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국내 전문학술지 게재 노래 활용 음악치료 연구 분석

Title
국내 전문학술지 게재 노래 활용 음악치료 연구 분석
Other Titles
Analysis on domestic research articles related to therapeutic use of songs
Authors
임단비
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 음악치료학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정현주
Abstract
본 연구의 목적은 노래를 치료적으로 활용한 기존 중재 연구에서 노래 자료(song material)와 노래 활동이 어떠한 목표를 가지고 어떠한 대상에게 치료적으로 활용되어지고 있는지 분석하여, 노래의 효과적인 적용을 위한 기초자료를 제시하는 데에 있다. 이를 위해 연구자의 분석대상 선정기준에 적합한 1997년부터 2016년까지의 국내 전문 학술지에 게재된 노래를 치료적으로 활용하고 있는 중재연구 78편을 대상으로 연구목표에 맞게 세운 기준에 따라 분류 및 분석하였다. 또한, 전문 학술지 내용에 따라 중재자, 노래선정 논거 등에 대해 상세분석을 실시하였다. 분석 결과, 노래의 치료적 활용이 음악치료 이외의 분야로 확장되고 있으나 노래를 선정할 때, 이에 대한 치료적 논거가 명확히 제시되지 않았음이 확인되었다. 한편, 아동과 영유아 대상으로 표현적 노래 활동 형태가 두드러지게 나타났으며, 노인을 대상으로도 수용적 노래 활동보다 노래 부르기, 노래 연주 등의 표현적인 노래 활용이 많이 적용되었다. 특히, 노래자원은 매우 다양한 수용적, 표현적 형태로 심리 및 정서 영역에 대한 개입이 이루어지고 있었다. 이어서 가창활동을 통해 언어 및 의사소통 영역의 중재가 많이 제공되고 있었다.;The purpose of this study is to review and analyze how, why, and for whom the song material and song activities are used in therapy. A total of 78 studies have been analyzed according to the types of songs, the subjects who participated in song activities, and the treatment goals. These categories were sorted into expressive and receptive styles for the review. The 78 studies had used songs published nationally in between 1997 and 2016, which is appropriate for the objective of this particular study. Also, depending on academic materials, it sets forth detailed analysis about the mediators and basis for the selection of the songs. The results of this study show that therapeutic use of songs is expending to other fields than music therapy, but the therapeutic rationale for selecting songs is not clearly presented. Also, expressive type of song materials were used remarkably for children and infants, and rather than receptively, active application of songs such as singing and playing instruments was used for seniors as well. Such medium of songs have been accounted for psychological emotional and language․communication areas. For psychological․emotional area, various song activities (expressive and receptive) were provided. For language communication area, singing was a widely applied therapeutic activity.
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일반대학원 > 음악치료학과 > Theses_Master
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