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마리솔 에스코바(Marisol Escobar)의 조각에 나타난 비판의식

Title
마리솔 에스코바(Marisol Escobar)의 조각에 나타난 비판의식
Other Titles
A Study on the Criticism Manifested in the Sculptures of Marisol Escobar
Authors
김은정
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오진경
Abstract
본 논문은 마리솔 에스코바(Marisol Escobar, 1930-2016)의 조각에 나타난 비판의식에 관한 연구이다. 마리솔은 다양한 오브제를 혼합한 아쌍블라주 조각을 통해 자신의 비판의식을 조형화하였다. 특정 시기의 조각이 유명인과 여성 이미지를 대상으로 한다는 점에서 그녀는 일찍이 팝아트 작가 혹은 페미니즘의 선구자로 미술사에 자리매김하고 있지만, 그보다 중요한 것은 마리솔이 비판적 시각을 가지고 사회를 바라보았다는 것이다. 본 논문은 그간 미비하게 연구되어오던 마리솔의 전 작품을 미술사적 맥락에서 고찰해보고, 비판의식이 그녀의 작품세계를 이해하는 큰 틀이었음을 분석해보고자 한다. 마리솔의 비판의식은 제2차 세계대전 이후 미국의 정치, 사회적 상황과 미국 미술계의 특성에서 기인한다. 전쟁의 상흔에서 치유 받지 못한 젊은 세대들의 반항적 심리는 1950년대 비트문화를 통해 표출되었다. 비트세대는 인종, 계층, 성별 등의 요인으로 발생한 불평등에 의문을 제기하는 사회 비판적 분위기를 조성해 나갔다. 마리솔이 자신을 비트족이라고 밝힐 만큼 비트세대의 저항정신은 그녀의 예술관에 지대한 영향을 끼치는 것이었다. 비트문화의 부흥으로 동시대 사회에 만연한 비판적 사고가 마리솔의 조형적 태도와 부합한다는 점은 본 연구의 기본 방향이라고 할 수 있다. 무엇보다도 그녀에게 비판의식이 형성될 수 있던 요인에는 개인사적 배경이 크게 작용하였다. 유년시절 잦은 이주로 인한 불안정한 생활, 부모님의 잦은 갈등, 어머니의 죽음과 억압된 수녀원 기숙학교에서의 생활은 그녀가 세상을 불완전하게 여길 수밖에 없는 동인이 되었다. 또한, 미술계의 남성중심주의적 사고는 그녀를 편향된 시각으로 평가했을 뿐만 아니라, 국가적으로 시행한 인종차별적 이민정책은 비시민권자인 마리솔이 전시 참여의 기회를 박탈당한 원인이기도 했다. 당대 미술계에서 유색인종 여성 작가라는 정체성이 마리솔에게 예술가로서 성장하는 데 제약이 되었음을 알 수 있다. 이러한 배경을 바탕으로 본론에서는 마리솔의 조각에 나타난 비판의식의 특성을 크게 네 가지로 나누어 고찰하였다. 마리솔은 과거부터 현시대까지 사건과 인물을 통해 현실정치의 권력구조를 비판하고자 했다. 종교적 도상을 유희적으로 표현한 조각은 서구 세력의 문화를 활용한 권력구조를 지적했고, 정복과 전쟁에 관련된 역사적 사실을 조형언어로 해석하면서 패권국가의 이기심을 주지시켰다. 각 국가 수장들의 초상조각을 풍자적으로 묘사하면서 당대 국제정서의 흐름을 주도하는 이들의 권위에 도전하기도 했다. 그리고 마리솔은 소비사회가 고도로 발달할수록 인간은 주변적 존재에 불과했으며, 이에 따라 인간의 공허한 심리는 사회적 문제로 대두되고 있음을 드러내었다. 소비사회의 양극에 치달은 경제적 불평등은 보이지 않는 빈부의 계층을 생성하고 있었다. 이에 마리솔은 과소비를 행하는 소비행태와 부를 과시하는 상류층의 속물근성을 비롯해, 가난한 현실에 직면한 하층민의 빈곤한 삶을 지적하면서 국제사회의 인류애적 관심이 필요함을 역설하였다. 한편, 인종차별에 의한 불평등에 대해 흑인들의 문화를 재조명하고, 인디언이 근대화되는 과정을 작품에 담아 유색인종이 겪어 온 부조리한 현실을 피력하였다. 마지막으로, 그녀는 1950년대부터 지속적으로 여성 이미지의 조각 작품을 통해 사적 영역에 제한된 여성인권의 실태를 다루면서 여성해방의 필요성을 역설했다. 이후 현대사회에서 변화하는 여성의 역할과 지위를 반영하며 불평등한 성적 위계구조를 비판하였다. 본 연구는 마리솔의 조각이 정치, 사회와의 긴밀한 맥락 속에서 해석될 수 있으며, 그녀가 사회를 바라본 관점이 비판의식에 근거하였음을 밝히는데 그 의의가 있다. 현대사회의 모습이 작품에 투영될 수 있었던 근원적 이유는 그녀가 주변 환경에 지대한 관심을 가지고 있었으며, 이를 예술로 표출하고자 했음을 확인할 수 있다. 이를 토대로 하여, 마리솔이 예술을 통해 사회에 참여하고 예술의 사회적 기능과 역할을 충실히 이행하며 동시대의 삶을 표현한 작가라고 평가할 수 있을 것이다.;This study is on the criticism which is manifested in the sculptures by Marisol Escobar(1930-2016). She shaped her criticism through the assemblage sculptures that combined various objets. She became a pop-art sculptor or a pioneer of feminism at an early stage in the history of art since the sculpture of a certain period targets the images of women and famous figures. However, more important thing is that she viewed the society with a critical standpoint. This study aimed to contemplate all artworks by Marisol, which have been scarcely studied so far, in the context of art history and come up with the analysis that her criticism was a huge framework in understanding the world of her artwork. Her criticism resulted from the political and social circumstances of the United States after the Second World War and the characteristics of the American art world. The rebellious mentality of the young generation, which had not been healed of the scars from the war, was expressed through the beat culture of the 1950s. The beat generation created the atmosphere of criticizing the society by raising questions to the inequality arisen from the factors of race, social class, and gender. The spirit of resistance by the beat generation was enormous to the extent that Marisol declared that she was