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중등 영재학생의 자기결정성 동기와 성취목표지향성이 창의적 문제해결력에 미치는 영향

Title
중등 영재학생의 자기결정성 동기와 성취목표지향성이 창의적 문제해결력에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Self-Determination Motivation and Achievement Goal Orientation on Creative Problem Solving Ability of Gifted Students in Secondary School : Focused on the Mediating Effect of Metacognition
Authors
전희원
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 영재교육협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김성원
Abstract
영재학생은 일반학생보다 인지적 능력이 뛰어나며 동기가 높다고 알려져 있다. 이러한 특수성을 고려할 때, 영재들을 위한 교육은 영재의 특성에 맞게 제공 되어야 한다. 이러한 필요성을 바탕으로 이 연구는 중등 영재학생을 대상으로 자기결정성 동기와 성취목표지향성이 메타인지 및 창의적 문제해결력에 미치는 영향을 알아보고, 메타인지가 매개역할을 하는지를 알아보고자 한다. 영재의 구인인 창의성, 동기, 메타인지의 관계를 살펴보는 연구는 영재학생의 잠재력을 실현할 수 있는 유용한 자료를 제공할 수 있으며 교육적 지침으로 활용될 수 있다. 연구목적에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 자기결정성 동기, 성취목표지향성, 메타인지, 창의적 문제해결력 간의 관계는 어떠한가? 둘째, 자기결정성 동기, 성취목표지향성이 창의적 문제해결력에 미치는 영향에서 메타인지는 매개를 하는가? 이와 같은 연구문제를 해결하기 위해 광범위한 문헌을 리뷰하여 연구모델을 세웠으며 설문지를 통한 조사연구방법을 이용하였다. 대학부설 영재교육원에 재학중인 영재학생 180명을 대상으로 자기결정성 동기, 성취목표지향성, 메타인지, 창의적 문제해결력을 측정하는 설문지를 통해 연구를 진행하였다. 총 158부를 회수하였고 이 중 이상치가 나타난 6부를 제외하고 총 152부를 최종적으로 연구결과 분석에 사용하였다. 이 연구에서 수집된 자료는 SPSS 20.0 프로그램을 이용하였다. 각 척도에 대한 신뢰도를 살펴보았고, 기술통계 분석 및 상관관계 분석, 독립표본 t검정, 다중회귀분석과 3단계 매개회귀분석, Sobel 테스트를 실시하였다. 이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 상관관계를 분석한 결과 자기결정성 동기와 메타인지, 성취목표지향성과 메타인지, 메타인지와 창의적 문제해결력, 자기결정성 동기와 창의적 문제해결력, 성취목표지향성과 창의적 문제해결력은 정(+)의 상관관계가 나타났다. 둘째, 영향관계를 알아보기 위해 회귀분석을 실시해 분석한 결과 자기결정성 동기와 메타인지, 성취목표지향성과 메타인지, 메타인지와 창의적 문제해결력, 자기결정성 동기와 창의적 문제해결력, 성취목표지향성 중 숙달접근목표는 창의적 문제해결력에 영향을 주었다. 그러나 성취목표지향성 중 수행접근목표는 창의적 문제해결력에 영향을 주지 않았다. 셋째, 메타인지의 매개효과를 알아보기 위해 Baron과 Kenny의 3단계 매개회귀분석을 통해 검증을 하였고, Sobel 테스트를 통해 매개변수에 의한 간접 효과의 유의성을 확인하였다. 그 결과 자기결정성 동기 중 내재적 동기와 성취목표지향성 중 숙달접근목표는 창의적 문제해결력 간의 관계에서 메타인지가 부분매개 역할을 하는 것으로 나타났다. 즉, 창의적 문제해결력에 직접적으로 영향을 미치기도 하고 메타인지를 통해 창의적 문제해결력에 간접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 자기결정성 동기 중 동일시 조절은 창의적 문제해결력 간의 관계에서 메타인지가 완전매개 역할을 하는 것으로 나타났다. 즉, 메타인지를 통해 창의적 문제해결력에 간접적으로 영향을 주는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 토대로 메타인지는 창의적 문제해결력을 높이기 위한 주요한 변수임을 알 수 있다. 메타인지는 자신의 인지에 관하여 아는 것이자 문제를 해결하는 과정 중에 유용한 전략으로 사용할 수 있으므로 중등 영재학생의 창의적 문제해결력을 증대시키기 위해서는 메타인지를 활용할 기회를 제공해야 함을 시사한다. 또한 자기결정성 동기와 성취목표지향성이 창의적 문제해결력에 영향을 미쳤으므로 이를 확고히 할 수 있는 환경 조성이 요구된다. 그러므로 동기 부여 및 메타인지의 전략적 측면 즉, 학습상황 중에 스스로 계획, 모니터, 조절, 평가할 수 있는 전략적인 능력을 키워주는 교육을 제언하는 바이다. 이를 위한 연구 및 프로그램이 개발되어 실제 영재교육 현장에 제공된다면 영재학생들의 창의적 문제해결력이 높아질 수 있는 계기가 될 것이라 기대한다.;Gifted students are known to be superior in cognitive ability and motivation comparing to ordinary students. Considering these specialties, gifted students' education should be provided according to their abilities. This research is to investigate how self-determination motivation and achievement goal orientation influence metacognition and creative problem solving ability of gifted students in secondary school, and if metacognition is working as a mediator for its influence. Any research that investigates on relationship of creativity, motivation and metacognition; the three components of gifted students; provides useful data to actualize gifted students potential and it can be used as an educational guidance. Research questions for this study are as follows; First, What is the relationship between self-determination motivation, achievement goal orientation, metacognition and creative problem solving ability? Second, Does metacognition work as a mediator for its influence? A research model was designed through reviewing extensive range of former studies and questionnaires were used to answer above mentioned questions. 