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거꾸로 수업모형을 적용한 과학수업 자기효능감 변화 탐색

Title
거꾸로 수업모형을 적용한 과학수업 자기효능감 변화 탐색
Authors
윤수인
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김성원
Abstract
전통적인 강의식 교육은 국내 공교육의 교육기회의 평등하게 제공받을 권리를 주장하며 평등교육을 지향해 왔다. 그러나 국내 실질문맹률이 75%에 임박한다는 조사 결과가 제시되면서 글을 읽고 쓰는 것에 중점을 두었던 일방향적 전달방식인 전통적인 강의식 교육의 문제점이 나타난 것이다. 이 같은 전통적인 강의식 교육의 문제점을 보완하고자 기존의 교육방식이 아닌 새로운 교육적 패러다임을 요구하기 시작했다. 이에 현장의 많은 교사들은 기존의 전통적 수업방식인 교수-학습의 단점을 보완하고 학생들 개개인의 특성과 능력을 고려하여 창의적 인재를 양성하고자 학습자 중심의 다양한 교수-학습 방법을 마련해 이를 실현시키고자 노력하였다. 수업방식의 변화에 따라 최근‘거꾸로 수업 모형’에 대한 관심이 대두되고 있다. 거꾸로 수업방식은 기존의 수업방식인 교실에서 수업을 듣고 집에서 숙제를 하는 방식을 뒤집어서 수업 전 교사가 제작한 영상물을 미리 시청하고 수업에서는 이 영상물을 토대로 토의·토론수업, 협동수업, 실험·실습 등 학습자 위주의 수업이 진행되는 것을 의미한다. 거꾸로 수업모형과 관련해 많은 선행연구들에서 학업 성취도, 수업 만족도, 학습동기, 학습태도 등과 관련해 많은 연구들이 이루어지고 있다. 그러나 이러한 거꾸로 수업모형을 통한 학생들의 내적 변화에 긍정적인 영향을 미치는 변인들과의 관계를 규명한 연구가 먼저 선행되어져야 할 필요가 있다. 이 연구에서는 중학교 학생들을 대상으로 거꾸로 수업모형을 적용한 과학수업이 학습자의 자기효능감에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 변화과정에 대한 그 효과를 분석하는데 있다. 이를 통해 향후 거꾸로 수업모형을 적용한 과학교과 수업 현장에서의 효율적인 교수-학습 방안에 대한 시사점을 제공하고자 한다. 본 연구는 거꾸로 수업을 과학교과에 적용 하였을 때 학생들의 자기효능감에 미치는 영향을 알아보기 위하여 2017년 5월 15일 ~ 6월 30일까지 총 16차시 동안 연구를 수행하였다. 연구의 대상은 경기도 부천시에 소재한 A중학교 1학년 A반 26명(22.6%), B반 30명(26.1%) 학생들을 실험집단으로, C반 29명(25.2%), D반 30명(26.1%), 학생들을 통제집단으로 총 115명(100%)으로 구성하였다. 자료처리는 SPSS 23.0(for Windows, NY, IBM Corporation)으로 구현되었다. 연구대상의 표본현황을 알아보기 위하여 빈도분석을 실시하였고, 조사도구의 타당성 및 신뢰성을 확인하기 위하여 탐색적 요인분석과 신뢰도 분석을 실시하였다. 또한 요인점수에 대한 기술통계량을 산출하였다. 자기효능감에 대한 실험군과 통제군의 사전 동질성 검증을 실시하기 위하여 독립 이표본 t-test 실시하였으며, 실험군과 통제군의 사전-사후 점수를 비교하기 위하여 대응표본 t-검정, 독립 이표본 t-검정을 실시하였다. 자료처리에 따른 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험군의 사전-사후 차이를 검증한 결과, 자기효능감의 모든 요인에서 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 통제군의 사전-사후 차이를 검증한 결과, 자기효능감의 모든 요인에서 유의한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 실험군과 통제군의 사후 거꾸로 수업 효과에 대한 차이를 검증한 결과 자기효능감의 모든 요인에서 유의한 차이가 나타났다. 결론적으로, 거꾸로 수업 모형을 통해 나타난 학생들의 자기효능감이 긍정적으로 향상하는 측면에서 추후 거꾸로 수업 모형을 활용하여 과학수업이 이루어진다면 학생들의 학업에서 지속적인 효과를 기대할 수 있다. 이러한 효과를 얻기 위해서는 교사와 학생 모두 거꾸로 수업모형의 긍정적인 효과를 위한 철저한 준비와 노력이 뒤따라 할 것이다. 먼저, 교사는 거꾸로 수업의 충분한 이해와 자료제작, 수업 모둠활동, 발표활동 지도 및 수업 이후의 자료 제작에 많은 관심을 기울여야 할 것이다. 이와 더불어 수업 중 학생과 학생 간의 상호 피드백이 원활할 수 있게 다양한 활동의 참여를 유도해야 할 것이다.;Traditional instructor-led training has been a very useful model for learning basic education courses, and has pushed for equal education, claiming equal rights for educational opportunities in the nation's formal education. However, with the results of the survey showing that the actual illiteracy rate is approaching 75 percent, the traditional curriculum of traditional instructor-led education, which focuses on reading and writing, has surfaced. To remedy the problems of traditional instructor-led education, there has been a rise in demand of a new educational paradigm replacing conventional teaching methods. Many teachers are trying to improve the abilities of qualified learners in the 21st century. Augmenting creative talents by supplementing existing traditional teaching methods, and considering individual characteristics and abilities of students blended learning, As a result of new teaching methods and its related studies, interest in‘Flipped Learning’ has emerged recently. Flipped learning is changing the way classes are being taught in classrooms, and students doing homework at home. First, a video is produced by a teacher. And based on this video, classes focus on discussion, debating classes, cooperating classes, experimental studies, and practical exercises, etc. The study focused on science classes applied with ‘flipped learning’ to middle school, it identifies how students affect their self-efficacy and analyze their effectiveness. Through this, we intend to provide suggestions on effective teaching methods at the Science Curriculum applying the flipped learning in the science curriculum. This study applies the flipped learning to science subjects observe changes in student self-efficacy a total of 16 studies were conducted during the period of May 15 to June 30, 2017. The subject of study is in the first graders in the middle school in Bucheon, Gyeonggi Province A group of 26students(22.6%), B group of 30students(26.1%), C group of 29students(25.2%), D group of 30students(26.1%), total 115students(100%). Data processing was implemented as SPSS 23.0 (for Windows, NY, IBM Corporation). The analysis conducted a frequency analysis to identify the sample status of the research subjects, and conducted a probe and reliability analysis to verify feasibility and reliability of the investigation tool. It also calculates the technical statistic of the factors concerning the factors score. The independent sample scored independently of the pilot and control group for the purpose of conducting the test and control forces, and tested samples t - test. Data processing results are as follows. First, a pre-post difference between the pre-potential differences in the test results showed significant differences in all factors of self-effect. Second, the pre-post difference in control of the control forces showed no significant difference in all the factors of self-efficiency. Third, a significant difference was noted in all factors of the efficacy of the peer review, which demonstrated the difference in the effectiveness of the test and control forces. In conclusion, through ‘Flipped learning’, students self-efficacy is positively improve. If the science class applying for ‘Flipped learning’ is achieved, the students can expect a lasting effect on their studies. To achieve this, both teachers and students should follow thorough preparations and efforts for the positive effects of the classroom. First of all, teachers will have to pay keen attention to the lessons of the class and material creation, class activities, presentations and presentations after classes. In addition, students should engage in diverse activities to facilitate mutual feedback between students and students during class. On the other hand, students who take part in the class can become accustomed to traditional instructor-led classes, making it difficult to adapt to the perfect adaptation of the class. Therefore, they should try to develop a habit of learning beforehand through pre-disciplined video. Also, based on lessons learned prior to class, one should learn to acquire and understand knowledge based on lessons learned. By sharing classes with other students and teachers, they need to actively participate in lessons learned from the lessons learned and from various perspectives. If these teachers and students add up to their efforts, they expect students to maximize their academic performance.
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