View : 132 Download: 0

옴니채널(Omni-Channel) 소비 환경의 콘텐츠 큐레이션 서비스 기능 연구

Title
옴니채널(Omni-Channel) 소비 환경의 콘텐츠 큐레이션 서비스 기능 연구
Other Titles
A study of contents curation service function in Omni channel environment: mainly on the domestic distribution company
Authors
이수경
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 융합콘텐츠학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박승호
Abstract
오늘날 IT기술의 발달로 인간의 행위와 삶의 모든 방식이 디지털화 되었다. 이러한 기술은 인간이 할 수 있는 모든 활동을 편리하게 지원해주고 있다. 디지털 기기는 우리가 학습을 하거나, 무엇인가를 찾거나, 생산하는 등의 모든 활동에서 본연의 의미 이상의 무언가가 되었다. 이는 삶의 영위를 위한 가장 기본적인 행위인 재화를 구매하는 활동에 있어서도 동일하게 나타난다. 오늘날 소비자들은 과거의 물물 교환에서 지금의 디지털 기기를 통한 소비에 이르기까지 다양한 방식으로 소비 활동을 전개해왔다. 1990년대 인터넷 네트워크의 발달과 2000년대 스마트 폰의 등장으로 쇼핑 환경과 소비 패턴이 혁신적으로 변화하였다. 오늘날 소비자는 물리적인 점포뿐만 아니라 컴퓨터와 모바일 같은 온라인 채널을 동시에 사용하며 합리적인 소비 활동을 전개하고 있다. 이렇듯 오늘날에는 온라인과 오프라인 정보 채널을 자유롭게 이동하며 구매 활동을 전개하는 옴니채널(Omni-Channel) 소비 환경이 구축되었다. 각 유통 업체들은 기존의 오프라인 점포를 기반으로 온라인 플랫폼을 구축하여 소비자의 모든 구매 과정에서 자사의 정보 채널을 제공하며 소비자의 활동을 지원하고 있다. 유통사가 제공하는 정보 채널과 개인 소비자가 스스 습득하는 정보의 양은 실로 어마어마하기 때문에 소비자는 선택의 기로에서 아무것도 결정하지 못하게 되는 이른바 선택장애 현상에 직면하게 되었다. 따라서 방대한 정보가 제공되는 소비 환경 속에서 이러한 문제를 개선하기 위해서는 원하는 정보를 선별하여 제공해주는 큐레이션 서비스가 필요하다. 현재 시장에서 제공되는 큐레이션 서비스는 다양하지만, 개인 맞춤형 정보를 체계적으로 제공하는 서비스는 드물다. 각 유통 업체가 제공하는 큐레이션 서비스도 개인이 아닌 전체 소비자를 대상으로 이루어져 있을 뿐만 아니라, 기존에 구축된 온라인 채널에 이벤트 형식으로 제공되고 있는 실정이다. 설령 개인화된 정보를 제공한다 하더라도 취향 분석이 제대로 이루어지지 않아 오히려 스팸(Spam)으로 여겨져 소비자의 혼란을 가중시키고 있다. 이에 본 연구에서는 이러한 소비 환경에서 유통사와 소비자 두 대상에게 동시에 가치를 전달할 수 있는 서비스 플랫폼을 제안하고자 하였다. 본 연구의 가치는 옴니채널이라는 특수한 소비 상황을 반영하여 온라인과 오프라인 두 채널에서 수집 가능한 소비자 결제 정보와 활동 정보를 수집하고, 이를 기반으로 소비자의 구매 활동이 일어나는 채널과 상황 변수에 따라 정보를 큐레이션 하여 제공하는 데에 있다. 이에 본 연구에서는 기존의 큐레이션 서비스 사례를 분석하여 그 기능을 유형화하였다. 그리고, 옴니채널 환경에 기반한 차별적 기능 도출을 위해 콘텐츠 큐레이션 서비스의 기능 요소 도출 모델을 정립하였다. 뿐만 아니라, 개인정보, 상황정보, 결제정보, 구매정보, 소셜정보와 같은 추출 가능한 데이터의 유형과 그 내용을 정의하였다. 이렇게 수집된 데이터는 서비스의 목적에 따라 조작 가능한 키워드에 의해 걸러지는데, 이를 '변수'라 정의하였다. 본 연구의 목적에 따라 변수를 기본변수, 상황변수, 옴니채널을 반영한 채널변수를 정의하여 큐레이션 서비스 기능 요소 추출 모델에 적용하였다. 최종적으로 옴니채널 환경이 반영된 콘텐츠 큐레이션 서비스 기능 요소를 추출하였다. 도출된 정보 요소들은 정보의 성격에 따라 각각 기록, 분석, 추천, 소셜 기능으로 분류되고, 소비자의 활동 기록과 분석 기능은 그래픽 요소로 시각화되어 제공된다. 사용자 활동 기록과 성향 분석, 그리고 추천을 통해 최종적으로 옴니채널 소비 환경의 콘텐츠 큐레이션 서비스로서 소비자 맞춤형 정보를 전달할 수 있다. 궁극적으로 본 서비스는 온라인과 오프라인상의 구매 활동과 결제 내역을 기록해주고, 이를 기반으로 성향을 분석하여 시각적으로 제공함으로써 추천 정보의 신뢰성을 확보할 수 있게 한다. 또한 소비자의 선호 채널에 기반하여 정보를 제공함으로써 정보 탐색의 시간과 비용을 줄여주고, 기업에게는 소비자가 자사의 모든 채널을 소비 활동에 활용할 수 있도록 지속적인 연결고리를 마련한다는 점에서 옴니채널을 선도하는 유통사뿐만 아니라, 소비 활동의 질적 향상에 기여할 수 있을 것이라 기대한다.;With the development of IT technology, all of people's behaviors and their lifestyle have been digitalized. This technology support almost all kinds of activity that people can enjoy conveniently. Digital device has become an essential thing more than its innate value in terms of learning, finding something and producing. This is also true when it comes to purchasing goods which is a fundamental behavior for living. Consumers these days, have engaged in a consuming activity in a variety of ways. With the development of Internet network in 1990s and the advent of smart phone in 2000s, the shopping environment and consuming pattern has dramatically changed. Consumers these days, perform economical consuming activities by taking advantage of online channel such as computer and mobil as well as physical markets. Like this, recently Omni-Channel consuming environment has been established that promotes purchasing behavior by using not only physically existing markets but also online information channel. Each distribution company supports consuming activity by establishing online platform based on the previous offline markets and providing information channel during the process of buying. Since the amount of information that distribution company provides and individual consumers acquire by themselves is, in effect, enormous, thus consumers confront the situation of selective disorder, in which they cannot choose anything at the crossroads. Therefore, to solve the problem in a consumption environment where a great deal of information are provided, it is necessary to implement curation service that offers only the selected information that consumers really want. Even though curation services currently provided by the markets are various, service that systematically offers an individual customized information is rare. Not only that curation service provided by each distribution company aims at the entire consumers instead of individuals, but also it offers with an event form to Online channel which was previously established. Even though individualized information is provided, it is considered as Spam information, intensifying the confusion, since it did not analyze personal taste. In this regard, the study aims to propose service platform that can transfer values to distribution company and consumer simultaneously who are in an Omni channel environment. The value of this study lies in the fact that it collects consumers' payment information which are collectable from both online and offline channels by reflecting Omni channel, which is a particular consumption situation and based on that, it provides information with curation in accordance with situation variables and channel in which consumers' purchasing activity occurs. In this regard, it classified its function by examining previous curation service cases. And then, it established function factor deduction model of contents curation service in order to draw distinctive function based on Omni channel environment. On top of that, it defined extractable types of data such as private information, situation information, payment information, purchase information and social information and contents. The collected data are filtered by keyword which can be manipulated according to the purpose of service, and they are defined as 'variables.' It extracted contents curation service function factor, which finally reflected Omni channel environment by applying channel variation data, which reflected basic variable, situation variable and Omni channel deducted from case analysis, to curation function extracting model. Deducted information factors are classified into recording, examination, recommendation and social functions respectively, according to the nature of information and consumers' activity recording and examination functions are visually provided with graphic factors. It can finally provide consumer customized information as contents curation service in Omni channel environment through recommendation from activity record and preference analysis. Ultimately the service can record purchase activity on both online and offline and Payment details and offer information by analyzing consumers' preference based on it, and thus enabling it to secure reliability of recommended information. In addition, by offering information based on consumers' preferred channel, it can reduce the time and cost of searching information and for company, it arranges consistent link in which all channels can be utilized when consumers engage in consuming activity. In this sense, it is expected that it would contribute to qualitative improvement of consumers' consuming activity, as well as distribution company which leads Omni channel.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 융합콘텐츠학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE