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ARCS 모델을 적용한 민요 수업이 중학생의 학습동기에 미치는 영향

Title
ARCS 모델을 적용한 민요 수업이 중학생의 학습동기에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Korean Folk Song Lessons Based on the ARCS Model on the Middle School Students’ Learning Motivation
Authors
김주현
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
안현정
Abstract
본 연구의 목적은 ARCS 모델을 적용한 민요 수업을 개발하고 이를 중학교 1학년 음악 수업에 적용하여 중학생의 학습동기에 어떠한 영향을 미치는지 효과를 알아보는데 있다. 본 연구를 위하여 학습동기 이론, ARCS 동기설계 모델, 민요 수업의 교육적 배경에 대한 내용을 고찰하였으며 ARCS 동기설계 모델에 따라 지역별 민요를 주제로 한 8차시의 수업지도안을 개발하고, 2017년 3월부터 4월까지 수업을 실시한 후 ARCS 모델을 적용하기 전과 후의 학습동기의 변화를 살펴보았다. 본 연구의 대상은 서울특별시에 소재한 S중학교 1학년 남·여 혼성 한 학급 학생 30명이며 실험설계는 단일집단 사전-사후검사설계(One-group pretest-posttest design)이다. 본 연구의 검사 도구는 Keller가 개발한 코스 흥미 조사(Course Interest Survey, CIS)와 교수 자료 동기 조사(Instructional Materials Motivation Survey, IMMS)를 본 연구의 주제에 맞게 연구자가 수정·보완하여 개발한 설문지이며 SPSS Ver. 20.0 통계 프로그램을 사용하여 대응표본 t 검정을 실시하였다. 또한 양적연구의 한계를 보완하기 위해 교사의 관찰, 학생의 성찰일기, 소감문과 인터뷰 기록을 활용하여 질적 분석을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, ARCS 모델을 적용한 민요 수업은 학습동기의 향상에 긍정적인 영향을 주었다(t=4.73, p<.001). 학생들은 수업에 적용한 다양한 동기전략의 영향으로 민요 수업에 보다 적극적으로 참여하였으며 이로 인해 민요 수업에 대한 전반적인 흥미와 호기심, 기대감 등이 긍정적으로 변화한 것을 확인할 수 있었다. 둘째, ARCS 모델을 적용한 민요 수업은 학습동기의 4가지 하위요인인 주의집중(t=6.91), 관련성(t=5.46), 자신감(t=4.69), 만족감(t=8.80)에 긍정적인 영향을 주었다(p<.001). 주의집중 전략 중 생생하고 다양한 학습자료의 제시, 교사의 열성적인 태도, 학습자의 창의성과 탐구성을 자극하는 학습자 중심의 활동, 다양하고 역동적인 활동의 구성 등은 학생들의 흥미와 호기심을 자극하여 학습자들이 민요 수업에 집중하고 몰입하도록 만들어주었다. 관련성 전략 중 학생들이 존중받는다는 느낌이 들도록 이름 불러주기, 모둠활동과 경쟁, 학생들에게 친숙한 요소 사용하기 등이 효과적이었으며 학생들은 이로 인해 민요 수업을 보다 친밀하게 느끼고, 생활 속에서 즐기기 시작했다. 자신감 전략 중 학습의 난이도를 조절하기, 쉬운 내용부터 접근하기, 적절한 피드백 제공하기, 학습에 선택권 부여하기 등이 효과적이었으며 이를 통해 학생들은 민요와 관련된 개념뿐만 아니라 표현활동에 있어서도 점차 자신감이 향상되어가는 모습을 보였다. 만족감은 교사가 제공한 다양한 보상 전략, 공정성 전략과 같은 만족감 전략 외에도 주의집중, 관련성, 자신감의 다른 요인에 대한 전략에서도 영향을 받았으며 이에 따라 학생들은 수업에 대한 전반적인 만족감, 기대감 등에 있어 큰 변화를 보였다. 셋째, 학습동기 상·하위 집단에 따른 변화를 분석한 결과, 상위집단과 하위집단에서 모두 유의미한 결과가 나타났으며 상위집단(t=3.75, p<.01)보다는 하위집단(t=9.31, p<.001)에 더 효과적인 것으로 나타났다. 질적 분석 결과 하위집단은 민요 수업에 대한 흥미, 만족감을 중심으로 큰 향상을 보였으며 상위집단은 음악에 대한 이해나 몰입, 생활 속 활용 등에 있어 하위집단에 비하여 보다 높은 수준의 음악적 경험을 한 것으로 나타났다. 넷째, 학습동기 하위요인에 대한 상․하위집단에 따른 분석에서 상위집단의 경우 주의집중(t=3.03, p<.01), 관련성(t=2.19, p<.05), 만족감(t=5.17, p<.001)에서 유의미한 결과를 보였으며 하위집단의 경우 주의집중(t=8.85), 관련성(t=6.80), 자신감(t=5.17), 만족감(t=10.76)의 모든 요인에서 유의미한 결과(p<.001)를 보였다. 상위집단의 자신감은 유의미 하지 않은 결과를 보였는데 이것은 자신감이 이미 어느 정도 동기화되어 있었기 때문에 교사가 자신감 전략을 비교적 소극적으로 적용하였으며 이외에도 수업의 속도나 난이도에 대한 문제, 부분적으로 상충되는 동기 전략의 적용과 같은 어려운 점이 있었기 때문인 것으로 나타났다. 이와 같이 ARCS 모델을 적용한 민요 수업은 학생들의 주의집중, 관련성, 자신감, 만족감을 자극하여 민요 수업에 대한 학습동기를 유발하였다. 따라서 ARCS 모델을 적용한 민요 수업은 중학생의 학습동기의 향상에 긍정적인 영향을 미친다는 것이 검증되었다.;The purpose of this study is to develop lessons based on the ARCS model and to apply it in the middle school 1st graders’ music class to find out how it influences the middle school students’ motivation. In order to conduct this study, a thoughtful background research on the theory of learning motivation, the ARCS motivational design model, and Korean folk song was required. Based on the research, an 8 class period lessons about regional folk songs based on the ARCS model was developed. After conducting classes from 2017 March to April, the researcher examined whether there was a difference in the students’ learning motivation before and after adopting the ARCS model into the lessons. The subject of the research is a coed class of 30 1st graders in S middle school located in Seoul and the research follows a One-group pretest- posttest design. The research tool to conduct this study is a survey developed by the researcher for the purpose of this research, based on the previous surveys, Keller’s Course Interest Survey(CIS) and Instructional materials Motivation Survey(IMMS). SPSS Ver. 20.0 statistics program was also used to do a paired t-test. Moreover, to overcome the limitation of the quantitative research, the researcher additionally did some