View : 837 Download: 0

중국 동북방언 화자를 위한 한국어 발음 교육 연구

Title
중국 동북방언 화자를 위한 한국어 발음 교육 연구
Other Titles
A Study on Teaching Korean Pronunciation to the Northeast Dialect Speakers of Chinese
Authors
Zhang, Tong
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 국어국문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박창원
Abstract
중국어권 학습자를 위한 한국어 교육 연구는 활발히 진행되고 있지만, 중국 방언권 화자를 위한 연구는 아직 발전하지 못한 상태에 처해 있다. 선행 연구를 통해서도 알 수 있듯이 특히 중국 동북방언 화자를 위한 한국어 발음 교육 연구는 진행된 전례가 없었다. 따라서 본 연구는 한국어를 학습하고자 하는 중국 동북방언 화자를 대상으로, 한국어와 중국 동북방언 두 언어 간의 음소, 음절 구조, 음운 현상에서의 차이점으로 인해 범할 수 있는 발음 오류에 대한 실험 조사를 진행하여 결과에 따라 실제로 나타나는 오류에 대한 효율적인 발음 교육 방안을 모색하는 데에 그 목적이 있다. 본 연구는 총 5장으로 구성되어 있다. 먼저 Ⅰ장에서는 연구 목적과 방법 등을 제시하고, 외국어로서의 한국어 발음 교육에 대한 선행연구를 검토해보았다. Ⅱ장에서는 발음 교육의 필요성과 본고에서 쓰이는 대조 분석과 오류 분석의 이론을 간단하게 제시하였다. 다음 한국어와 중국 동북방언의 음소, 음절 구조, 음운 현상을 각각 대조해 보면서 두 언어 간의 유사점과 차이점을 설명하였다. Ⅲ장에서는 한국어와 중국 동북방언 간에 이론적으로 나타난 차이점이 어떤 발음 오류를 일으키는지 고찰해보려고 실험 조사를 진행하였다. Prator의 난이도 위계 범주 중 모국어의 한 항목이 목표어에서 둘 또는 그 이상의 항목으로 분리되는 경우, 목표어에 있는 항목이 모국어에 없거나 만일 있다 해도 전혀 비슷하지 않아 배워야 하는 경우는 난이도가 높으므로 오류가 생길 확률이 크다. 실험 조사는 ‘실험 대상자 선정 → 실험 자료 작성 → 발화 실험 진행 → 발음 오류 분석 → 오류 원인 분석’의 순서로 진행하였다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장의 발음 오류 양상을 분석한 내용을 바탕으로 중국 동북방언 화자들을 위한 발음 교육 방안을 제시하였다. 먼저 교육할 항목을 선정하고 제시 순서를 밝혔다. 음운 현상에 관해서 목표어의 영향을 많이 받은 것이므로 제시 순서를 밝히는 데에 비중을 많이 두었다. 다음 발음 교육 단계에서 초성 자음, 음절말 자음, 모음의 경우로 나누어 부정적인 전이가 일어나는 항목들을 위주로 ‘제시 단계 → 설명 단계 → 반복 단계 → 응용 단계’의 순서로 각각의 교육 방안을 제시하였다. Ⅴ장에서는 앞의 내용을 요약 정리하고 본고를 마무리한다.;This study searched and analyzed the Northeast Dialect speaking learners’ errors in Korean pronunciation and presented the specific teaching method. In chapter 1, the background and purpose of this study were introduced and previous research was reviewed. In the literatures review, previous studies on teaching korean pronunciation of learners from different countries were studied. Moreover, in this study on the Chinese learners the difference between Mandarin and Chinese Dialects was referred to. The necessity of separating analysis of these two languages was mentioned and the previous research on Chinese Dialects was reviewed. The contents and method of this study were also introduced briefly. In chapter 2, The difference in Intials and finals of Mandarin and Northeast Dialect was presented first. In addition, consonant and vowel system, syllabic structure, phonological phenomenon of Korean and Chinese Northeast Dialect were contrasted to examine the phonological difference between the two languages. The difference between the learners’ native language and the target language affects the learners’ errors in pronunciation. In chapter 3, based on this contrast, the stages, ‘experiment, analysis’ were conducted on the learners’ errors in pronunciation, The experiment for searching the learners’ errors was limited to the difference of language system between Korean and Northeast Dialect. The results of this test were divided into four types such as consonant, final consonant, vowel, phonological phenomenon. The reason of errors in pronunciation was divided into the Interference of native language and target language. In chapter 4, based on the error search and analysis, phonemic pronunciation teaching and teaching method on phonological rules were presented. Each teaching method presented the order of teaching according to the stages. Then the method that disposing the interference of native language was presented briefly. This study was performed specific teaching method in Korean pronunciation. However, the limitations of this study lie in the fact that the proposed pronunciation education methods for Northeast Dialect speakers were not applied to the actual educational environment so their effectiveness have not been verified.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어국문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE