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‘관람자 참여’개념을 통해 본 요코 오노(Yoko Ono)의 작업

Title
‘관람자 참여’개념을 통해 본 요코 오노(Yoko Ono)의 작업
Other Titles
A Study on the Concept of Audience Participation in Yoko Ono’s Works
Authors
장하영
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤난지
Abstract
본 논문은 요코 오노(Yoko Ono, 小野洋子, 1933- )의 작업을 관람자 참여라는 개념으로 살펴본 연구이다. 그녀는 1960년대부터 다양한 방법과 소재를 사용하여 관람자의 상상이나 행위에 의해 완성되는 작업을 발표해왔다. 오노에 대한 기존 연구들은 주로 일부 매체에 한정된 작업만을 다루거나 작가의 개인적 배경을 부각시킨 논의가 주를 이루었기에 그녀의 폭넓은 작업들을 한 가지 공통된 특징으로 조망하는 시각은 찾아보기가 어려웠다. 이에 본 연구는 그녀의 전(全)작업에 접근할 수 있는 틀로‘관람자 참여’라는 개념을 상정하여 초기작부터 최근작까지를 총체적으로 살펴보고자 했다. 우선 오노 작업의 출발점이 되는 지시문은 간결한 글로써 읽는 이가 작품을 완성하도록 유도한다. 1960년대 초에 그녀는 이러한 지시문 작업을 모더니즘의 반대급부로서 창작하게 되었다. 실제로는 실행하기 어려운 내용을 담은 그녀의 지시문은 관람자로 하여금 상상력을 발휘하게 하고 현실을 다른 관점에서 볼 수 있도록 이끈다. 관람자의 참여가 개념적인 영역에 머무는 지시문 작업에 비하여 오노의 오브제 작업은 관람자가 현실에서 구체적인 행위를 하게 한다. 이러한 행위들은 모더니즘으로 대변되는 기성의 권위에 도전하고 미술의 개념을 넓히는 효과를 낳는다. 나아가 오브제로 촉발된 관람자 개인의 행위는 작가가 작품을 제시하는 방식과 맥락에 따라 사회적인 의미로도 확장된다. 오노의 이벤트 작업에서 관람자는 작가나 다른 관람자들과 상호작용하며 수평적인 관계를 형성한다. 이러한 이벤트는 참여자 모두의 반응을 강조하고 참여 주체들의 개성에 따라 다른 과정으로 전개될 수 있는 특성을 보인다. 그녀와 존 레넌은 1960년대 후반부터 공동 이벤트를 시작하여 그들의 개인적인 관점을 사회적인 메시지로 연결하는 작업을 시도했다. 그들의 이벤트에는 정치인, 각계 전문가, 일반 시민 등 다양한 참여자들이 직․간접적으로 관여하였으며 이로써 관람자 참여의 형태는 사회적인 행동으로 확대되었다. 공공의 공간에 설치되거나 배포되는 오노의 작업은 불특정 다수의 대중의 참여를 독려한다. 예컨대 공원의 한 구역을 추모의 장소로 변화시킨 작업은 그 장소를 이용하는 사람들이 자신들의 개인적, 집단적 기억을 기념하는 행동을 이끌어낸다. 최근에 그녀는 인터넷을 작업의 도구로 활용하여 세계 도처의 참여자들이 가상공간에서 연대의식을 공유할 수 있는 활동을 지속해오고 있다. 위에서 살펴본 바와 같이 다양한 매체와 방식을 아우르는 오노의 작업은 관람자의 참여를 독려하며 그 참여로 인해 생성되는 의미는 예술계에 한정된 것에서 사회 참여적인 것으로, 개인적인 차원에서 보다 공적인 영역으로 확장되어 왔다. 즉 그녀는 관람자를 예술에 포용하고, 나아가 관람자가 사회와 예술을 연결하는 주체가 될 수 있도록 이끈 것이다. 이처럼 미술과 그 외적 영역의 경계를 해체하고 예술 창작에 있어 탈권위를 지향한 그녀의 시도는 오늘날 다시 평가되고 있다. 본고는 오노의 작업을 관람자 참여라는 개념으로 조명함으로써 모더니즘 이후 현대미술사에서 그녀가 차지하는 주요한 위치를 재고하였다는데 그 의의가 있다.;The purpose of this study is to examine the works of Yoko Ono (1933-), particularly regarding the concept of “audience participation.” From the early 1960s to present-day, Ono has been attempting to create works that are completed by her spectators’ imaginations and actions. Since previous research on Ono has primarily focused on her background or on a specific group of her works made out of the same medium, it is difficult to see one, coherent mark of her work. Thus, I posit the concept of audience participation as central to Ono’s art, enabling me to examine the entirety of her artistic productions and classify her works with four categories. First, instruction is a beginning point for Ono’s work, which is a simple work of writing that encourages the reader to complete it in his or her mind. In the early 1960s, she created this type of work as a compensation for Greenberg’s Modernism. Her instruction suggests to the reader something that is impossible to perform, leading him or her to imagine and view reality from a different perspective. While her instruction encourages a viewer’s participation mainly in his or her mind, Ono’s object work provokes her spectators’ to perform specific actions in reality. These actions challenge the established authority that is represented as Modernism, simultaneously broadening the concept of visual art. Furthermore, an audience member’s action can be extended to the realm of social meaning, according to the manner and context in which the artist presents her works. In Ono’s event work, a participant interacts with the artist and others and is given the ability to form horizontal relationships. This event emphasizes every participant’s reaction, and it may cause various results in accordance with each participant’s characteristics. Ono and John Lennon began collaborating during the late 1960s, and they attempted to connect their private relationship and perspective on social messages. A diverse range of participants, including politicians, experts, and citizens, were engaged in their events. Through Ono and Lennon’s collaborated events, the audience’s participation was widened to the social realm. Ono’s works that are installed in public spaces encourage the mass public’s engagement and participation. For instance, her work that transformed a certain area of Central Park into a memorial draw on her audience members’ behaviors in commemorating their individual and collective memories. Recently, she has focused her artistic activities on works that encourage participants from all over the world to share their feelings of solidarity through the internet. As demonstrated by these examples, Ono’s works constantly encourage her audiences’ participation, and their meaning has been expanded from artistic to social realms and from individual to public spheres. In other words, she embraces her spectators in her artwork, leading them to become the subject that connects art and society. Likewise, her attempts to remove the boundary between art and non-art and her opposition to the establishment through the making of art has been re-evaluated in the present-day. This study aims to re-examine Yoko’s involvement in the history of art by viewing her works through the lens of audience participation.
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