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가야금 평생교육 학습자의 자기주도학습 과정

Title
가야금 평생교육 학습자의 자기주도학습 과정
Other Titles
Gayageum lifelong education participants’ self-directed learning process
Authors
김다솜
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
석문주
Abstract
The purpose of the study was to investigate and understand the self-directed learning process of lifelong education participants of the Gayageum and find out what and how to learn Gayageum. For the study, participants were sampled from S elementary school’s Gayageum lifelong education program. The study seeks to understand the meaning of the lifelong education process and experience through qualitative research based on interviews and observations of the participants as well as through reference research. A conclusion regarding the process of self-directed lifelong Gayageum education was drawn from the collected data. First, the participants' context of life was categorized in aspects of ‘context of choices’, ‘self motivation’ and ‘reactions from surroundings’ Regardless of the motivation in initially joining the program(either voluntarily or non-voluntarily), the participants discovered new passion towards the Gayageum, and conformed to the enthusiastic timbre from the Gayageum influencing them to feel easiness in their continued learning. Moreover, it was discovered that the initial reactions from surroundings were mostly negative or neglect, but as they continued learning, reactions positively changed. Characteristics of self-directed learning shown among participants during self-directed learning process were: concept of self-consciousness as an efficient and independent learner; responsibility on their own learning; independency for their initiating of learning; creativity that allowed participants to approach differently on same theme; passion towards learning; openness to learning opportunity; future focused self-understanding; patience on ambiguity. Also, participants motivated themselves by observing others. During their observation in class, characteristics such as passion towards learning, obligation to their own-learning, and responsibility for assessing their learning progress were shown. The meaning of self-directed learning for the participants had progressively changed as time elapsed. The first observed change came after initial experience of the Gayageum. Not only the positive reactions from the surroundings but also the direct personal experience of the Gayageum were influential factors in attracting the participants towards the instrument. Secondly, the participants remarked that Gayageum conforms with emotion of Korean and themselves, positively changing their view on Korean traditional music. Lastly, for their learning, participants desired tangible results, such as holding a concert for themselves or acquiring a certificate. Keywords: lifelong education, self-directed learning, Korean traditional education;본 연구의 목적은 가야금 평생교육 학습자의 자기주도적 학습 과정을 이해하여 이들의 학습과정은 어떠하고 어떻게 학습하고 있는지에 대해 알아보는 것이다. 본 연구를 위해 S 초등학교에서 학부모를 대상으로 개설된 가야금 평생교육 프로그램의 학습자들을 의도적 표본추출에 의해 연구참여자로 선정하고, 자기주도학습 과정을 살펴보았다. 문헌 고찰을 통해 자기주도학습의 구성요인을 토대로 연구참여자들을 관찰하고, 면담을 통하여 그들이 경험한 평생학습의 과정 경험을 질적 연구 방법을 통해 살펴보고, 그 의미를 찾고자 하였다. 수집한 연구자료를 바탕으로 가야금 평생교육 참여자들의 자기주도적 학습 과정에 대한 결론을 도출하였다. 학습자들의 삶의 맥락에서는 ‘선택의 맥락’, ‘개인적 동기’, ‘주변의 반응’으로 나누어 살펴보았다. 연구참여자들은 자의 또는 타의에 의해 학습에 참여하게 되었지만 자의와 타의에 상관없이 지속적인 학습을 할 수 있는 동기를 가지게 되었고, 학습에 대한 동기는 학습에 대한 애정과 가야금 음색이 학습자들의 감성에 잘 부합하여 학습을 적극적으로 할 수 있도록 만들고 학습이 어렵지 않다고 느꼈기 때문에 학습을 지속할 수 있었다고 하였다. 그리고 참여자들 주변의 반응은 초기에는 다소 부정적이거나 무관심한 반응이었지만 학습을 지속적으로 한 결과 주변의 반응은 점차 긍정적으로 변화하였음을 알 수 있었다. 연구참여자들의 자기주도학습 과정에서 나타난 자기주도적 학습의 특성은 효율적이고 독립적인 학습자로서의 자아개념, 자신의 학습에 대한 책임감, 학습에 대한 솔선수범으로서의 독립심, 하나의 주제에 다양하게 접근할 수 있는 창의성, 학습에 대한 애정과 열성, 학습 기회에 대한 개방성, 미래지향적인 자기 이해, 애매모호함에 대한 인내심이다. 또한 연구참여자들은 다른 학습자들을 관찰하면서 학습에 대한 동기를 얻게 되었는데, 학습에 대한 열정과 자신의 학습에 대한 책임과 자신의 학습 진도를 평가하는 기술로서의 책임감이라는 특성이 나타났다. 연구참여자가 부여하는 학습의 의미는 시간이 경과함에 따라 변화하게 되었는데, 먼저 가야금을 경험한 후에 나타난 변화로 주변의 반응이 학습자의 영향으로 긍정적으로 바뀌었고, 가야금을 학습하면서 학습에 대한 매력을 더 많이 느끼고 있다고 하였다. 그리고 학습을 하면서 가야금이라는 악기가 한국의 정서와 학습자 본인의 정서에 잘 맞고 크게는 국악에 대한 인식이 긍정적으로 바뀌었다고 하였다. 마지막으로 학습자들은 학습을 통해 결과물을 내고자 하였으며 연주회 개최 또는 수료증과 같은 성취결과를 내고 싶어 하였다. 주요어 : 평생교육, 자기주도학습, 국악교육
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