a beat and the spirit had a huge influence on her view of art. The fundamental direction of this study is the point that the critical thinking, rampant in the society of the time, accords with her formative attitude thanks to the revival of the beat culture. The personal background of Marisol was the biggest factor behind the formation of her criticism. The unstable living due to frequent moving during childhood, the frequent conflicts between parents, and the death of her mom, and the life at the oppressive nunnery boarding school became the factors of her regarding the world as incomplete. In addition, the male-centered thinking of the art world evaluated her in a biased viewpoint and the statewide racial discriminatory immigration policy was the reason why she was deprived of the opportunity to participate in exhibitions. This means that being a colored female artist in the world of art was a limitation in becoming an author. Based on such a background, the main body parts looked into the characteristics of her criticism emerging from her sculptures after dividing them into four parts. Marisol tried to criticize the power structure of the real politics through the events and the figures from the past until the present. The sculptures that playfully expressed religious altarpieces pointed out the power structure utilizing the cultures of the Western force and reminded of the selfishness of hegemonic countries by interpreting the historical facts related to conquest and war in the modeling language. The sculptures challenged the power of those who lead the flow of the international affairs of the time by satirically describing the portrait sculptures of respective leaders of a nation. Also, Marisol revealed that humans are merely marginal beings as the consumer society develops and the empty mentality is gradually becoming a social issue. The economic inequality, which had reached both poles of the consumer society, had been producing the hidden impoverished class. In this regard, she stressed that the humanitarian interest by the international society is necessary by pointing out the snobbism of the upper class, which shows off extravagant behavior and wealth, and the underprivileged lives of the poor who are facing a destitute reality. Meanwhile, she shed new light on the culture of African Americans regarding the inequality arising from racial discrimination and expressed the absurd reality experienced by colored races by including the modernization process of the native Indians in artworks. Lastly, since the 1950s, Marisol continuously emphasized the need for women's liberation while dealing with the current conditions of the rights of women, which had been limited to private sectors, through the sculptures of the image of women. Afterwards, she criticized the unequal gender hierarchical structure by reflecting the roles and the status of women which are constantly changing in the modern society. This study is meaningful in the sense that it identified the sculptures by Marisol can be interpreted in the close context with politics and the society and her viewpoint toward the society is based on criticism. The fundamental reason why the shapes of the modern society were reflected in her artworks is because she was profoundly interested in her surroundings and tried to express it through art. Based on this study, Marisol can be evaluated as the sculptor who expressed the living of the time while faithfully carrying out the social functions and roles of art.
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