180 students from a university affiliated school for gifted, were surveyed to measure self-determination motivation, achievement goal orientation, metacognition and creative problem solving ability. 158 students completed designated questionnaire and 6 of them were excluded as the result showed abnormal values. Collected data was processed with SPSS 20.0. The reliability of each scale was examined and descriptive analysis, correlation analysis, two-independent samples t test, multiple regression analysis, three-step mediated regression analysis and Sobel test were also conducted. The results of the study are summarized as follows. First, with regard to the correlations analysis, there were positive correlations for; self-determination motivation and metacognition; achievement goal orientation and metacognition; metacognition and creative problem solving ability; self-determination motivation and creative problem solving ability; and achievement goal orientation and creative problem solving ability. Second, the regression analysis was conducted to find out the influence on relationships between; self-determination motivation and metacognition; achievement goal orientation and metacognition; metacognition and creative problem solving ability; self-determination motivation and creative problem solving ability; and mastery-approach goals in achievement goal orientation and creative problem solving ability. The results showed that each scale influenced each other. However, there was no influence on creative problem solving ability in relation to performance-approach goals in achievement goal orientation. Third, the mediating effects of metacognition were verified by three-step mediated regression analysis of Baron and Kenny, and the significance of the indirect effect by the mediator was confirmed through the Sobel test. As a result, metacognition was found to play a partially mediating role in intrinsic motivation of self-determination motivation and mastery-approach goals of achievement goal orientation in the relationship with creative problem solving ability. In other words, it directly affects creative problem solving ability and indirectly affects creative problem solving ability through metacognition. In addition, metacognition was found to play a fully mediating role in identification control of self-determination motivation in the relationship with creative problem solving ability. In other words, it has indirect effect on creative problem solving ability through metacognition. Based on the results of this study, we can see that metacognition is the main variable to improve creative problem solving ability. Metacognition is to understand one’s perceptions and it can be used as a useful strategy in the process of solving problems. Therefore, it suggests that educational opportunities to utilize metacognition to improve creative problem solving ability of gifted students in secondary school, should be provided. Furthermore, since self-determination motivation and achievement goal orientation influence creativity problem solving ability, it is suggested to create an educational environment that can firmly establish them. This research proposes education that develops a strategic aspect of motivation and metacognition, namely, a strategic ability to plan, monitor, control, and evaluate on its own during learning situations. If researches and programs for this are developed and provided to the actual gifted education field, then we expect that gifted students' creative problem solving ability will be enhanced and developed further.
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