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에스겔 환상의 기업 분배(47:13-48:29)에 나타난 게르(גֵר) 사상

Title
에스겔 환상의 기업 분배(47:13-48:29)에 나타난 게르(גֵר) 사상
Other Titles
The idea of ger(גֵר) in Ezekiel’s Vision of the Distribution of Land as Inheritance(47:13-48:29)
Authors
정미현
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 기독교학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이윤경
Abstract
본 논문의 목적은 게르(גֵר)에게 기업을 분배하라는 에스겔 47:13-48:29을 연구함으로써 에스겔 환상의 새 이스라엘에서 공동체 내부인으로 수용되는 게르 사상의 변화를 밝히는 것이다. 에스겔 환상 이전의 게르는 공동체 외부인으로 간주되었다. 그들은 사회적 약자로서 이스라엘인들과 동등한 권리를 누리지 못한 채, 제의적 의무만을 요구받았다. 그러나 에스겔 환상에서 게르는 상속 가능한 땅인 기업을 분배받음으로써, 본토인인 에즈라흐(אֶ□רָח)와 동등한 권리를 부여받는다. 이는 게르가 이스라엘 공동체의 내부인이 되는 것을 의미한다. 에스겔 47:13-48:29은 이러한 에스겔의 기업분배를 설득하기 위하여 정교하게 짜여진 수사 기법과 신학을 통해, 게르가 공동체의 내부인으로 위치하는 이상적 미래상을 가시화한다. 에스겔 기업 분배의 게르 사상을 추적하기 위해 본 논문은 먼저 수사비평 방법론으로 성서 본문을 분석하였다. 그 결과, 에스겔 47:13-48:29의 외부 구조를 통해 게르에게 기업을 분배하라는 명령이 강조되고 있음이 드러났고, 새 이스라엘의 기업과 열 두 지파 이스라엘, 그리고 영토의 수여자로 나타나는 공동체 구성원들이 부각되고 있음이 밝혀졌다. 에스겔 환상의 기업 분배에 나타나는 게르 사상은 야웨의 영토성(territoriality) 개념을 통해 보다 분명하게 드러난다. 기업의 경계는 군주제 이전 족장 전승에서 전해지는 야웨와의 계약 관계를 상기시키며, 이는 왕정 제도와의 단절을 통해 오직 야웨만이 새 이스라엘의 지배자가 되어야 함을 암시한다. 야웨 주도의 기업 분배 방식은 영토적 지배자(power holder)인 야웨와 피지배자(power subject)인 공동체 구성원들의 관계를 확실히 했다. 이로써 제사장으로부터 지파 내 게르까지 모든 구성원들이 야웨의 피지배자라는 동일한 위치에 서게 되었다. 본 논문은 에스겔이 포로기 이스라엘에게 이상적 실체였던 이스라엘 열 두 지파와 본토인(에즈라흐) 개념을 통해 게르의 공동체 내 위치를 설득한다고 주장한다. 철저하게 지파 중심으로 이루어지는 기업 분배는 통합과 평등의 이상적 사회상을 제시하는 것으로 해석된다. 게르에게 기업을 분배함으로써 에즈라흐와 동일하게 여기라는 에스겔 47:22-23의 명령은 게르에게 제의적 의무만을 부과했던 제사장 신학에서 한걸음 더 나아가 동등한 권리를 허락하는 에스겔의 게르 사상을 보여준다. 이러한 게르 사상의 변화는 공동체에 대한 에스겔의 신학적 전환을 통해 설득된다. 테루마를 통해 나타나는 거룩의 경계는 야웨와 이스라엘 공동체 사이에 놓여진다. 영토적 지배자로서 야웨의 거룩함은 확산되고 강화되었지만, 공동체 구성원인 게르와 에즈라흐는 속된 영역에 속한 채, 거룩한 야웨의 백성으로서 정결을 요구받는다. 제사장 신학의 ‘거룩한 백성’공동체 내에서 게르는 외부인에 머물 수밖에 없었지만, 에스겔 환상의 거룩의 경계 개념은 게르를 내부인으로 수용할 수 있는 제의적 장치를 마련한 것이다. ;The purpose of this thesis is to investigate that a ger(גֵר) was considered an “insider” of the new Israel community in Ezekiel’s vision, based on the study of the distribution of inheritance in Ezekiel 47:13-48:29. Before Ezekiel, a ger was considered an “outsider,” and thus excluded from the Israel community. The ger was in a vulnerable position in society at the time. Although ritualistic duties were forced upon them to fulfill, the ger was not given the rights as the Israelite. However, in Ezekiel’s vision of the redistribution of land, a ger was to receive an allotment as an inheritance(nahala נַַהֲלָה), and be given the equal rights as the natives called ezrah(אֶ□רָח). These instructions signify that a ger now should be considered an “insider” of the Israel society. In an effort to persuade the Israel community that the land be distributed to give an allotment as an inheritance to the ger, Ezekiel draws a vivid image of an ideal future where a ger will be inclusive of the Israel society. Ezekiel utilizes sophisticated rhetorical devices to support his theology and persuade the Israelites. In order to support the idea of giving an allotment as an inheritance to a ger, while analyzing the methodology of rhetorical criticism in Ezekiel 47:13-48:29, I discovered the following: 1) the external structure of the paragraphs emphasizes commanding an allotment as an inheritance to a ger; and 2) emphasis on the inheritance, twelve tribes of Israel, and the community members of the grantor of the territory. The idea of distribution of an allotment as an inheritance for a ger in Ezekiel’s vision is more evident when viewed within the concept of territoriality. The inheritance boundary reminds them of their contract relations with YHWH, which have been passed down in the patriarch traditions before monarchy, and implies that only YHWH can be the power holder of new Israel through the severance of relations with the royal regime. The manner in which the inheritance is distributed under the control of YHWH confirms the relationship between YHWH and the community members – that is, YHWH as the power holder and the community members as the power subjects. As a result, all the members from the priest to the ger in the tribes are put in the same position as YHWH's power subjects. Hence, it is my assertion that in his vision, Ezekiel is persuading the Israel community that a ger should be considered an “insider” of the Israel community. He does this by incorporating the concepts of the twelve tribes of Israel and ezrah, embodying an ideal image of Israel during the exilic period. Ezekiel instructs that the allotment of inheritance be centered around the tribes. His purpose is to propose and emphasize the ideal image of integration and equality within a society. The command to give an allotment of inheritance to a ger in Ezekiel 47:22-23 is also an implication that the Israel community should consider a ger and ezrah on a par. This is a significant step taken forward in comparison with priestly theology in that a ger is no longer imposed to only fulfilling the ritualistic duties, but also given equal rights. Ezekiel persuaded the Israel community to accept this change to the idea of ger by making a theological transition about the community. The boundary of holiness revealed through the terumah was placed between YHWH and the Israel community. Even though the holiness of YHWH as the territorial power holder was expanded and strengthened, the ger and ezrah of the community within the common areas were required to be clean as the people of holy YHWH. Ger in the priestly theology had to stay as outsiders to the community of the "holy people", but the concept of the boundary of holiness in Ezekiel's vision offered a ritualistic device to accept ger into the community as insiders.
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