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조셉 라이트 작품에 나타난 계몽시대의 여성인식

Title
조셉 라이트 작품에 나타난 계몽시대의 여성인식
Other Titles
The Female Perception of Enlightenment in Joseph Wright's Works
Authors
임초롱
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전동호
Abstract
본 논문은 18세기 영국 화가 조셉 라이트의 작품에 등장하는 여성 이미지를 살펴보면서 그의 작품에 나타난 계몽시대의 여성관을 밝히는데 목적이 있다. 라이트는 초상화와 풍경화, 역사화 등 다양한 장르의 작품을 제작했고, 산업과 상업을 주도했던 부르주아 계층의 초상화를 작업하면서 명성을 얻었다. 그는 영국의 산업혁명을 이끌었던 미들랜드를 거점으로, 계몽사상을 이끈 만월회 회원들과 함께 교류하며 계몽사상에 영향을 받았다. 계몽사상은 산업혁명과 맞물려 영국사회가 농업중심의 사회구조에서 산업과 상업중심의 사회구조로 변화하는데 커다란 역할을 했다. 이러한 사회변혁은 당시 여성인식을 변화시키는 데에도 영향을 미쳤다. 이를 확인하기 위하여 본 논문은 먼저 중세 말부터 근세 초까지 영국의 기존 여성관을 살펴보고, 이와 비교하여 계몽시기의 여성관이 어떻게 변화했는지 규명하고자 한다. 그리고 라이트의 여성 이미지를 중심으로 그의 작품에 나타난 계몽시기의 여성인식을 알아보고, 동시대에 제작된 다른 작가의 여성 이미지와 비교하여 유사한 점과 차별화된 부분을 조명하고자 한다. 또한 이러한 과정을 통해 라이트 작품에 나타난 계몽시기의 여성인식의 의의를 밝히고자 한다. 우선 중세 말 가부장적 사회구조에서 여성들은 주로 가정 내의 일을 책임졌고 외부활동을 할 때는 제약을 받았다. 근세 초 시장경제체제가 확산되면서 여성들도 사회활동에 참여할 수 있는 기회가 증대됐지만, 이 역시 가정을 토대로 가능한 일이었다. 또한 남성 중심의 종교구조 안에서 여성들은 순결하고 정숙한 태도를 갖도록 요구되었다. 계몽시기에는 중세부터 지속된 여성에 대한 이분법적인 시각이 강조되었고, 이러한 현상은 여성의 이상적인 모습을 구체적으로 제시했다. 그뿐만 아니라 많은 계몽철학자들은 남성과 여성을 이성과 감성의 개념으로 분리해서 인식했고, 이는 이성을 절대시했던 계몽시대에 감성적인 여성이 남성보다 열등하다는 인식을 확산시켰다. 그러나 감성에 대한 부정적 인식은 18세기 말에 부각된 것으로, 18세기 초에는 감성을 인간이 지닌 하나의 미덕으로 보았다. 또한 계몽시기에는 모성 담론이 활발하게 논의되었고, 감성적인 본성을 지닌 여성에게 모성에 대한 책임을 전가했다. 그 결과 자녀와 다정하게 묘사된 어머니 초상화도 증가했다. 무역과 출판 산업이 발전하면서 여성교육에 대한 환경도 개선되었지만, 남성과 여성의 교육과정은 다소 차이가 있었다. 그리고 시간이 지나면서 평등한 교육의 기회를 주장하는 사람들이 증가했다. 또한 만월회 회원들은 일찍부터 여성교육의 중요성을 깨닫고 자신의 자녀교육을 적극적으로 지원했다. 이러한 활동은 당시 여성교육의 범위를 확장하는데 기여한다. 라이트는 감성적인 여성 이미지, 모성이 강조된 여성 이미지, 여성교육에 관한 이미지 등을 통해 계몽시기의 여성인식을 분명하게 드러낸다. 계몽시기에 감성을 대변했던 여성은 라이트 작품에서 주로 애정이 가득하거나 슬프고 두려운 감정을 표출하는 모습으로 그려진다. 라이트는 감성적인 여성 이미지를 통해 사람의 감성과 이성의 능력이 서로 긴밀하게 연결되어 있음을 제시하고, 감성이 지니는 가치를 재고시켰다. 또한 계몽시기에 부각된 모성 담론은 고전을 주제로 한 작품과 여성 초상화에 빈번하게 등장하여, 여성의 감성적인 면을 강조했다. 그 외에도 라이트의 여성 초상화에 나타난 서적 이미지는 당시 여성들이 글을 읽고 쓸 수 있는 교육의 기회가 확대된 현실을 보여주고, 영국의 출판문화와 중산층 여성의 독서문화를 간접적으로 보여준다. 라이트의 작품은 기존에 여성이 등장하지 않았던 주제의 회화에도 여성인물이 등장 한다. 그는 산업 현장과 대중강연이 이뤄지는 공간에 남녀노소를 구분하지 않고 다양한 인물들을 배치시켰다. 이는 영국의 산업발전을 주도하고, 여성교육에도 적극적이었던 만월회의 영향을 그대로 반영한 것이다. 그의 작품 속 여성들은 주로 어린 아이로 표현되었고, 대부분 두렵고 겁에 질린 모습으로 재현되었는데, 이러한 감정표현은 여성이 지닌 공감능력을 강조했다. 더 나아가 이성을 중시한 자연과학과 산업사회의 이기적인 측면을 상기시킨다. 라이트는 계몽사상에 영향을 받아서 남성과 여성을 이성과 감성의 성질로 구분하였다. 그러나 계몽철학자들이 여성을 남성보다 열등한 존재로 여겼던 것과는 달리, 라이트는 작품에 이성과 감성의 가치를 함께 재현했고, 이성을 절대시했던 계몽시기에 감성의 가치에 주목하였다. 본 논문은 지금까지 연구되지 않았던 라이트의 여성 이미지를 분석하여 작가의 젠더적 인식을 규명하고 계몽시기의 여성관을 종합적으로 이해하는데 그 의의가 있다.;The purpose of the study is to investigate the female perception of the Enlightenment in Joseph Wright's works by looking at the images of women in his works. Wright has produced works of various painting genres. and gained popularity by drawing portraits of the bourgeois that led the industry. He was influenced by the philosophy of Enlightenment through the Lunar Society in Midland. Enlightenment changed the social structure in Britain and affected changes in perceptions of women. First of all, this study examines female perception from the late Middle Ages to the 16th-century and compares them with perception of women in Enlightenment. It also compares female images of Wright with these of other painters in Enlightenment. These intend to reveal the significance of the female perceptions of Enlightenment in his works. The dichotomous thinking of women was emphasized in Enlightenment. This embodied the ideal of women that society demands. Sentimental women were considered to be inferior to men in Enlightenment which emphasized reason, but negative perceptions of sensibility appeared at the end of the 18th-century. At the beginning of the 18th-century, sensibility was considered one of human virtues. In addition, discussions about maternity increased and the role of motherhood was burdened on sentimental women. As the trade and publishing industries developed, the educational environment for women also improved. The Lunar Society, which actively participated in children's education, contributed to expanding the curriculum for women. Wright clearly reveals female perception in Enlightenment through his various images of women. He portrayed women as expressing affection, sadness and fear in his works. His pictures suggest that human sensibility and reason are closely connected, and reestablished the value of sensibility. Through the sentimental image of women, he presents a maternal discourse that emerged in Enlightenment. In addition, the book image in his female portraits shows the expanded educational opportunities for women, and indirectly exposes publishing culture and middle-class women's reading culture in Britain. Wright has portrayed female characters in a conversation of a subject in which women have not appeared. He has placed various people in a space where industry lectures and public lectures are held. This reflects the influence of the Lunar Society, which led the industrial development and contributed to women's education. The women in his works were portrayed as young children, most of them scared and terrified. These depictions reveal women's empathy. Furthermore, it reminds the selfish aspect of industrial society that emphasized reason. Wright was influenced by the Enlightenment and classified men and women into the properties of reason and sensibility. However, unlike enlightenment philosophers who regarded women as inferior to men, he recreated both the values of reason and sensibility in his works. and noted the value of sensibility in Enlightenment. This thesis is meaningful to understand female perception in enlightenment by analyzing his female image which has not been studied so far.
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