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과학 시대의 문학

Title
과학 시대의 문학
Other Titles
Literature in a scientific age : Comparative study of Yi Kwang-su and Émile Zola’s naturalistic novels
Authors
이연지
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 동아시아학연구협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김영훈
Abstract
이 논문은 이광수의 『무정』이 지닌 자연주의 문학적 특성에 주목한다. 특히 필자는 『무정』에서 근대 과학적 지식을 문학 창작에 적극적으로 도입하려 했던 자연주의 문학적 시도의 측면을 조명할 것이다. 이광수는 과학적 법칙에 의거한 사회적 변혁과 문명조선의 건설을 촉구했다. 그리고 그러한 청사진을 문학적 창작을 통해 펼쳐 보이려 했다. 이 시도는 앞서 프랑스에서 과학과 기술문명이라는 자연주의적 지식을 문학 내부로 끌어 들여 창작에 응용하고자 했던 프랑스 자연주의 문학의 전범에 상당부분 부합한다. 이 연구에서는 먼저 자연주의와 관련한 에밀 졸라의 저술을 검토하는 방식을 통해 후에 『무정』에서 초점을 맞춰 살펴볼 몇 가지 자연주의적 특성을 구체화하고자 한다. 이를 위해 먼저 프랑스의 자연주의 문학론과 그 탄생 배경을 에밀 졸라가 발표한 「실험소설론」을 통해 분석할 것이다. 보통 창작 자체가 쟁점이 되는 여타 문예운동과 달리 작가에 의해 뚜렷한 이론이 제시되고 논의의 중심이 되었던 문예운동은 자연주의가 유일무이 유기환,「자연주의론 비교 연구 : 졸라의 「실험소설」과 염상섭의 「개성과 예술」」, 『佛語佛文學硏究』, Vol.100, 2014, p. 297. 하며, 때문에 자연주의 문학 연구에 있어 프랑스 자연주의 선언서라 평가받는 「실험소설론」은 매우 중요한 비중을 지닌다. 이 논문에서 문학 작품의 본격적 분석에 앞서 「실험소설론」을 통해 자연주의의 골자를 추출해내려는 이유도 바로 여기에 있다. 에밀 졸라가 주창한 프랑스 자연주의는 문학 사조 자체로서도 중요하지만, 문학 외적인 영향에 의해 태동한 하나의 지성사적 움직임이라는 측면에서 의미를 지닌다. 앞서 언급했듯 창작활동보다 이론의 수립이 선행되고 중시되었던 까닭이기도 하다. 문학사 내에서 바라본 근경으로서의 자연주의에는 작가와 작품이 존재할 뿐이지만, 원경에서 조망한 자연주의는 융성하는 근대 과학과 격변하는 시대적 상황에서 문학가들이 시급히 마련한 대처와 생존의 전략이었던 것이다. 이 연구는 이광수의 『무정』이 유사한 시대적 상황 하에서 탄생했다는 점에 주목한다. 근대 과학적 지식과 발전이 초래한 위기의식을 해소하기 위한 대응 방안, 즉 자연과학적 방법론을 문학 내부로 도입하려는 시도와, 또 이를 바탕으로 한 작품 활동이 어떻게 과학적으로 강성한 문명과 국가의 발전을 촉구하려 했던 사회적 참여로 이어졌는지를 밝히려 한다. 이것이 바로 이 연구가 자연주의 문학의 대표작인 에밀 졸라의 『루공-마카르 총서 Les Rougon-Macquart』 7권 『제르미날 Germinal』과 이광수의 『무정』의 비교를 통해 드러내는 “자연주의적 특성”이다.;This study focuses on the naturalistic characteristics of Yi Kwang-su’s 1917 novel The Heartless. The Heartless is considered the first modern novel in the history of Korean literature, but discussion of the novel as a product of any specific literary movement has been scarce and slight. At first glance, it seems chronologically inappropriate to situate The Heartless amongst naturalistic novels considering the fact that Yeom Sang-seop The Green Frog in the Specimen Room, arguably the first Korean naturalist novel, was published in 1921. But in Korea during the Japanese colonial period, various literary movements such as nihilism, romanticism, aestheticism, diabolism, sentimentalism, dadaism, symbolism were all imported and practiced simultaneously unlike in the history of Western literature, where one new literary movement emerged as a reaction against previous movement one after another. Furthermore, it was through Japanese translation and interpretation that Korean writers encountered modern European literature that some misunderstanding and distortion were inevitable. For this reason, classification of literary works in this era by genre cannot help but be an arbitrary process with much room for adjustment. I see The Heartless not only as a naturalistic novel but as a literary manifestation of ideal for Yi Kwang-su’s civilized Chosŏn. Yi Kwang-su urged his fellow Koreans to work together to build the radically transformed society based on modern industrial and technical development, and this concept of scientific civilization was carried out in the process of his literary creation. In this sense, The Heartless can be corresponding literary model to French naturalism, whose exponents appropriated the scientific themes and method to write their novels and dealt with the subject of modern scientific civilization. Thus, this paper aims to shed light on the naturalistic aspects of Yi Kwang-su’s The Heartless by mainly comparing it with Germinal, thirteenth novel in Émile Zola's Rougon-Macquart series. To achieve this, first I take a close look at Émile Zola’s naturalism theories. And then this paper focuses on and examines three most powerful naturalistic themes that can be found on both The Heartless and Germinal. However, the ultimate goal of this paper is not to classify The Heartless as naturalist fiction, but to find out what these two naturalistic writers, a French writer of the late 19th century and a writer in colonial Korea of the early 20th century, tried to achieve by utilizing scientific methods to their acts of literary creation and to evaluate their historical significance.
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일반대학원 > 동아시아학연구협동과정 > Theses_Master
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