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The study on Leader Communication and Entry Level Workers’ Work Motivation

Title
The study on Leader Communication and Entry Level Workers’ Work Motivation
Authors
김연선
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 국제사무학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전지현
Abstract
많은 리더들은 근로자들이 더 열심히 일하고, 조직에 대한 책임의식을 배양하고, 주어진 과제를 효율적으로 해결하기를 바라며 여러 방법을 탐구한다. 그러한 방법 중, 리더의 의사소통 방식은 근로자들은 가장 직접적으로 영향을 준다. 그렇기에, 의사소통의 어떤 비언어적, 언어적 특성이 근무자들의 작업동기(work motivation)에 어떻게 영향을 끼치는지 살펴보는 연구가 필요하다. 더불어, 리더들은 특히 신입사원과 소통하는 것을 어려워하고, 신입사원 또한 그렇게 느낌으로 해당 연구가 모든 사원이 아닌 신입 사원에 초점을 맞추는 것도 필요하다. 본 연구는 특정 언어적, 비언어적 요소가 신입사원의 작업 동기에 어떤 영향을 끼치는지 분석하기 위해 30명의 신입사원을 대상으로 질적연구를 진행하였다. 이 사원들의 근무기간은 5년 이하로 제한되었다. 위의 분석 과정에서 아래의 연구질문이 이용되었다. 1. 리더의 어떤 언어적 커뮤니케이션이 신입사원의 작업동기를 촉진시키거나 약화시키는가? 2. 리더의 어떤 비언어적 커뮤니케이션이 신입사원의 작업동기를 촉진시키거나 약화시키는가? 3. 신입사원의 작업동기를 증진시킬 수 있는 방법은 무엇인가? 30명의 신입사원을 대상으로 일대일 면담으로 반구조화 면담법과 회상적 면담법을 사용하였다. 그들의 답변은 크게 비언어적, 언어적 커뮤니케이션으로 분류되었고 이후, 각각에서 작업동기를 촉진시키는 요소와 약화시키는 요소로 나누고 코딩하였다. 결과적으로, 리더들이 개선점을 명시하는 것, 개별성을 인정하는 것, 존댓말을 사용하는 것, 정리된 환경을 가꾸는 것, 관심의 표시로 눈맞춤을 하는 것 등은 근무자들에게 긍정적인 영향을 미쳤다. 반면에, 리더들이 불명확한 일을 주는 것, 직원들의 의견을 무시하는 것, 말과 말 사이에 불규칙적이거나 부족한 호흡을 갖는 것, 흐린 초점을 갖는 것 등은 근무자들에게 부정적 영향을 미쳤다. 본 연구의 대상은 신입사원으로 제한되었기에, 모든 종류의 근로자들을 대표할 수 는 없다는 한계점을 지닌다. 더불어 연구 대상은 한국에 있는 근로자들로 한정되어 다른 문화권의 근로자들을 대상으로 한 연구에서는 다른 결과가 나타날 수 있다. 본 연구에서 밝혀지지 않은 다른 커뮤니케이션의 요소가 더 중요하게 분석될 수 있고, 반대로 본 연구에서 유의미한 요소의 의미가 줄어들 수 도 있다. 그러나, 연구의 결과는 리더와 근로자 모두에게 유의미한 정보를 제공할 것이라고 믿는다. ;Many leaders explore various methods to motivate fellow employees to work harder, have more commitment within the organization, and to willingly complete given tasks efficiently. Out of those methods, the leaders’ communication is one of the most direct ways that influences the employees the most. Therefore, necessary to learn about verbal and non-verbal factors of leader communication that facilitates or debilitates the employee’s work motivation, particularly, entry level workers. This research aims to understand how leaders’ verbal and non-verbal communication affects the entry level worker’s work motivation by conducting in depth interviews for 30 participants. The participants were limited to entry level workers who worked for no more than 5 years. During the process the following research questions were addressed: 1. What are the leaders’ verbal communications that facilitates or debilitates entry level workers’ work motivation? 2. What are the leaders’ non-verbal communications that facilitates or debilitates entry level workers’ work motivation? 3. What are the ways to enhance entry level workers’ work motivation? What are the leaders’ verbal communications that facilitates or debilitates entry level workers’ work motivation? The responses of 30 participants were transcribed, coded and categorized into verbal and non-verbal communication. Afterwards, each category was classified to factors that facilitate and debilitate work motivation. Then, responses were further coded according to the characteristics of action. As a result, leaders stating improvements, accepting individuality, using formal language, being organized, having long eye contacts of interest, and more showed a positive influence on the work motivation of employees. On the other hand, leaders stating unclear goals of work, ignoring worker’s opinion, pacing irregularly or insufficiently, being defocused, and more showed a negative influence on the work motivation employees. Although the participants of this study cannot represent all types of workers, the results of this research will provide useful guidelines for both leaders and workers for various work environments.
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일반대학원 > 국제사무학과 > Theses_Master
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