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그림-단어 간섭 과제에서 방해단어의 범주관련성 및 빈도의 효과

Title
그림-단어 간섭 과제에서 방해단어의 범주관련성 및 빈도의 효과
Other Titles
The Effect of Categorical Relatedness and Frequency of Distractor Word in Picture-Word Interference Task
Authors
정다운
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이혜원
Abstract
본 연구는 언어 연구에서 널리 사용되는 그림-단어 간섭과제를 통해 방해단어의 언어적 속성에 따라 표적그림 명명 시간이 어떻게 달라지는지 살펴보았다. 그림-단어 간섭 과제는 표적그림과 동시에 제시되는 방해단어는 무시하면서 표적그림의 이름을 명명하는 과제이다. 이 과제를 통하여 관찰할 수 있는 대표적인 현상은 의미 간섭 효과이다. 표적그림과 함께 제시된 방해단어가 표적그림과 범주적으로 관련이 있을 경우, 비관련 방해단어가 제시되었을 때에 비해 표적그림의 명명을 지연시키는 현상을 말한다. 이러한 의미 간섭 효과의 해석은 크게 경쟁적인 입장과 비경쟁적인 입장으로 나누어진다. 경쟁적인 입장은 방해단어의 활성화 크기 및 활성화 강도로, 비경쟁적인 입장은 언어 산출시 반응산출장치를 먼저 점유한 방해단어를 제거하는 속도의 차이로 본 현상을 해석해왔다. 이러한 두 입장의 설명은 의미 간섭 효과에서는 일치하는 해석을 제공하지만, 방해단어 빈도 효과에서는 다른 예측을 제공한다. 경쟁적인 입장에서는 고빈도 방해단어가 저빈도 방해단어에 비해 표적그림 명명을 더욱 간섭할 것이라고 예측하였고, 비경쟁적인 입장에서는 저빈도 방해단어가 고빈도 방해단어에 비해 표적그림 명명을 더욱 간섭할 것이라고 예측하였다. 본 연구는 방해단어의 범주관련성 및 빈도를 변인으로 표적그림 명명에 미치는 영향을 살펴보았다. 방해단어의 범주관련성 변인은 표적그림과 범주적으로 관련된 방해단어 조건과(관련 조건) 관련되지 않은 방해단어 조건(비관련 조건)으로, 방해단어의 빈도 변인은 고빈도 방해단어 조건과(고빈도 조건) 저빈도 방해단어 조건(저빈도 조건)으로 나누었다. 실험 결과, 범주관련 방해단어가 비관련 방해단어에 비해 표적그림 명명을 간섭하는 의미 간섭 효과를 확인할 수 있었다. 그리고 저빈도 방해단어가 고빈도 방해단어에 비해 표적그림 명명을 간섭하는 방해단어 빈도 효과를 확인하였다. 하지만 방해단어의 범주관련성 및 빈도 변인간의 상호작용은 관찰되지 않았다. 실험에서 확인된 결과를 이론적 입장에서 살펴보면, 먼저 범주적 의미 간섭 효과는 어휘 선택에 대한 경쟁적인 입장과 비경쟁적인 입장의 두 이론적 예측이 일치하는 것을 확인할 수 있다. 경쟁적인 입장에서는 표적그림과 방해단어의 범주적으로 관련된 경쟁자의 수가 증가하여 간섭 효과를 산출한다고 설명한다. 비경쟁적인 입장은 방해단어가 반응산출장치에 표적그림보다 먼저 들어가 있기 때문에 방해단어를 제거하는 과정에서 간섭이 발생한다고 설명한다. 본 실험의 결과는 이러한 두 입장의 예측과 일치하는 결과를 확인했다. 반면에 방해단어 빈도 효과는 두 이론적 입장에서 예측이 일치하지 않는다. 경쟁적인 입장에서는 고빈도 방해단어가 저빈도 방해단어에 비해 휴지 활성화 수준이 높아 표적그림 명명 처리를 간섭할 것이라고 예측한다. 하지만 실제 실험적 결과는 이와 다르다. 이에 대해 비경쟁적인 입장에서는 고빈도 방해단어가 저빈도 방해단어에 비해 휴지 활성화 수준이 높아 반응산출장치에 먼저 도달하게 되고 먼저 제거되기 때문에, 저빈도 방해단어보다 표적그림을 덜 간섭하게 된다고 설명한다. 실험의 결과는 비경쟁적인 입장의 해석과 일치하고 경쟁적인 입장의 해석과는 일치하지 않는다. 마지막으로 방해단어의 범주관련성과 빈도 두 변인간의 상호작용은 관찰되지 않았다. 이는 범주적 의미 간섭 효과와 방해단어 빈도 효과가 같은 수준에서 발생하는 효과이기 때문에 상호작용이 관찰될 것이라고 예측한 경쟁적 입장의 해석과는 일치하지 않는다. 본 실험의 결과는 두 효과가 서로 다른 수준의 처리를 반영하기 때문에 상호작용이 관찰되지 않을 것이라고 예측한 비경쟁적인 입장의 해석 과 일치한다. 본 연구는 그림-단어 간섭 과제에서 방해단어의 범주관련성과 빈도 변인에 따라 표적그림 명명 처리가 어떻게 달라지는지 살펴보았다. 범주관련성과 빈도라는 언어적 속성이 어휘 산출 과정에서 중요한 영향을 미치는 변인임을 본 연구를 통해 확인할 수 있었다.;This study examined how the picture naming time varies according to the linguistic properties of the distractor words through the picture-word interference task(PWI). PWI is a task to name the target picture while ignoring the distractor words presented simultaneously with the target picture. A typical phenomenon that can be observed through this task is the semantic interference effect. If the categorically related distractor word is presented with the target picture, the naming of the target picture is delayed compared to when the non-related distractor word is presented. The semantic interference effect can be interpreted as competitive theories and non-competitive theories. The competitive theories have been interpreted as the activation magnitude and activation intensity of the distractor word, and the non-competitive theories have been interpreted as the difference in the speed of eliminating the distractor word which occupied the single channel response output buffer first. These two explanations could give an identical interpretation on the semantic interference effect, but provide different predictions of the distractor frequency effect. Competitive theories predict that high frequency distractor word will interfere with targets more than low frequency distractor word. On the other hand, non-competitive theories predict that low frequency distractor word will interfere with targets more than high frequency distractor word. This study investigated the relatedness and frequency of distractor word to target picture naming time. The relatedness of distractor is manipulated; the categorically related distractor word condition (related condition) and the non-related distractor word condition (non - related condition). The frequency of distractor is manipulated; the high frequency distractor word condition (high frequency condition) and the low frequency distractor word condition (low frequency condition). As a result of the experiment, it was confirmed that the categorically related distractor word interferes with the picture naming compared to the non-related distractor word. It was also confirmed that the low frequency distractor word interferes with the target picture naming compared to the high frequency distractor word. However, there was no interaction between the relatedness and frequency variables. From the theoretical perspective, the categorical semantic interference effect is consistent with two theoretical predictions of competitive theories and non-competitive theories on lexical selection. In competitive theories, it explains that the number of competitors involved in the category of target pictures and distractor words increases to produce interference effects. Non-competitive theories explain that interferences arise in the process of removing distractor words because the distractor words precede the target picture in the single channel response output buffer. On the other hand, in the distractor word frequency effect, competitive theories predict that high frequency distractor word will interfere with target picture naming processing because high frequency distractor word has more resting activation levels than the low frequency distractor word. But the actual experimental results are different. In contrast, the non-competitive theories described that the high frequency distractor word less interferes with target picture naming than low frequency distractor word. Because high frequency distractor word has higher resting activation levels than low frequency distractor word, so that the high frequency word first enters the single channel response output buffer and is removed first. Thus, the high frequency distractor word is less interfering with the target picture than the low frequency distractor word. Finally, the interaction between the two variables was not observed. This result is inconsistent with the competitive hypothesis explaining that both effects are at the same level, and is consistent with the non-competitive hypothesis explaining that the two effects are at different independent levels. This study identified that the linguistic properties such as categorical relatedness and frequency of distractor word affect the target picture processing.
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