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SNS이미지를 이용한 중국 바링허우 라이프스타일의 징후포착 연구

Title
SNS이미지를 이용한 중국 바링허우 라이프스타일의 징후포착 연구
Other Titles
A Study on Signal approach of China’s Post-80s Generation Lifestyle Using SNS Images : China Strategy of South Korea woman fashion brands
Authors
전은령
Issue Date
2017
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
지금은 이미지의 시대로 긴 보다는 잘 찍은 사진 한 장이 더 많은 것을 전달할 수 있는 힘을 가진다. 이미지 시대가 계속 되리라 예상할 수 있는 기본적인 이유는 이제 거의 모든 산업이 모바일이라는 환경으로 이동했고, 사람들의 행동 역시 텍스트의 깊은 의미를 음미하기 보다는 이미지와 짧은 동영상에 가볍고 즉각적으로 또한 실시간으로 즐기는 모습이 이 시대의 트렌드이기 때문이다. 이미지 기반의 트렌드 연구는 패션에 있어서 글로 이해하는 세계보다 많은 정보를 얻기에 꼭 필요한 작업이다. SNS이미지를 이용한 징후포착 연구는 #해시태그를 이용하여 TOP를 명확히 하여 분석할 수 있는 소비자 트렌드 연구이기에 기존 소비자 트렌드 분석방법인 스트리트 트렌드 연구보다 좀 더 현실적이고 실질적인 자료이미지로 실무에 이용할 수 있는 연구방법이라 할 수 있다. 중국 소비시장에 전면적으로 등장한 ‘바링허우 세대’를 대상으로 이들의 라이프스타일 변화와 패션 소비가치 변화 및 현재 패션 마켓에 대한 SNS이미지를 이용한 징후 포착 연구를 통해 중국 여성 영 마켓에 진출 하고자 하는 한국 패션 기업들의 상품기획을 위한 구체적인 실무적 시사적 제공을 목적으로 한다. 급속한 경제 발전과 소득 증대, 인터넷과 SNS등 신매체의 확산으로 중국 소비자의 소비지식이 빠른 속도로 달라지고 있다. 중국은 지난 30년간 세계에서 가장 빠른 변화를 보이고 있는 나라이다. 중국 소비시장이 폭발적으로 성장하고 있다. 이제 세계의 생산국에서 소비국으로 변화하고 있다. 중국 경제의 성장 둔화에 대한 우려가 있고, 현재 소비 증가가 주춤한 상태이지만 소비의 확대는 필연적인 것으로 보인다. 중국 소비시장의 양적인 확대와 질적인 심화는 큰 흐름이라고 할 수 있다. 중국은 소비 시장이 성장하는 시점이다. 중국의 현재를 이해하고, 문화, 지역 차에서 오는 뉘앙스의 차이를 패션에 직접적으로 필요한 이미지 연구를 통하여 트렌드 예측을 진행하였다. 그동안 중국에 대한 연구는 많이 이루어 졌으나, 중국 소비자에 대한 치밀한 분석은 매우 부족하다는 사실을 인식하고, 중국 1선 도시 중 패션의 허브 역할을 하는 상하이를 타겟으로 SNS이미지 연구를 통해 중국 바링허우 여성의 관심 컨텐츠를 분석하고 그 트렌드를 예측해 보았다. 라이프스타일 문헌연구와 SNS이미지 분석을 통한 징후포착 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 소비행태가 빠른 속도로 과시소비에서 가치소비, 체험소비로 이동하고 있다. 둘째, 개인에 초점이 맞춰진 라이프스타일 2.0단계에서 관계에 초점이 맞춰진 라이프스타일 3.0의 단계로 이동하고 있다. 셋째, Well-Being 트렌드와 Health&Fitness의 성장이 애슬레져 트렌드를 확 장시키고 있고, 이와 더불어 일상에서의 공유 자전거 도입 등으로 운동할 때 뿐 만 아니라 체험 소비의 일상에서의 애슬레져 트렌드 확장의 징후를 포착 할 수 있었다. 이에 바링허우 여성 소비자들을 대상으로 한 마켓에 있어 국내 패션기업의 중국 여성복 진출 시 중국 시장의 투입 타이밍과 잠재시장을 발견하고 차별화된 세분 마켓 수립을 위한 징후를 이미지로 검증하였다.;Now, in the age of images, one picture that is better than long text has the power to deliver more. The basic reason why the image age will continue is that almost every industry has moved to a mobile environment and people's behavior is not just to appreciate the deep meaning of the text, but also to light and instantly enjoy it in real- It is a trend of this age. Image-based trend research is an essential part of fashion to get more information than the world you understand. It is a consumer trend study that can analyze TOP by using # hash tag. Therefore, the research can be used in practice as it used a more realistic and practical data image than the existing trend analysis method of the consumer trend. The Korean fashion brand, which aims to enter the Chinese young market through research on the lifestyle change, fashion consumption value change, and SNS image of the current fashion market, the purpose of this study is to provide a practical perspective for product planning of companies. With rapid economic development and income growth, the spread of new media such as the Internet and SNS, consumer knowledge of Chinese consumers is rapidly changing. China is the world 's fastest - changing country in the last 30 years. The Chinese consumer market is exploding. Now it is changing from the producing countries to the consuming countries. Concerns over slowing growth in China's economy and consumption growth have slowed, but consumption seems inevitable. Quantitative expansion and qualitative increase in the Chinese consumer market are inevitable. China is in the time of growing consumer market. Understanding the present of China, Culture, and regional difference, we have been conducting trend forecasting through image research that directly needs fashion. In recognition of the fact that there is a lack of detailed analysis on Chinese consumers, SNS image research targeting Shanghai, which is the hub of fashion in China's leading cities, I analyzed the contents of interest and predicted the trends. The results of the research on capturing signs through lifestyle literature research and SNS image analysis are as follows. First, consumption behavior is rapidly shifting from overblown consumption to value consumption, experience consumption. Second, we are moving to the lifestyle 3.0 stage, which focuses on relationships in a personalized lifestyle from 2.0 stage. Third, the growth of Well-Being trends and Health & Fitness is expanding the trend of the athletic trend. In addition, we could capture the signs of athletic trend expansion in everyday life of experiential consumption as well as exercise by introducing common bicycles in everyday life. In the case of China’s Post-80s Generation women's consumers, we found the timing of Chinese market entry and the potential market for domestic fashion companies' entry into Chinese women' s wear and verified the signs for establishing differentiated submarkets.
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