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바실리 칸딘스키(Wassily Kandinsky) 작업에 나타난 유토피아니즘

Title
바실리 칸딘스키(Wassily Kandinsky) 작업에 나타난 유토피아니즘
Other Titles
A Study on the Utopianism in Wassily Kandinsky’s Art Works
Authors
조현정
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤난지
Abstract
본 논문은 바실리 칸딘스키(Wassily Kandinsky, 1866~1944) 작업에 나타난 유토피아니즘을 살펴본 연구이다. 칸딘스키는 자신의 대표적인 이론서,『예술에서의 정신적인 것에 관하여』(1912)에서 정신적인 것을 가치의 척도로 삼는 사회를 유토피아의 모델로 제시하였다. 그는 물질주의를 사회의 병폐로 진단하고, 물질주의와 대립항에 놓인 정신적인 것에서 새로운 사회상을 모색하였던 것이다. 이렇듯 칸딘스키의 비전은 사회의 근본적인 현상에 대한 심도 깊은 통찰에서 비롯된 것이었으나 지금까지 그에 관한 대다수의 연구는 이러한 그의 사회의식을 간과하였다. 그 결과 그가 지향했던 정신적인 것은 구체적인 설명이 불가능한 초월적인 것으로만 해석되었으며, 그의 작업 또한 주로 미학적 범주에서만 논의되어 추상 미술의 형식의 순수성만이 부각되어 왔다. 이에 본 연구는 칸딘스키가 추상 양식을 그리기 시작했을 무렵부터 생을 마감한 시기에 이르기까지의 전 작업을 당대의 사회적 맥락에서 바라봄으로써, 그의 추상 작업을 이상 사회의 구현이라는 하나의 흐름으로 통합시키고자 했다. 칸딘스키의 작품을 논의하는데 있어, 연구자들은 그가 거주했던 지역에 따라 작품의 내용과 표현 방식을 달리한다는데 공통된 의견을 보인다. 이에 따라 그의 추상 미술은 일반적으로 뮌헨, 러시아, 바우하우스, 파리 시기로 나뉘는데, 본 연구는 이러한 시기 구분을 염두에 두고 논지를 전개시켜 나갔다. 우선 뮌헨 시기의 회화에서는 종교적 이미지들이 두드러진다. 그는 종교적 세계관이 자신의 비전과 상응한다는 확신으로, 기독교 도상을 추상화시킨 형상들로 화면을 구성하였던 것이다. 이를 통해 그는 자신의 이상향을 초월적 세계로 현시할 수 있었다. 한편, 1914년 겨울 이후, 칸딘스키의 러시아 시기에 속하는 작품들은 그의 현실에 대한 구체적인 관심을 드러내어 그가 현실 세계와 거리를 두었다는 일각의 비평을 반증하는 예가 된다. 특히 판화 작품집 <작은 세계> 연작은 러시아 도시 정책의 일환인 전원도시계획과 그가 오래전부터 추종해 왔던 무정부주의 사상과 긴밀한 연관성을 갖는데, 이러한 연계는 그의 이상향이 무정부주의에 근간한 작은 공동체에 있었음을 시사한다. 이처럼 칸딘스키는 구체적인 현실 공간에서 유토피아를 기획하였다. 그러나 그의 비전은 한편으로는 미학적 공간을 다루기도 하였다. 이는 그가 작업 초기부터 추상적 색채와 형태만으로 이루어진 시각적인 이상 공간의 구축을 열망하였다는 사실을 통해 확인된다. 이러한 그의 조형적 비전은 바우하우스에서 진행된 작업을 통해 결실을 맺게 되는데, 그는 미술과 공연예술이 통합된 무대 미술과 회화와 건축이 종합된 벽화 작업을 통해, 순수한 추상적 형식으로 이루어진 시각적 유토피아를 구축할 수 있었다. 한편, 바우하우스 시기부터 파리 시기에 이르기까지, 기하학적 형태들 혹은 유기적인 이미지들로 이루어진 추상 화면은 거시적 우주 공간 또는 미시적 생물학적 세계를 그린 것이다. 칸딘스키에게 있어 두 세계는 정신적인 것으로 통합된 하나의 총체였다. 우주 공간과 생명의 근원인 생명체가 동시적으로 나타난 그의 추상 화면은 이러한 통합적 세계관을 투영한 것인데, 이를 통해 그는 오랫동안 꿈꿔왔던 정신적인 세계를 표상할 수 있었다. 이와 같이 칸딘스키는 자신의 비전을 그림을 통해 구현한 이상주의자였다. 그는 삶의 모든 영역 속의 유토피아니즘을 총체적으로 조망하여 그 속에서 자신의 비전을 구체적으로 보여주는 조형 언어를 발견하였던 것이다. 결과적으로 그의 추상 작업은 초월적 세계, 무정부주의적 작은 공동체, 시각적 이상 공간 그리고 생명의 근원으로서의 우주 공간을 이상향으로 제시한 유토피아의 도해였던 셈이다. 이처럼 본 연구는 그의 작업을 이상 사회에 대한 구체적인 비전이라는 하나의 줄기로 엮어냄으로써, 이질적인 단편들로 드러났던 그의 전 작업에 총체성을 부여했다는 점에서 의의가 있다. 한편 이러한 사회학적 해석은 그의 회화를 시각적 조형 형식으로만 접근해온 기존의 논의를 수정하기 위한 시도라는 점에서도 의의를 갖는다.;The study in this paper exploresutopianism in the works of Wassily Kandinsky(1866~1944). In his seminal theoretical book, Concerning the Spiritual in Art(1912), he proposed his model of utopia as a society that uses the spiritual as the barometer of value. He diagnosed materialism as the social malady and sought a new society in the spiritual, a concept that is at the opposite end of spectrum from materialism. Though such vision of Kandinsky was based on in-depth insights of fundamental social phenomena, the majority of existing studies on this painter and theorist overlook his social consciousness. As a result, the spiritual that he pursued was interpreted only as something transcendentalthat defies concrete explanations and his works were often discussed only in the aesthetic context with sole focus on the purity of format in abstract paintings. This study aims to examine all of his works from the point he began painting in abstract style until he passed away in the social context at the time in order to integrate Kandinsky’s abstract works into a single flow of realizing anideal society. When discussing the works of Kandinsky, researchers are of the same opinion that the substance and expression in his works vary according to where he resided at the time of creation. Accordingly, his abstract works are generally categorized into the Munich, Russia, Bauhaus, and Paris period, the criteria also used in this study. His paintings during the Munich period have prominent religious images. He constructed his frames with abstract forms of Christian icons with the conviction that the religious view of the world corresponds with his own vision. By doing so, he was able to reveal his vision of utopia as a transcendental world. On the other hand, Kandinsky’s works during the Russia period after the winter of 1914 manifest his detailed interest in reality, proving wrong some criticisms that he detaches himself from the real world. Especially, his portfolio of prints, Small Worlds, is closely related to Russia’s urban policy of garden city plan as well as the anarchist thinking that he had followed since long before. This relationship suggests that his idea of utopia is a small community based on anarchism. The above instancesillustrate that Kandinsky designedhis utopia in the concrete real space. But his vision also involves an aesthetic space. This is confirmed by his aspiration from the early stage of workto build a visual ideal space composed only of abstract colors and forms. Such formative vision of his bears fruit in his works inBauhaus, where he builds a visual utopia of pure abstract forms in his mural work that integrates stage art, paintings, and architecture by combining fine art and performance art. Meanwhile, the abstract frames from the Bauhaus period up to the Paris periodcomposed of geometrical shapes or organic images depict the macro-outer space or micro-biological world. For Kandinsky, these two worlds were a single whole integrated by the spiritual. Such view of an integrated world is reflected is his abstract frames that show the outer space and source of life simultaneously, a representation of the spiritual world that he has long dreamed of. As shown above, Kandinsky was an idealist who realized his vision through paintings. He had a holistic prospect of utopianism in all aspects of life and within this, found a formative language that is a specific presentation of his vision. In conclusion, his abstract works were diagrams of his proposed utopian visions, namely a transcendental world, anarchistic small community, visual ideal space, and outer space as a source of life. This study is meaningful in that it ties Kandinsky’s works together with a single string of a specific vision for ideal society and thus, presents all his works as one holistic set instead of disparate individual pieces as in the existing interpretations. Thenew sociological interpretation in this study is also meaningful in that it is an attempt to revise the existing approach to his paintings only as visual formative features.
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