View : 1471 Download: 0

짐 자무쉬 영화에 나타난 장르와 도시의 전복성 연구

Title
짐 자무쉬 영화에 나타난 장르와 도시의 전복성 연구
Other Titles
Subversive Representation of Genres and Cities in Jim Jarmusch’s Films : Mystery Train(1989) and Only Lovers Left Alive(2013)
Authors
김지승
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이형숙
Abstract
본 논문은 미국 인디 영화의 기수로 불리는 짐 자무쉬(Jim Jarmusch) 감독의 <미스터리 트레인>(Mystery Train, 1989)과 <오직 사랑하는 이들만이 살아남는다>(Only Lovers Left Alive, 2013)에 드러난 미국 영화 장르의 차용을 통한 미국 도시 재현의 전복적인 특성을 분석한다. 그는 1980년대 초 처음 영화를 발표한 후 30여년이 지난 지금까지도 할리우드 산업 시스템과 거리를 둔 제작 방식을 고수하며 그만의 독특한 영화 세계를 펼쳐왔다. 이질적인 문화들을 섞어 놓거나 다양한 외국 배우들이 출연하는 그의 영화들은 미국 내에서 마치 외국 영화(foreign films)처럼 여겨져 오기도 했다. 그러나 본 논문에서는 자무쉬의 영화가 대표적인 미국 영화의 장르들을 비틀어보고 가장 미국적인 공간을 배경으로 보여주며 미국 문화를 성찰하게 만들고 있음을 주장하고 이를 분석하고자 한다. 서론에서는 먼저 자무쉬의 영화가 미국 영화 산업과 역사 안에서 어떤 위치에 있는지 살펴본다. 이 과정을 통해 할리우드에서 제작된 블록버스터 영화들이 범람하는 미국 영화 시장에서, 그의 독립적인 영화 제작 방식이 다른 영화들은 보여주지 못 했던 미국 사회의 이면을 조명할 수 있는 토대가 되었음을 확인한다. 또한, 미국 영화에서 장르가 가진 의미를 살펴보며 자무쉬의 영화들이 규격화 되고 도식화 된 장르 문법에서 벗어나고 있다는 점을 지적한다. Ⅱ장 에서는 <미스터리 트레인>이 미국의 로드 무비를 차용하면서도 전형적 로드 무비의 영화 문법을 전복적으로 활용하며, 영화의 배경이 되는 멤피스(Memphis)라는 도시를 탐구하기 더욱 용이하게 만들고 있는 것을 확인한다. 본고는 멤피스가 상징하던 엘비스 프레슬리와 로큰롤의 인기를 영화가 전복적인 시선으로 묘사하고 있으며 영화가 그의 음악적 배경에 다양한 뮤지션들이 존재하는 것을 밝혀내고 있음을 주장하고자 한다. Ⅲ장에서는 2000년대 이후 할리우드에서 크게 인기를 끌었던 뱀파이어 장르를 차용하고 있는 영화 <오직 사랑하는 이들만이 살아남는다>를 분석한다. 본고는 이 영화가 단순히 할리우드의 시류에 따라 제작된 것이 아니며, 뱀파이어라는 컨셉이 문화와 역사를 총체적으로 조망할 수 있는 지적인 캐릭터들을 창조하기 위한 장치로 사용되고 있음을 밝힌다. 또한 영속성을 가진 뱀파이어들이 제시하는 순환적인 메타포와 그들의 지속적인 창작활동을 통해, 영화가 미국 산업화의 실패를 상징적으로 대변하고 있는 도시 디트로이트(Detroit)를 문화적인 재생의 공간으로 그려내고 있다는 것을 확인한다. 결론에서는 자무쉬의 영화들이 유럽 예술 영화의 형식과 미학의 계보를 잇는다는 평가에도 불구하고 자무쉬 영화를 미국 문화에 대한 영화로 읽어낼 수밖에 없음을 다시 한 번 제안한다. 본고는 그의 영화들에 드러난 전복적인 시선들을 분석하며, 미국 문화의 전형적 재현에서 벗어난 그만의 재현 방식과 전략이 미국 문화를 보다 다양한 관점에서 바라볼 수 있게 함을 주장한다.;This thesis explores the way in which Jim Jarmush, who is widely acclaimed as one of the leading figures of American independent cinema, subverts the conventional representation of American film genres and cities, by mainly examining his two films, Mystery Train(1989) and Only Lovers Left Alive (2013). Ever since his first release of work in early 1980s, Jarmush has maintained unique independent career, distancing himself from the Hollywood studio system and its financing of capital in films. His frequent use of foreign actors and incorporation of various cultural references have led many film critics to categorize his works as foreign film, despite his noted American nationality. What this thesis attempts to prove, however, is precisely how this indie aesthetics are derived from the dominant American film genres, deliberately utilized by the director to contemplate and alter the stereotypical representation of American culture. The study further argues that the cities are used symbolically in the films, by analyzing their function as a specific background. In the Introduction, I elucidate the distinct position of Jarmusch in the history of American film industry, by tracing some of the persistent gestures that he took to remove himself from the Hollywood studio system and the flows of the blockbuster entertainment films. I compare the standardized and formalized genre grammars with that of Jarmusch’s films in order to investigate how the other side of American culture manifests in his films. The second chapter examines Jarmusch’s techniques in Mystery Train (1989), which subvert the typical iconography and roles of characters found in road movies. I argue that this strategy makes it easier for the director to explore the city of Memphis, which symbolizes the birthplace of American southern music, one that is specifically represented by Elvis Presley. In this section, I analyze Jarmusch’s subversive point-of-view toward the fame of rock’n’roll and Elvis. His film intimates that there exists more than just one King of rock’n’roll or Elvis, as it recalls various musicians of blues and R&B with its visual and acoustic tools. The third chapter explores Only Lovers Left Alive(2013) and the way in which the film borrows its genre form from the vampire films which became popular in Hollywood after the 2000s. I argue that Jarmusch’s use of the concept and images of vampires is deliberate, made to fomulate intellectual characters who have the ability to survey the overall culture and history. Moreover, through repetitive images of circulation in the film, it recreates the city of Detroit as a new space of cultural regeneration, away from the preconception that it is the locus of the biggest industrial failure in the contemporary American history. The thesis concludes by arguing that Jarmusch’s films revolve around American culture, unlike the predominant perception from the critics who suggest that his works inherit the trends and aspects of European art cinema. By recognizing the subversive features in Jarmusch’s films, which deny the archetypal representations of American society, this study investigates how the director enables the spectators to fathom the distinctive features of American culture in diverse viewpoints.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE