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중국의 영상 플랫폼 경쟁관계 연구

Title
중국의 영상 플랫폼 경쟁관계 연구
Other Titles
Research on the competition relationship among Chinese video platforms : Centering on the niche analysis of viewing motivation in Korean film and television programs
Authors
CAO, LIN
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유세경
Abstract
본 연구의 목적은 미디어 기술의 발달로 인해 급변하고 있는 동영상 플랫폼 시장 내 중국 수용자에게 한국 영상 콘텐츠를 제공해 주는 플랫폼 간의 경쟁관계를 이용동기 측면에서 파악하고자 하였다. 이를 위해 본 연구에서 현재 중국에서 한국 영상물을 유통시키는 플랫폼을 TV, 대형 동영상 포털 사이트 그리고 소형 이용자 생산 동영상 사이트 3가지로 분류하여 그들 간의 경쟁관계를 살펴보는 데 적소이론을 적용하여 실증적으로 분석을 진행하였다. 중국에서 TV, 대형 동영상 포털 사이트 그리고 소형 이용자 생산 동영상 사이트를 이용해 한국 영상물을 시청한 경험이 있는 총 10명 이용자를 대상으로 사전 인터뷰를 진행하고 측정항목을 도출하여 설문지를 만들어 조사한 결과, 총 294부 설문지를 회수하였다. 이를 바탕으로 요인분석을 실시한 결과, 총 ‘콘텐츠 풍부성', ‘사회적 교류', ‘경제적 효과', ‘시청우월성' 이라는 4개의 요인이 도출되었다. 다음은 요인별 적소분석을 실시한 결과, 소형 이용자 생산 동영상 사이트는 콘텐츠 풍부성과 사회적 교류 요인에서 가장 넓은 적소폭을 보이며 TV보다 경쟁우위에 있는 것으로 나타났다. 이용자의 경제적 효과 요구를 충족해주는 측면에서도 인터넷 플랫폼 간은 가장 심한 경쟁을 보이며 TV보다 높은 경쟁력을 나타냈다. 그 반면 TV는 시청우월성 요인에서 인터넷 플랫폼보다 절대적인 우위를 차지하고 기존 플랫폼의 우세를 선사하고 있다. 또한 적소분석 결과에 영향을 더 많이 미치는 변인으로 인구사회학적 특성보다 미디어 이용형태가 되는 것은 선행연구와 차이를 보이며 중국 방송환경에 부합하는 결과를 나타냈다고 할 수 있다. 분석 결과에 따라 중국에서 해외 영상물을 유통시키는 플랫폼들은 서로의 기능적이거나 콘텐츠적인 장단점을 보완하면서 이용자 요구를 충족시켜주는데 노력을 기울이고 있는 것을 알 수 있다. 이 논문은 중국의 특수적인 방송환경과 변덕스러운 한중관계에 맞이하여 중국 수용자에게 해외 영상물을 제공하는 플랫폼들이 앞으로의 발전 전략과 방향을 명시해주는 연구가 되겠다.;The purpose of this thesis is to explore the competitive relationship among the video platform providing Korean film and television resources for Chinese audiences on the basis of Uses and Gratifications Theory. This paper divides the video platform into 3 categories: TV, sizeable video portal site and small-scale user generated video site. It uses niche theory to analyze the competitive relationship among the three. First of all, the author carries out prior interview on 10 Chinese who use the above mentioned three video platform to watch the South Korean film and television resources and the author decides questions in questionnaire on the basis of the prior interview results. 294 questionnaires are returned. Through factor analysis, it gets 4 factors for ‘content’, ‘interaction’, ‘economic viability’ and ‘audio-visual aids'. According to the result of niche analysis, sizeable video portal site and small-scale user generated video site perform the highest niche breadth in factor ‘content’ and factor ‘interaction’ and their competitive superiority lies in TV. In factor ‘economic viability', the competition between the two network platforms is the most intensive one and the competitive advantage is also lies in TV. On the contrary, in the factor ‘audio-visual aids’, television is far more than the two network platforms. Based on the result, we can make sure that China's video platforms compete against each other and compensate for deficiencies of the opposite part under the context of adequate public demand. This paper will help video platforms providing overseas film and television resources for Chinese audience to decide development direction in the future.
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