qualitative analysis through observation of the teacher, students’ reflective journal, reviews, worksheets and interview records. The results of this research are as follows. First, the Korean folk song lessons based on the ARCS model had a positive effect on improving learning motivation(t=4.73, p<.001). After being affected by various motivation strategies applied in the lessons, students participated in the folk lessons more actively. As a result, students’ overall interest, curiosity and expectation on the folk lessons changed more positively. Second, the Korean folk song lessons based on the ARCS model had positive effects on attention(t=6.91, p<.001), relevance(t=5.46, p<.001), confidence (t=4.69, p<.001) and satisfaction(t=8.80, p<.001). Out of attention strategies, presenting various vivid learning materials, the teacher’ enthusiastic attitudes, students-centered activities which stimulate students’ creativity and exploration, and the composition of various and dynamic activities stimulated students’ interest and curiosity, helping them to concentrate and become absorbed in the folk lessons. Out of relevance strategies, calling students’ names to make them feel they are respected, group activity and competition, using factors familiar to students were effective. These helped students to feel more intimate towards the folk lessons and to enjoy them in daily life. Out of confidence strategies, controlling the level of difficulty of the lessons, learning easier ones first, offering appropriate feedbacks and granting options over learning were effective. Thanks to these strategies, students showed gradually improving confidence not only in concepts related to folk songs but also in expression activities. As for satisfaction, it was affected not only by satisfaction strategies, such as various rewards offered by the teacher and fairness strategy, but also by attention, relevance and confidence strategies. After affected by the strategies above, students showed a big change in their overall satisfaction and expectation on the lessons. Third, according to the analysis of the motivation difference between the high-achieving group and the low-achieving group, both groups showed meaningful results and the lessons seemed to be more effective for the low-achieving group(t=9.31, p<.001) than the high-achieving group(t=3.75, p<.01). The results from the qualitative analysis showed that the low- achieving group displayed a big improvement in their interest in and satisfaction with folk lessons. Compared with the low-achieving group, the high-achieving group turned out to have higher level of musical experience in understanding and being immersed in music. Fourth, according to the results from the analysis on the sub factors of learning motivation, the high-achieving group displayed significant results in attention(t=3.03, p<.01), relevance(t=2.19, p<.05) and satisfaction(t=5.17, p<.001) and the low-achieving group showed significant results(p<.001) in all the factors: attention(t=8.85), relevance(t=6.80), confidence(t=5.17) and satisfaction(t=10.76). The high-achieving group did not show a significant result in confidence. This was because, as confidence had become motivation to some degree, the teacher applied confidence strategies relatively passively. Besides, it was also because there were some difficulties such as the matter of the speed or difficulty of the lessons and the application of motivation strategies which were partially contradicted. In conclusion, the Korean folk song lessons based on the ARCS model increased the learning motivation for the folk song class by improving students’ attention, relevance, confidence, and satisfaction. Therefore, it can be verified that the folk song lessons based on the ARCS model actually does have positive influence on the middle school students’ learning motivation improvement.
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