교수한 일반학생 실험집단 학생의 학교생활만족도는 교수하지 않은 일반학생 통제집단의 학교생활만족도보다 높았으며 통계적으로 유의하였다. 둘째, 보편적 학습설계(UDL)를 적용한 통합인식개선 프로그램을 교수한 지적장애 초등학생의 학교 생활만족도의 평균은 교수하지 않은 통제집단의 학교생활만족도보다 높았다. 실험집단의 특수교육대상학생들은 통제집단 학생들에 비해 학교생활만족도의 모든 영역에서 높은 평균을 나타내었다. 셋째, 보편적 학습설계를 적용한 통합인식개선 프로그램을 교수한 실험집단의 보완대체의사소통을 사용하는 특수교육대상자에 대한 수용태도는 교수하지 않은 통제집단의 결과보다 높았으며 통계적으로 유의하였다. 실험집단 학생들은 통제집단 학생들에 비해 같은 기간 수용태도가 높아지는 결과를 얻었으며, 특히 실험집단 학생들은 실천을 의미하는 행동적 영역에서 높은 상승을 보였다. 넷째, 보편적 학습설계를 적용한 통합인식개선 프로그램을 교수한 실험집단 학생들의 장애학생에 대한 수용태도는 교수하지 않은 통제집단과 비교하여 높았으며 통계적으로 유의하였다. 사후 검사 결과 통제집단 학생들의 장애학생에 대한 수용태도가 유의하게 낮아진 반면 실험집단 학생들은 수용태도는 유지되거나 상승하였다. 보편적 학습설계를 적용한 통합인식개선프로그램은 일반학생의 장애학생에 대한 수용태도를 유지하거나 높이는데 유의한 영향을 주었다. 본 연구는 그동안 학습 참여도에 유의한 영향을 미쳤던 보편적 학습설계를 인성교육에 적용했다는 것과 통합인식개선 프로그램에 기존에 따로 따로 교육되던 장애인식교육, 인권교육, 학교폭력예방교육을 종합적으로 연계하여 지도하였다는 면에서 의의가 있다. 그리고 수업자료로 활용한 AAC는 지적장애학생 뿐 아니라 일반학생의 수업참여에도 긍정적인 영향을 주었다. 그러나 학교 특성 상 특수교육 실무사 또는 사회복무요원의 지원을 받기 어려웠던 점과 지적장애 학생의 표본 크기가 작아 일반화 할 수 없다는 것이 제한점이라 할 수 있다. 본 연구는 보편적 학습설계를 적용한 인성교육이 더 이뤄져야 하는 것과 장애인식개선교육과 인권교육, 학교폭력예방 교육이 학교 및 학생 특성을 고려하여 연계적으로 이뤄질 필요성이 있음을 제안한다.;The disability Awareness Education, human rights education, and school violence prevention education are temporarily conducted by external instructors or external organizations despite pursuing the same value that the students with disabilities and general students form a basis for living with the integrated education environment . In addition, there was a difficulty in understanding and participating in the education contents of the students with disabilities who could not be excluded from the school violence or human rights issue because of the collective education characteristic of the whole school. In recent years, there has been a move to apply evidence-based practice to such personality education. One of them is universal design for learning. The universal design for learning represents education for all students and uses a variety of means of representation, a variety of expressions and practice methods, and a variety of ways of participating in learning to engage multiple learners in the class. AAC was used as supplementary material for students who have difficulties in participating in classes, including students with disabilities. universal design for learning can play an important role in guiding learners, including students with disabilities, who are more likely to be neglected in personality education. The purpose of this study is to investigate the effects of the Inclusive education awareness Program(DHP: Difference recognition-respect for Human rights-Prevention of school Violence) applying universal design for learning on the school life satisfaction of elementary school students and students with intellectual disabilities and attitude towards Disability of general students. This study presented an integrated program that includes education on disability awareness, human rights education, and school violence prevention education. In addition, we tried to investigate whether the inclusive education awareness(D․H․P) program applying universal design for learning affects the school life satisfaction of students with intellectual disabilities and attitude towards disability of general students. Participants of this study were 6 classes including 6 students with intellectual disabilities among the 4th graders of D school in Seoul city. Each class consists of 22 to 23 people including one with intellectual disability. The group of this study was decided 3 class in experiment group and 3 class in control group through IEP meeting and consultation at the beginning of the semester. The experimental group conducted the program in the first semester, the general class 1 class which did not include the intellectual disability students and control group conducted the same program in the second semester. The experimental period ranged from late March to early July and lasted for 16 weeks in an inclusive classes including pre- and post-test for the first semester. The Inclusive education awareness(D.H.P) program with universal design for learning consists of 4 weeks of Difference recognition, 4 weeks of human rights education and 4 weeks of school violence prevention education including poetic activity and close activity. In the same period, the control group was not educated except for one school for disability understanding education, one school violence prevention education, one disability prevention education, which is going on throughout the school. For this study, pre and post-control group design was used. The scores of school life satisfaction of students with intellectual disabilities were compared on individual score. The students' school life satisfaction and attitude towards disability were verified using independent sample t-test. The results of this study are as follows. First, Inclusive education awareness(D.H.P) program with universal design for learning (UDL) had a statistically significant effect on the general students' satisfaction with school life. Second, the Inclusive education awareness(D.H.P) program with universal design for learning(UDL) had a positive effect on school life satisfaction of elementary school students with intellectual disabilities. The students with intellectual disabilities in the experimental group were significantly higher than those in the control group. Third, Inclusive education awareness(D.H.P) program with universal design for learning(UDL) had a significant effect on the general student 's acceptance attitude towards students with intellectual disabilities using AAC. The experimental group showed higher acceptance attitude than the control group. In particular, the experimental group showed a high rise in the behavioral domain, which means practice. Fourth, Inclusive education awareness(D.H.P) program with universal design for learning(UDL) had a significant impact on students' attitude of students with disabilities. During the experimental period, the control group students' attitudes toward the students with disabilities were significantly lower, while the experimental group students maintained or increased their acceptance attitudes. Inclusive education awareness(D.H.P) program with universal design for learning(UDL) has had a positive impact on maintaining or enhancing acceptance of students with disabilities. This study applied the universal design for learning which had a significant effect on the participation in learning to the personality education. In addition, it integrated the disability awareness education, human rights education, and school violence prevention education, which were previously taught individually. This study has significance in this respect. AAC, which was used as a class material, also positively affected not only students with intellectual disabilities but also general students' participation in classes. However, due to the nature of the school, it was difficult to get support from special education paraprofessionals or social service personnel. In addition, the sample size of students with intellectual disabilities was too small to generalize. This is a limitation of this study. This study suggests that there should be more personality education applying universal design for learning, and that there is a need for linkage between disability awareness education, human rights education and school violence prevention education considering school and student characteristics.
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