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옥타비아 버틀러의 『킨드레드』에 나타나는 흑인 여성의 몸

Title
옥타비아 버틀러의 『킨드레드』에 나타나는 흑인 여성의 몸
Other Titles
The Black Female Body in Octavia Butler’s Kindred : Focusing on Dana and Alice
Authors
강명신
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김민정
Abstract
This thesis aims to explore the black female body which has been suffered throughout American history and the possibility of resistance that is presented in the bodies of Dana Franklin and Alice Greenwood in Octavia E. Butler’s Kindred (1979). Butler uses the time travel to make Dana, a modern black woman, travel back to the antebellum South and experience slavery. Chapter 1 focuses on the study of the black female body which has been ignored by white feminist studies and male-centered African American studies and tracks the critiques on Kindred. The black feminist scholars have been attempted to recover the pained body of African American women by understanding their history of oppression and pain. For this deep understanding, the scholars underscore the necessity to focus on the experience of slavery, which is the origin of painful history of black Americans. In this context, the critics have focused on the theme of learning dismissed history and creating an alternative version of it in analyzing the time travelling experiences of Dana in Butler’s Kindred. Chapter 2 studies Alice’s black body which becomes enslaved by Rufus, a white slaveholder, and tries to find the possibility of resistance in Alice’s body. Originally a free woman, Alice is enslaved due to Rufus’s desire toward her and she experiences various aspects of violence inflicted upon her black female body. In this painful experience, Alice not only loses her freedom, but she is isolated in slave community and even cannot secure her motherhood. However, this chapter seeks to explore the possibility of resistance that Alice can have through her body by examining her acts and final suicide. Alice’s use of her own boy against the destructive power of Rufus signifies that she is not simply remained as a black woman who has surrendered to the oppression of slavery but she has resisted to this white power. Chapter 3 explores the relationship between time travel and Dana’s black female body. Through time travel, Dana becomes subjected to the slavery as her experiences of violence and oppression influences even her reality in the twentieth century. As Dana has no control over this time travel and repeatedly injured through it, the time travel in Kindred is often viewed as Middle Passage which African American ancestors had experienced. In the antebellum period, Dana realizes that the violence inflicted upon her slave ancestors is not an unrelated event as she also becomes the target of this violence. However, involving Dana’s corporeal body in time travel’s mechanism, Butler attempts to create positive aspect of her time travel. Dana later can obtain her own sense of agency by generating time travel back to the twentieth century and this controllability leads her to the possibility of resistance as she is able to confront the subjugation that has been created when time travel was not controllable.;본 논문은 흑인 여성 작가 옥타비아 버틀러의 작품 『킨드레드』(1979)에 등장하는 흑인 여성의 몸을 분석하고 미국의 역사 속에서 지속적으로 고통 받았던 흑인 여성이 지니는 몸을 이용한 저항의 가능성을 연구하고자 한다. 버틀러는『킨드레드』에서 시간 여행의 장치를 사용하여 보다 직접적인 방법으로 현대 흑인 여성 주인공 데이나를 19세기의 노예제 사회로 돌려보내 흑인 조상들의 역사를 경험하도록 한다. 버틀러가 시간 여행을 통하여 현대 흑인 여성의 경험을 그녀의 조상 앨리스와 연결하고자 하는 점에 착안하여, 두 흑인 여성 인물의 몸이 지니는 저항의 가능성을 본 논문에서 논하고자 한다. 제 1장에서는 미국 사회에서 인종 담론과 성 담론에 의하여 이중적으로 차별 받아 온 흑인 여성의 몸에 대한 연구를 살펴보고, 옥타비아 버틀러의 『킨드레드』에 대한 비평의 흐름도 함께 정리한다. 미국 역사 속에서 다양한 방식으로 억압당하고 고통받은 흑인 여성의 몸에 대하여 학자들은 고통의 역사를 재조명하는 방식을 통하여 흑인 여성의 경험을 이해하고 고통을 경감하고자 하는 시도를 해 왔다. 학자들은 공통적으로 이러한 목표를 위하여 미국 흑인 여성의 고통스러운 경험의 근원지인 노예 제도로 돌아가야 한다는 점을 시사한다. 버틀러의 『킨드레드』는 이러한 과제의 일환으로 분석되어 왔다. 비평가들은 『킨드레드』의 흑인 여성 주인공 데이나가 시간 여행을 통하여 경험하는 노예 제도가 현대 미국 사회에 미치는 영향력에 중점을 두고, 데이나의 경험이 형성할 수 있는 새로운 관점의 역사에 대하여 분석한다. 제 2장에서는 앨리스의 몸이 경험하는 노예화와 그로 인한 억압을 분석한다. 루프스와의 관계로 인하여 자유민 신분에서 노예로 전락하 앨리스는 다양한 폭력을 경험하고, 억압에 굴복한 것처럼 보인다. 그러나 종속된 상황에서 앨리스의 몸이 지니는 저항의 가능성을 그녀의 행동과 자살에서 찾고자 한다. 백인 권력에 의해 노예로 전락하고 그로 인하여 몸의 자유, 흑인 공동체에서의 소외, 모성의 강탈 등 다양한 종류의 억압을 경험한다. 이러한 지속적인 고통과 폭력은 그녀를 루프스로 대표되는 노예제의 권력에 굴복시키는 듯 하다. 하지만, 앨리스가 다시 탈출하고 마지막에 자신의 몸을 죽임으로써 자유를 쟁취하는 행위는 루프스의 권력을 무효화하기 때문에 그녀의 몸에 저항의 가능성이 존재한다는 점을 보여준다. 이를 통하여 이 장에서는 앨리스를 노예제 아래에서 백인 남성에게 굴복한 채로 남은 흑인 여성이 아니고, 죽음을 불사하고 자신이 사용할 수 있는 도구로 저항할 수 있는 가능성을 지니고 있는 인물로 분석한다. 제 3장에서는『킨드레드』에서 데이나가 시간 여행으로 인하여 노예 제도를 경험하고 19세기 노예제 사회에 종속되지만, 이러한 시간 여행에 대한 통제를 찾게 되고 이는 그녀가 노예제 사회의 백인 권력에 대하여 저항할 수 있는 가능성으로 이어지는 점을 분석한다. 데이나의 의지와 관계 없이 노예제 사회로 이동하는 것은 그녀가 아프리카로부터 납치 당했던 흑인 조상들처럼 백인의 권력에 의하여 억압적인 사회로 끌려오는 것을 보여준다. 데이나는 노예제 사회에서 자신이 흑인 여성으로서 억압되고 고통받을 수 있는 것을 자각하며, 다양한 양상의 폭력을 경험한다. 하지만 버틀러는 데이나의 육체를 시간 여행과 연결시킴으로써 시간 여행이 무조건 데이나에게 억압적인 기제로 작용하지 않는다는 점을 확실히 한다. 데이나는 자신의 몸을 통하여 시간 여행을 통제하는 방법을 찾고, 그 방법을 찾은 이후에는 시간 여행을 잠깐이나마 그녀 자신의 의지로 발동시킨다. 이러한 몸에 대한 자주권의 회복은 나아가 데이나에게 백인의 권력에 저항할 수 있는 가능성을 부여한다.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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