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Child Abuse in Uganda

Title
Child Abuse in Uganda
Other Titles
우간다에서의 아동 학대: 원인, 정책의 문제점 및 개선방안, 부케데아 지역 사례연구를 중심으로
Authors
Akwap, Marion
Issue Date
2018
Department/Major
국제대학원 국제학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Advisors
조혜림
Abstract
본 연구는 우간다의 부케데아(Bukedea) 지역에서 일어나는 아동 학대를 연구하고 있다. 이를 위해 아동과 성인의 아동 학대에 대한 인식과 학대가 일어나는 원인, 또한 아동 보호 정책과 법적 제도를 검토하였다. 부케데아 지역을 선정한 이유는 시민들이 겪은 다양한 경험을 바탕으로 아동 학대에 대한 깊은 이해를 분석하기 위해서이다. 여기에는 시민들 간의 갈등, 가축 절도, 사람들의 국내 이주민 (IDP) 캠프로의 이동과 배치, 에이즈, 부케데아에서 일어나는 극심한 가뭄과 홍수와 같은 자연 재해를 포괄한다. 본 연구는 아동과 성인이 인식하고 있는 부케데아 지역에서 일어나는 아동 학대의 범위, 부케데아 지역에서의 흔한 아동 학대의 발생 원인, 부케데아 지역의 아동 학대를 줄이기 위한 방안을 살펴보았다. 본 연구는 1차 자료와 2차 자료를 바탕으로 이루어졌다. 1차적 자료는 아동, 학부모, 지역 사회 지도자와 회원, 핵심 정보 제공자(전문가)의 인터뷰와 관심 집단 토론 (FGD)을 통해 수집되었고 총 75 명의 참가자가 있었다. 2차 자료는 행정관련 자료와 선행연구를 재검토하여 수집되었다. 본 연구는 부케데아에서의 지속적으로 발생하는 아동 학대의 원인은 바로 가정, 지역 사회 내, 아동 보호를 위한 정책과 법적 틀의 한계에 기인한다고 본다. 이는 가정폭력의 증가, 가정 빈곤의 증가, 지역 사회 아동 보호 안전망의 붕괴, 또한 미약한 정책 틀과 집행으로 인한 것이다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 신체적, 성적, 정서적과 아동 방치의 모든 형태의 경험들이 부케데아 지역에서 증가하고 있다. 아동 학대 중에 가장 높은 비율 24%를 아동 방치가 자치하고 육체와 성적 학대가 24%, 정서적 학대가 18%로 뒤따른다. 아동 학대의 주요 가해자는 부모 40 %, 가까운 친척 23%, 낯선 사람이나 남자 18 %, 이웃이나 친구 12%, 교사 7%로 나타났다. 둘째, 아동 학대의 형태에 대한 아동과 성인의 인식은 아동 학대의 형태에 대한 기존의 이해와 큰 차이를 보인다. 셋째, 아동 학대의 원인 중 가정의 경우 가정 폭력, 빈곤 또는 저소득, 대가족 구성과 부모의 낮은 학력 수준이 원인이 된다. 지역 사회의 경우 적절하지 못한 문화적 관습과 사회갈등의 영향으로 아동 보호의 사회적 안전망이 파괴되었다. 정책과 실행의 경우 경찰과 같은 법 집행체 안에서의 부패와 낮은 의식이 미약한 정책에 기인한다. 미래의 아동 학대 예방을 위한 사회 복지시스템 이론은 아동 보호에 참여하는 많은 사람들이 아동 학대를 방지하고 아동의 권리를 지키며 아동의 적절한 양육을 위한 활성화 또는 보호 환경을 조성하고 학대가 없는 삶을 영위하고 희망을 회복 할 수 있는 조치를 고안하고 실행하기를 촉구한다. 본 연구는 이를 달성하기 위한 아동 보호를 담당하는 기관의 역할과 역량 구축의 적절한 정의와 배분을 제시하고 아동과 지역 사회 전반에 정보를 보급하는 것을 권한다. 가정 폭력의 원인, 가계 소득 향상과 통제의 관점에서 가족의 규모의 문제를 다룰 필요가 있다. 또한 학업 성취도 향상, 시민적 갈등의 잠재적 동인과 아동 학대를 조장하는 적절하지 못한 문화적 관습에 대처하는 것, 아동 보호의 수단으로서 아동 성 학대자를 대상으로 한 특정 개입을 고안하는 것 등이 이에 포함된다. 중앙 정부는 유엔 아동 권리위원회 (UNCRC)에서 아동 보호 조치의 선두 주자로서 특히 가족이 아동 보호의 첫 번째 행임을 보장할 의무가 있다. ;This study assessed child abuse in Bukedea District, in Uganda. It provides a description of forms of child abuses in the perceptions of children and adults, the driving factors and also looks at policy and legal framework for child protection. Bukedea district was chosen, to provide an in-depth understanding of child abuse in the context of occurrences that the people in the district experienced. These include: civil conflicts, cattle rustling, displacement and placement of people into internally displaced peoples (IDPs) camps, the resultant HIV/AIDS scourge and the natural disasters including the extremes of drought and floods in Bukedea. This study therefore attempted to answers to the following research questions: (i) what forms of child abuses are experienced in Bukedea District in the perceptions of children and adults?; (ii) What are the factors behind the undesirably high child abuse occurrences in Bukedea District?; and (iii) What recommendations to mitigate child abuse in Bukedea District? The study was based on the primary and secondary sources of data. Primary data was collected through interviews and focus group discussions (FGDs) from the children, parents, community leaders and members, and the key informants (KI) (expert opinion); a total sample of 75 participants. Secondary data, on the other hand, was obtained from review of administrative data sources and other studies. This study argues that the undesirably high and persistence of child abuse in Bukedea is attributed to the limitations within the family, the community, and the policy and legal framework to protect children. This is because of high domestic violence, rising household poverty, breakdown of community social child protection safety nets, and weak policy framework and enforcement among others. The key findings are: (i) all of the physical, sexual, emotional and child neglect forms of child abuse are experienced in Bukedea district, and are on the increase. Child neglect presented at 34%, which ranked the highest form of child abuse, followed by physical and sexual abuse at 24% and emotional abuse at 18%. The main perpetrators of child abuse were found to be parents who accounted for 40%, close relatives at 23%, strangers/men at 18%, neighbors/friends at 12% and teachers at 7%. (ii) The perceptions of children and adults on forms of child abuse vary from the conventional understanding of forms of child abuse. (iii) The drivers of child abuse are - at family level; domestic violence, poverty or low incomes, large family sizes and low education levels of parents. At the community level; bad cultural practices and effect of civil conflicts that led to the breakdown of social child protection safety nets. At the policy and implementation level, weak policies, weak convictions and corruption in agencies supposed to enforce the laws such as police. Child abuse cuts across all age groups of children, but girls (5-9) years are most affected. Therefore, in the prevention of future child abuse, the systems theory of social work urges for the numerous actors in child protection to design and implement measures that should contribute towards the prevention of further child abuse by; upholding of children’s rights, restoring hope and dignified living where abuse has occurred and creating an enabling or protective environment for the proper upbringing of children. Consequently, the study recommends for these to be achieved through; proper definition and assigning of roles and capacity building of institutions responsible for child protection; information dissemination to children and community in general. The need to address the drivers of domestic violence; improving household incomes; addressing family sizes with view of controlling; improving educational attainment; addressing the potential drivers of civil conflicts and the bad cultural practices that promote child abuse; strengthening implementation and enforcement of laws and policies, design specific interventions targeting child sexual abusers – as a means of child protection. The national government is mandated by the UNCRC to spearhead child protection measures, especially ensuring that families are the first line of child protection.
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