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컬러커뮤니케이션을 통한 브랜드 마케팅 전략 연구

Title
컬러커뮤니케이션을 통한 브랜드 마케팅 전략 연구
Other Titles
A Study on Brand Marketing Strategy through Color Communication : Focusing on Core Values of the Enterprise
Authors
양예운
Issue Date
2017
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
브랜드란 본질적인 가치가 매우 강한 자산이다. 소비자들이 쉽게 떠올리고, 소비자들에게 오래도록 각인시킬 수 있는 브랜드를 만든다는 것은 쉬운 일이 아닐 것이다. 브랜드가 성장하고, 확장되기 위해서는 브랜드 고유의 아이덴티티 확립이 필요하다. 또한 많은 사람들이 상상의 나래를 펴도록 하는 이미지를 가진 브랜드는 매우 강한 브랜드 파워를 지닌 브랜드라고 평가할 수 있다. 본 연구는 그러한 브랜드로 성장하기 위한 브랜드 마케팅 전략으로 ‘컬러커뮤니케이션’에 대하여 논의하고자 한다. 본 연구는 컬러의 개념, 기능, 감성 등에 관한 이론적 배경을 분석 후, 컬러커뮤니케이션와 브랜딩에 관하여 고찰하고자 한다. 또한, 성공적인 컬러커뮤니케이션 활용 사례를 컬러별로 분석하고, 그 핵심가치에 연결시켜 연구를 진행하고자 한다. 본 논문의 연구 방법은 다음과 같다. 컬러커뮤니케이션을 통한 브랜드 마케팅 전략연구의 방법으로, 컬러커뮤니케이션이 필요한 기업을 선정하여 기업 컨설팅을 진행하고자 한다. 컬러커뮤니케이션이 필요한 클라이언트를 선정하여 분석한 후, 컬러커뮤니케이션에 성공한 기업과 비교 분석을 하여 컨설팅을 하고자 한다. 클라이언트 기업의 핵심가치에 맞는 컬러커뮤니케이션 프로세스 또한 제안하고자 한다. 클라이언트의 컨설팅은 다음의 근거로 진행될 예정이다. 앞서 분석한 컬러커뮤니케이션 성공 사례들과 설문조사를 통한 소비자들의 선호도를 기반으로, 핵심가치에 어울리는 컬러를 선정 하고자 한다. 소비자들에게 핵심가치에 맞는 컬러에 대해서 의견을 묻고, 컬러의 톤(Tone)별 선호도를 조사할 예정이다. 또한, 비교 기업으로 선정된 기업의 마케팅 전략 중에서 클라이언트에게 적용 가능한 전략들을 벤치마킹하여 기업의 핵심가치를 통한 브랜드 컬러커뮤니케이션 전략을 제안하고자 한다. 본 논문의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 컬러커뮤니케이션을 시작할 때, 기업의 핵심가치에 대한 분석이 필수적으로 요구된다. 대부분의 소비자들은 기업의 핵심가치를 정확히 알지 못하지만, 브랜드와의 컬러커뮤니케이션을 통해 기업의 핵심가치를 유추하며 인지하고 있다. 컬러를 통해 기업의 핵심가치를 소비자들에게 인지시켜주고 있는 것이다. 둘째, 컬러의 배색 및 톤에 따라 컬러가 갖는 의미는 다르며, 개인이 느끼는 감성 또한 상이하다. 하지만, 소비자들이 느끼는 보편적인 감성이 있는 것은 분명하다. 브랜드 메인 컬러 및 보조 컬러를 선택할 때, 컬러의 배색 및 톤을 고려하여 소비자들과 컬러커뮤니케이션을 하는 것이 중요하다. 셋째, 기존의 운영중인 기업이 갑자기 컬러커뮤니케이션을 실행하는 것은 경제적인 부담으로 다가올 수 있다. 이 때문에, 기존의 기업들은 점차적인 컬러커뮤니케이션 실행이 필요하다. 컬러커뮤니케이션 성공 기업 분석에서 알 수 있듯이, 기업이 컬러커뮤니케이션을 할 수 있는 분야는 다양하다. 소비용으로 가능한 분야부터 점진적으로 컬러커뮤니케이션을 시작하여 효율적인 마케팅 전략으로 확대시켜야 할 것이다. 본 논문을 통해 제시한 브랜드 컬러커뮤니케이션 마케팅 전략은 브랜드 컬러커뮤니케이션의 중요성을 인지하지 못하거나, 인지하고 있으나 실행 방법에 대해 고민하고 있는 창업자 및 기업들이 컬러커뮤니케이션을 실행하는데 도움이 되는 연구가 되기를 기대한다.;A brand is an asset with intrinsic value. It would not be easy to make a brand that can easily be reminded and engraved on consumers for a long time. In order to make a brand grow and expand, brand identity need to be established. In addition, a brand with an image that allows many people to expand their imagination can be regarded as a brand with strong brand power. This study aims to discuss ‘Color Communication’ as a brand marketing strategy to grow into a successful brand. The purpose of this study is to analyze the theoretical background of color concept, function and emotion, and then to examine color communication and branding. It also analyzes successful color communication cases by colors and links them to their core values. The research method of this study is as follows. As a method of researching brand marketing strategy through color communication, this study conducts company consulting by selecting company that needs color communication. After selecting and analyzing the clients who need color communication, it compares with the company that succeeded in color communication. This study proposes a color communication process that meets the core values of client companies. The client’s consulting will be based on the followings. Based on the successful cases of color communication and the preferences of consumers through surveys, this study selects colors that match core values. Consumers will be asked to comment on colors that match their core values, and it investigates their preferences by tone. Also, it proposes a brand color communication strategy through core values of the company by benchmarking the strategies applicable to the client among the marketing strategies of the company selected as the comparative company. The main results of this research paper are as follows. First, when starting color communication, it is essential to analyze the core values of the company. Most consumers do not exactly know the core value of the company, but they are aware of the core value of the company through color communication with the brand. The company is making consumers aware of their core value through colors. Second, the color has different meaning depending on the tone of color, and the sensitivity of the individuals. However, it is clear that there is a universal sensitivity that consumers feel. When choosing a brand main color and an auxiliary color, it is important to communicate with consumers taking into account the color combination and the tone of colors. Third, it would be an economic burden that and existing company suddenly executes color communication. For this reason, existing companies need to implement gradual color communication. As can be confirmed from the analysis of color communication cases, there are various fields in which companies can make color communication. It will be necessary to gradually increase the color communication in the available fields as an efficient marketing strategy. The brand communication marketing strategy proposed through this research paper is expected to be a research that will help the founders and companies who are aware of the importance of brand communication.
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