View : 283 Download: 0

한국 영화인 네트워크의 시기별 변동과 불확실성의 영향에 관한 연구

Title
한국 영화인 네트워크의 시기별 변동과 불확실성의 영향에 관한 연구
Other Titles
The Structure and Change of Korean Film Professional Networks Under Uncertainty
Authors
서정민
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 행동사회경제학협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김우식
Abstract
본 연구는 한국영화인 네트워크를 복잡계로 인식하고, 환경 변화에 따른 영화인 네트워크의 변동과 연결 구조, 위치 구조의 변화를 밝힌다. 또한, 영화인 네트워크의 특징과 행위자 간 연결 특징을 비교하고, 불확실성을 감소시키려는 전략들이 연결 특징에서도 나타나는지 살펴보았다. 분석을 위해 영화인 네트워크의 행위자를 영화감독과 주연배우로 한정하였다. 2007년 하반기부터 2016년 상반기까지 크랭크인한 영화를 기준으로 네트워크를 3시기로 나누어 변화 양상을 분석하였다. 연결 구조 변화와 연결의 특징을 연구하기 위해 소셜 네트워크 분석 방법 중 지수확률그래프 모형과 블록 모형 구성을 실시하였다. 본 연구는 영화감독과 주연배우가 구성한 사회조직인 영화인 네트워크가 시기별로 어떻게 변화하였는가를 영화감독-배우, 배우-배우 간 연결로 분석한다. 영화계는 각 행위자 간 상호작용으로부터 이전의 네트워크와는 다른 특징이 나타나는 복잡계 네트워크이다. 영화인 네트워크의 행위자들은 외부의 환경 변화로 새로운 연결 형태를 형성하고, 이는 전체 네트워크의 특징으로 나타난다. 영화인 네트워크는 불확실성이 강한 영화상품의 특성상 단기 프로젝트 조직으로 구성되어 있어 같은 작품에 출연한 행위자끼리 연결되고, 한 명의 행위자가 자신이 참여한 작품에 따라 여러 행위자와 연결된 복잡한 네트워크이다. 영화산업의 제작자와 투자자는 불확실성을 감소시키기 위해 다양한 전략을 사용하는데 이는 영화인 네트워크 행위자 간 연결 특징으로도 나타난다. 본 연구에서는 비슷한 수준의 관객 동원력을 가진 감독-배우, 배우-배우 연결을 확인한다. 또한, 감독과 배우 간 관객 동원력 차이가 나는 연결 관계로부터 네트워크 내 불평등이 존재하는지를 밝혔다. 마지막으로 영화인 네트워크의 연결 구조와 위치 구조를 밝힌다. 위치 구조는 시기별 흥행작에 출연한 주연배우를 중심으로 흥행 배우 네트워크를 구성하여 분석하였다. 구조 등가와 정규 등가에 근거하여 블록 모형을 실시하고, 등가 클래스 간 시기별 연결 구조와 위치 구조를 분석한다. 흥행 배우 네트워크가 시기별로 어떤 특징을 갖는지, 어떻게 변화하였는지를 분석하였다. 연구 결과는 첫째, 환경 변화에 따라 네트워크의 규모와 특징이 시기별로 달라졌다. 호황 시기의 네트워크 규모가 가장 컸으며, 제작된 영화 중 저예산 영화의 비중에 의해 각 시기의 컴포넌트 수가 달라졌다. 둘째, 영화인 네트워크 내 행위자의 연결 특징으로는 감독-배우, 배우-배우 연결 모두 비슷한 관객 동원력을 가진 집단끼리 연결되는 형태를 보였다. 또한, 관객 동원력이 높을수록 유유상종 효과가 더 많이 나타났다. 감독과 배우 간 연결에서 유유상종 효과가 나타나지 않을 경우 관객 동원력이 작은 감독집단과 관객 동원력이 큰 배우 집단의 연결 수가 그 반대의 경우보다 많이 나타났으므로 네트워크 내 감독과 배우의 관객 동원력이 불평등하게 나타났다. 셋째, 흥행 배우 네트워크에서는 시기별로 등가 클래스 간 연결 구조와 중심에 위치한 등가 클래스가 달라지며 그 위치 구조가 변화함을 확인하였다. 1기는 각 행위자의 위치가 수평적인 구조를 2기는 소수의 배우에게 집중되는 구조를, 3기는 네트워크의 중심에 위치한 작품에 출연한 배우들에 집중된 구조로 나타났다. ;By recognizing the network of Korean film professionals as a complex system, this study shows what change has taken place in the network as well as in its linking structure and positional structure according to the alteration of environments. This study compares the characteristics of the film professionals network with the features of how actors were linked in the network, as well as examines if any strategy to reduce uncertainty was shown in the features. For analysis, the scope of actors is limited to film directors and leading actors and actresses. The altering pattern of the network is analyzed over three distinct periods based on the movies that were started to shoot from the second half of 2007 to the first half of 2016. This study adopts the exponential random graph model and the blockmodeling as methods of social network analysis to study the change of the network and its linking features. The network of film professionals is a social structure composed of film directors and actors and actresses. The analysis of the link between film directors and movie actors as well as among movie actors tells how the network changes per each period. The film world is a complex network where each actor’s interactions create unique features that are differentiated from other networks. The actors of the network form a new configuration affected by the change of external environments, which characterizes the feature of the whole network. Due to the strong uncertainties of movies, the network of film professionals tends to be constructed over series of short-term projects. It is a complex network because actors who participate in the same movie are linked to one another, and each actor is linked with diverse other actors by the movie they were involved in. Producers and investors in the film industry use various strategies to reduce uncertainties, which is demonstrated in the connective features of the actors in the network. This study reveals that links are found between film directors and movie actors, as well as among actors who have similar level of audience attraction power. It also gives a clue to the question whether there exists inequality in the network caused by the association between film directors and movie actors with different mobility power for audience. Finally, the study shows the linking structure and the positional structure of the network. The positional structure is analyzed through the formation of network among leading actors and actress who acted in the movies of box office hit per each period. Based on the concepts and methods of structural equivalence and regular equivalence, several rounds of blockmodeling are performed, and the linking structure and the positional structure of each period are investigated. The research result reveals that, first, the size and feature of the whole network changed with varying environments over the time periods. The size of the network was the largest during the period of boom and the number of components of in each period varied largely due to the number of low budget films made in the period. Second, as for the linking pattern of the network, both the connection between directors and movie actors and the connection among actors tend to be concentrated among those with similar capability of mobilizing the audience. The homophily effect is observed more frequently among those with higher capability of attracting the audience than those with lower capability. Besides, another bias or inequality in the homophily pattern is observed between directors and actors with different audience-mobilizing performance: directors with lower level of performance is more likely to work with actors with higher level of performance than the other way around. The networking pattern seems to be more tolerant towards directors than actors in terms of their audience-mobilizing performance. Third, the block models also show varying positional structures over the periods. In the first period, the actors’ positions tend to be arranged horizontally without any distinct hierarchical pattern among the positions. In the second period, by contrast, the linking pattern among the positions is more concentrated and focused on a small number of prominent actors. In the third period, the linking pattern among the positions is concentrated on a small number of equivalence classes and they are more frequently linked than any other equivalence classes.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 행동사회경제학협동과정 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE