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프리미엄 장류 브랜드 패키지 디자인 제안 연구

Title
프리미엄 장류 브랜드 패키지 디자인 제안 연구
Other Titles
The Effect of Product Design in the Premium Market : A Branding of Premium, Traditional Gochujang Product
Authors
권혜인
Issue Date
2018
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
The omnipresent Internet, coupled with a surge in the use of e-commerce, offers consumers easy access to an abundance of the finest quality products. However, the sheer number of available products does not correlate to significant product innovation due to companies having a level playing field including access to mass production and distribution infrastructure. The continuing global economic growth, rise in discretionary income and higher standard of living have spurred many consumers to believe that luxury is a new norm and have resulted in consumers having a wider choice in variety. In such a dynamic market, a premium brand image must perform as a strategic sensory marketing tool, utilizing sight simulation to capture consumers’ attention and convey a product’s unique quality. With the continued interest in well-being products and the booming popularity of K-Pop culture, there is a growing interest in Korean food in the international market. Even though there are many products based on gochujang ‘red pepper paste’, gahn-jang ‘soy sauce’, and daen-jang ‘soybean paste’, which are healthy and naturally fermented food ingredients, there is no particular product brand design that captures the innate identity and quality of the ingredients. Gochujang, in particular, as a long, traditional culinary ingredient unique only in Korean dishes, has potential to become a new global cultural icon. Emphasizing its history and tradition, marketing gochujang to global consumers as a healthy premium culinary product shows a lot of promise. The study addresses the lack of creative designs among gochujang products, which fail to showcase the innate identity of Korean culture, and proposes to create a premium design that captures and communicates both the essence of the Korean story and gochujang’s relatable quality. The study also reveals that the current designs for gochujang products not only are fairly uniform and plain but also, more problematically, often portray inferior products underneath the packaging. Given that the ideal design must captivate consumers’ attention and allure them to the purchase, the product design’s role will only increase in today’s dynamic market. Furthermore, the perfect design will make consumers feel passionate about the product and successfully communicate product’s intangible quality, which will help to establish unique brand concept through product differentiation and awareness. More and more consumers demand healthy and premium products, and a premium gochujang product must be launched with the goal of capturing these consumers’ minds and hearts. The proposed brand’s logo is framed with an octagonal shape, based on gujeolpan ‘elaborate Korean dish symbolizing unity and harmony’, complemented with a Korean letter jung ‘affection’ and a partial silhouette of a traditional Korean crock. Continuing to tell the traditional story, hanji ‘traditional Korean handmade paper’ as a backdrop and ohbangsaek ‘five colors of tradition’ are utilized. While the beauty of the archaic and natural feel of hanji is accentuated, the use of letters jung and jang ‘paste’ plays with rhyme and meaning of the words to complement the slogan hankookine-maewoon-jung ‘spicy affection from Korea.’ For the gift box design, artistic Korean calligraphy enhances the ambiance of tradition, luxury and beauty. With the introduction of a premium gochujang design, the product will not only raise the global awareness of Korean identity and culture, but also serve a definitive role in putting gochujang on the world map of prestigious culinary arts. Finally, the study is optimistic that a premium gochujang design will lead to increased healthy competition in the Korean food industry and, with successive milestones, will contribute to the continued effort and research in achieving a globally recognizable and successful brand. ;오늘날 인터넷 발달로 인해 사람들은 어느 시대와도 비교 할 수 없는 물질적인 풍요를 누리게 되었다. 게다가 대량 생산과 대량 유통이 일반화 됨에 따라 기업들이 출시하는 제품의 기술적 차별성은 크게 나타나지 않는 한계에 이르렀다. 지속적인 경제성장과 생활 소득 및 수준 향상으로 인해 소비자들은 점차 고급화 된 소비를 지향하게 되었으며 상품의 다양화로 소비자들의 선택의 폭은 넓어지게 되었다. 따라서, 소비자에게 시각적으로 브랜드 이미지를 알리고 타 브랜드와의 차별성을 부각시켜 줄 수 있는 패키지 디자인 차별화 전략의 핵심이 프리미엄화 추구이다. 최근 친환경 재료를 이용한 웰빙 트렌드에 따른 전통 식품 소비 증가와 한류 열풍에 따른 한식에 대한 국제 사회의 관심이 증대되고 있다. 우리나라 전통 장류에는 고추장, 간장, 된장 등의 발효식품으로 건강에 좋은 제품임에도 불구하고 우리만의 고유한 아이덴티티를 가진 패키지디자인 개발에 미흡한 실정이다. 고추장은 세계 어디에서도 찾아 볼 수 없는 우리만의 고유한 전통 식품으로 문화 아이콘으로 성장 할 수 있는 발전 가능성이 크다. 따라서 우리의 역사와 전통을 가진 고추장을 고급화된 음식으로 소개할 필요성이 있다. 오늘날 전통 장류 시장 패키지 디자인은 획일화 및 규격화 되어 차별성을 느끼기에 어려움이 있고 낙후된 포장이 저급하게 느껴지는 문제점이 있다. 상품 구매 의사는 시각적인 판단에 의해 결정 된다는 점에서 패키지 디자인에 대한 중요성은 앞으로 더욱 커질 것이다. 또한 감성과 스토리를 담아 공감대를 형성하는 차별화 전략이 필요하며 소비 트렌드의 변화와 가치 지향적인 소비 형태에 맞는 브랜드 컨셉이 요구된다. 또한 건강에 대한 관심 수요 증가와 1인 가구 및 고급화 제품 추구로 인해 고추장 프리미엄 라인을 적극적으로 구축해야 할 필요성이 있다. 본 연구는 한국적인 브랜드 아이덴티티가 부각되는 프리미엄 고추장 패키지 디자인 개발이 필요하다고 판단하여 우리나라 전통 문화를 바탕으로 정서적 가치를 공감할 수 있는 스토리를 담은 디자인을 제안하였다. 우리나라 전통 음식 구절판은 화합과 융합의 뜻을 담고 있다. 이를 팔각 형태로 브랜드 라벨의 큰 틀을 잡고 정(情)이라는 글자와 고추장이 만들어 지는 장독대 이미지를 시각화 하여 브랜드 로고를 만들었다. 한지를 바탕으로 한국 전통색인 오방간색을 활용하여 한지 여백의 미를 강조하며 브랜드 로고 안에 포인트를 넣어 ‘한국인의 정(情)’ 과 ‘장’ 의 어감과 의미를 연결 지어 ‘한국인의 매운 정’ 이라는 스토리를 담았으며 붓글씨 켈리그라피를 사용하여 한국적인 느낌이 표현된 선물용 박스를 디자인하였다. 이에 본 연구는 프리미엄 고추장 패키지 디자인을 제안하여 한국의 정체성을 알리고 문화 수준을 향상시켜 고추장이 단순한 전통장류 제품을 넘어 세계화에 걸맞는 하나의 문화로써 자리잡기를 기대한다. 또한 국내 프리미엄 고추장 시장에서 경쟁력을 구축하며 나아가 한국적인 프리미엄 고추장 브랜드 가치를 높일 수 있는 연구 자료에 도움이 되었으면 한다.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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