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dc.contributor.advisor박승호-
dc.contributor.author이윤재-
dc.creator이윤재-
dc.date.accessioned2017-08-27T12:08:07Z-
dc.date.available2017-08-27T12:08:07Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.otherOAK-000000138644-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000138644en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/236435-
dc.description.abstract최근 과학 기술의 발달과 대중화로 컴퓨터 기반의 정보 사회가 도래하면서 자연스럽게 일반인에게도 컴퓨터의 활용과 그 작동 원리를 이해하는 능력이 요구되고 있다. 이런 시대적 흐름으로 논리적 문제 해결력인 컴퓨터적 사고방 식(Computational Thinking)을 가르치도록 초중등학교의 교육 과정이 개편되기 도 했으나, 컴퓨터에 대한 개념적인 이해에서 더 나아가 실제로 사용할 수 있 는 프로그램을 만들기 위해서는 범용 프로그래밍 언어에 대한 학습이 요구되 며 이에 대한 수요가 증가하고 있음에도 이를 습득할 수 있는 교육 과정이나 교육 방법 등에 대한 마련은 부족한 실정이다. 이러한 프로그래밍 학습에 대한 수요 증가가 이러닝 시스템의 발달과 맞물려 웹을 기반으로 프로그래밍 교육을 제공하는 서비스들이 등장하였다. 프로그래 밍 교육에서는 학습자가 실제로 프로그래밍 과정을 체험하는 것이 중요한데, 최근에는 온라인상에서 다양한 학습 도구를 통해 프로그래밍에 대한 이론을 배우고 직접 프로그래밍을 수행할 수 있는 교육 서비스들이 등장하였다. 이러 한 웹 기반 프로그래밍 교육 서비스는 누구나 쉽게 양질의 교육 콘텐츠를 접 할 수 있으며, 잘 정리된 교육 자료와 교육 환경의 제공으로 학습자가 프로그 래밍 학습에 전념할 수 있고, 학습자의 수준과 상태에 맞춰 학습을 진행할 수 있다는 장점이 있다. 이처럼 대중이 쉽게 접근할만한 프로그래밍 교육 시스템 이 등장하였음에도 불구하고 프로그래밍은 아직도 어려운 분야로 인식되고 있 으며, 프로그래밍 교육에 대한 연구에서도 학습자 스스로 진행하는 학습의 경 험에 대한 분석은 부족한 상황이다. 이에 본 연구에서는 웹 기반 프로그래밍 교육 서비스의 사용 과정에서 발생하는 학습자의 경험에 대해 탐구하였다. 웹 기반 교육 서비스를 구성하는 교 육 내용, 교육 환경, 학습자의 요소 중 교육 환경과 학습자의 상호작용에서 발 생하는 학습 경험을 연구하기 위하여 인터페이스의 구조 영역과 행동 영역을 중심으로 분석하였다. 프로그래밍 학습은 크게 교수 과정 안에 프로그래밍 과 정이 포함된 형태로 구성되는데, 이 과정에서 학습자의 활동 흐름을 서비스 디자인의 도구를 활용하여 분석하고 프로그래밍 초보 학습자의 어려움에 대한 선행 연구를 바탕으로 프로그래밍 학습 과정에서 어려움이 발생하는 지점을 정의하였다. 웹 기반 교육 서비스에서는 별도의 교수자 없이 인터페이스가 그 역할을 하 게 되므로 학습자가 어려움을 겪는 지점에서 도움을 주어야 한다. 따라서 학 습의 과정에 따라 학습자가 경험하는 어려움을 해소하기 위한 장치가 무엇인 지 알아보고자 하였으며, 현재 운영되고 있는 웹 기반 프로그래밍 교육 서비 스 사례를 선정하여 학습 보조 장치들의 제공 현황을 파악하였다. 파악한 학 습 보조 장치들을 기반으로 프로그래밍 학습 과정에 제공될 수 있는 학습 도 구의 의미와 유형을 분류하였으며, 이들이 학습자에게 어떠한 상호작용을 형 성하는지를 토대로 그 설계 전략을 논의하였다. 제안한 내용은 웹 기반 프로 그래밍 교육 서비스 학습자의 학습 경험을 분석하고 개선하기 위한 방안을 모 색하는 데 도움이 될 것이라고 생각한다.;With the recent development of science and technology and the popularization of computer-based information society, it is naturally required for ordinary people to understand the use of computers and their working principles. Although the curriculum of elementary and junior high schools has been reformed to teach computer-based thinking, which is a logical problem-solving power in the current era, the conceptual understanding of computers, and furthermore. Although there is a growing demand for this, there is a lack of education curriculum and methods to acquire it. The increasing demand for programming learning has been accompanied wit h the development of e-learning system, and services have been introduced that provide programming education based on the web. In the programming education, it is important that the learner actually experience the programming process. Recently, educational services that can learn the theory of programming through the various learning tools on-line and can directly perform the programming have appeared. This web-based programming education service is easy for anyone to access high-quality educational contents. With well-organized educational materials and educational environment, learner can concentrate on programming learning, and can learn according to the level and condition of the learner. In spite of the emergence of a programming education system that is easily accessible to the public, programming is still considered to be a difficult field, and the research on programming education is lacking in the analysis of the learning experiences of learners themselves. Therefore, this study explored the learner's experience in using web-based programming education service. The study focused on the interface structure and behavioral domain in order to study the learning experiences that occur in the educational environment, the learning environment, and the learner's elements constituting the web–based education service. In this process, we analyze the flow of the learner's activities by using the tools of service design, and based on the previous studies on the difficulties of the beginners, We define the point where the difficulty occurs. In the web-based education service, the interface plays the role without a separate instructor, so the learner must help in the point where the learner suffers. Therefore, we tried to find out the device to solve the difficulties experienced by the learner according to the learning process. We also grasped the current status of the provision of learning aids by selecting the web-based programming education service cases currently operated. Based on these learning aids, we classify the meaning and types of learning tools that can be provided in the programming learning process, and discussed their design strategies based on how they interact with learners. We believe that the proposed content will help us to analyze and improve the learning experience of Web-based programming education service learners.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 배경 및 목적 1 B. 연구의 방법 3 C. 논문의 구성 4 Ⅱ. 경험 디자인 연구 6 A. 사용자 경험 6 B. 사용자 경험 디자인 7 C. 서비스 디자인 8 Ⅲ. 웹 기반 교육 연구 9 A. 웹 기반 교육 시스템 연구 9 B. 사용자 인터페이스 연구 12 Ⅳ. 프로그래밍 교육 연구 13 A. 교육 내용 연구 13 1. 교육 내용 설계 14 2. 프로그래밍 교육 내용 14 B. 교육 환경 연구 17 1. 프로그래밍 교육 방식 17 2. 웹 기반 프로그래밍 교육 20 C. 학습자 연구 22 Ⅴ. 웹 기반 프로그래밍 교육 서비스 분석 26 A. 분석 대상 26 B. 프로그래밍 학습 절차 27 C. 서비스 별 학습자 경험 분석 29 Ⅵ. 학습 보조 도구 분석 36 A. 학습 과정에 따른 제공 현황 36 B. 학습 도구 제공 방안 41 Ⅶ. 결론 및 논의 47 참고문헌 51 ABSTRACT 58-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1544386 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title웹 기반 프로그래밍 교육 서비스의 학습자 경험 설계 방안 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedWeb-based Programming Education Services Learner Experience Research-
dc.creator.othernameLee, Youn Jae-
dc.format.pagevi, 59 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 융합콘텐츠학과-
dc.date.awarded2017. 2-
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일반대학원 > 융합콘텐츠학과 > Theses_Master
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