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dc.contributor.advisor정소희-
dc.contributor.author정민경-
dc.creator정민경-
dc.date.accessioned2018-03-06T16:31:05Z-
dc.date.available2018-03-06T16:31:05Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.otherOAK-000000147660-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000147660en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/240511-
dc.description.abstract대한민국이 문화 강국으로 발돋움하기 시작했다. 활발한 국제문화교류 정세와 함께 한국의 대중문화가 세계적인 관심을 받으며 대한민국의 문화 위상이 높아졌다. 이러한 추세와 더불어 정부는‘우리의 우수한 전통문화유산과 보유자산 세계화 방안’을 문화 정책의 하나로 내세우며 전통문화예술의 해외 진출을 가속화 시켰고, 국악은 산업화의 한계와 내수 시장의 포화 상태에 봉착하며 해외시장으로의 판로 개척을 더욱 희망하게 되었다. 한편 최첨단 기술의 발달과 정보화 시대의 도립으로 21세기의 음악환경이 변화하며 국악의 주요 진출 시장이었던 세계의 월드뮤직시장도 변화하게 되었다. 비서구국가의 전통, 민속, 종족 음악이라 정의되던 월드뮤직의 개념이 전통음악을 기반으로 다양한 음악의 합성, 전통과 현대의 합성을 통해 만들어진 음악이란 의미로 변화하게 된 것이다. 이러한 변화는 국악 중에서도 창작국악의 해외 진출을 활성화 시키게 되었다. 이 같은 세계정세와 시장의 변화로 창작국악단체들은 해외시장에 대한 기대와 관심이 더욱 증대하였다. 그러나 기대와는 달리 해외시장에 대한 정보와 전략의 부재로 많은 단체들이 해외시장 진출을 주저하고 있었다. 해외시장 진출을 희망하는 창작국악단체들에게 성공적이고 전략적인 진출을 할 수 있는 지표가 필요한 것이었다. 본 연구는 창작국악단체의 성공적인 해외시장 진출을 위해 창작국악단체가 진출 할 수 있는 해외시장의 정보를 제공하고, 해외시장 진출을 위한 성공 요인을 분석하며, 성공적인 해외시장 진출을 위한 전략 제언을 목적으로 이 연구를 진행하였다. 본 연구의 범위는 창작국악단체를 대상으로 하지만 세부적으로는 민간 국악단체 중 15인 이내로 구성되어 있는 소규모 창작국악단체로 설정하였고, 해외시장은 창작국악단체가 진출 할 수 있는 해외시장으로 그 범위를 한정 지었다. 본 연구의 목적 달성을 위한 연구의 방법은 다음과 같다. 첫째, 창작국악단체가 진출할 수 있는 해외시장의 유형과 대표 시장들을 파악하기 위하여 선행 연구과 문헌 고찰, 그리고 실무 분석을 바탕으로 연구하였다. 둘째, 창작국악단체의 해외시장 진출 성공 요인들을 도출하기 위하여 사례 연구 방법을 선택하였고, 이론적 배경을 통해 구성한 성공의 척도를 바탕으로 사례 선정 기준을 구성하여 해외시장 진출에 성공한 사례 세 단체(노름마치, 잠비나이, 정가악회), 해외시장 미진출 사례 세 단체를 선정하였다. 셋째, 성공적인 해외시장 진출을 위한 전략을 수립하기 위하여 분석된 성공 요인을 바탕으로 실무에 바로 적용할 수 있는 전략들을 제언하였다. 이렇게 진행된 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 창작국악단체가 진출할 수 있는 해외시장은 크게 공연시장과 음반시장으로 분류되었고, 공연시장으로는 마켓, 축제, 공연장, 공공시장 등으로, 음반시장으로는 실체적(피지컬) 음반시장과 디지털 음반시장으로 구분 되었다. 각각의 시장에서 워멕스(WOMEX, World Music EXPO), 워메드(WOMAD, World of Music, Arts and Dance) 와 같은 대표되는 행사들도 알아 볼 수 있었다. 둘째, 창작국악단체의 해외시장 진출 성공 요인으로는 다섯 가지로 정리되었다. 첫 번째는 좋은 음악과 함께 세계시장에서 이해 할 수 있는 독창적이고 좋은 콘텐츠의 보유이고, 두 번째는 국제적으로 형성된 인적 네트워크이며, 세 번째는 효과적이고 전략적인 프로모션 방법의 보유이다. 네 번째는 조력할 수 있는 해외투어 전문가의 존재이고, 다섯 번째로는 차후 공연을 위한 장기적인 계획 수립과 지속적인 준비하는 자세이다. 셋째, 창작국악단체의 성공적인 해외시장 진출을 위한 전략들은 크게 콘텐츠 전략, 네트워크 전략, 프로모션 전략으로 나눌 수 있었으며 각각의 전략별로 세부적인 전략들을 제시하여 실제 해외 진출에 바로 적용할 수 있는 실무 가이드와 같이 기술할 수 있었다. 본 연구를 통해 많은 창작국악단체들이 성공적으로 해외시장에 진출하여 단체의 지경을 넓힘과 동시에 우리 음악의 우수성을 세계의 널리 알리기를 기대한다. ;The Republic of Korea became a cultural powerhouse. The cultural status of Korea has risen with the situation of international cultural exchange and the worldwide attention of Korea's popular culture. Along with this tendency, the government is promoting the cultural policy about 'The plan for globalization of our excellent traditional cultural heritage'. This policy has accelerated the penetration of Korean traditional arts overseas. At the same time, Korean traditional music, ‘Gugak’, is at the state of saturation in the domestic market and is facing the limit of industrialization. Accordingly, ‘Gugak’ groups hope to further expand into overseas markets. Meanwhile, with the development of cutting edge technology and the rise of the information age, the musical environment of the 21st century has changed including the world music market. As a result, the main market for Korean music has also transformed. The concept of the ‘World Music’, which was once defined as the tradition, folk, and ethnic music of non-Western countries, changed into the music created through the synthesis of various music based on traditional music, the synthesis of tradition and modernity. This change made the creative Gugak groups uplifting to set foot in the overseas markets. Due to such change of global situation and the market, creative Gugak groups have increased their expectations and interests in overseas markets. However, unlike their expectations, many groups were reluctant to make way to overseas markets due to lack of information and strategies. It was necessary for the creative Gugak groups to have an indicator for successful and strategic penetration to the overseas markets. Therefore, this study aims to provide the information of the overseas market where the creative Gugak groups can access, to analyze the success factors to penetrate into the overseas market, and to suggest the strategies for successful overseas market entry. The scope of this study is set up as a small-scale Gugak group consisting of less than 15 members under the private creative Gugak groups, and the overseas market is the market where creative Gugak groups can enter in. The method of study to achieve the purpose of this study is as follows: First, in order to grasp the type of the overseas market and the typical markets in which the creative Gugak groups can partake in, the study was carried out based on the precedent study, the literature review, and the practical analysis. Second, in order to derive the success factors of the creative Gugak group's entry into overseas market, the case study method was chosen through the actual success cases. The cases are the three success groups (Noreum Machi, Jambinai, Jeong Ga Ak Hoe) and three non-success groups (A, B, C) based on the standard of success made through theoretical background. Third, in order to establish the strategies for the successful entry into the overseas market, the strategies based on the success factors were analyzed in the study. The strategies can be used in the business directly. The conclusions of this study are as follows: First, the overseas markets in which the creative Gugak groups entry can classify into the performance market and the record market. The performance market includes arts markets, festivals, theaters, and public markets. The record market includes the physical record market and the digital record market. In each of these markets, this study was able to identify some of the most notable events, such as WOMEX(World Music EXPO) and WOMAD(World of Music, Arts and Dance). Second, the success factors of creative Gugak group's penetration into overseas market are as follows: First, the good music and good contents which can be understood in the world market; Second, the global human networking; Third, the effective and strategic way of promoting; Fourth, the overseas tour experts who can be of assistance; Fifth, the long-term planning and continuous preparation for future events. Third, strategies for successfully entering the overseas markets could be the contents strategy, the network strategy, and promotion strategy. The detailed strategies for each strategy can be presented. Through this study, it is expected that many creative Gugak groups will successfully enter into overseas markets, broaden the scope of the groups and spread Korean music excellence to the world.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구의 범위 및 방법 6 Ⅱ. 이론적 배경 9 A. 창작국악의 개념과 형태 9 B. 해외시장 진출의 개념 18 C. 해외시장의 유형과 현황 26 Ⅲ. 연구 설계 및 분석 방법 51 A. 연구 사례의 선정 51 B. 연구 모형과 분석 방법 57 Ⅳ. 사례 분석 65 A. 해외시장 진출 성공 사례 분석 65 B. 해외시장 미진출 사례 분석 86 C. 비교 및 종합 분석 92 Ⅴ. 결론 119 A. 연구의 결론 119 B. 연구의 한계점 및 시사점 121 참고문헌 125 부록. 개인 정보 동의서 129 ABSTRACT 138-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2815998 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 공연예술대학원-
dc.subject.ddc706.8-
dc.title소규모 민간 창작국악단체의 해외시장 진출 성공 요인 분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study of Success Factors Analysis of Overseas Market Penetration for Small-Scale Private Creative Gugak(Korean Music) Groups-
dc.creator.othernameChung, Minkyung-
dc.format.pagevi, 140 p.-
dc.contributor.examiner강영근-
dc.contributor.examiner정소희-
dc.contributor.examiner최해리-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major공연예술대학원 음악예술경영전공-
dc.date.awarded2018.2-
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