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부모의 학대와 방임이 또래애착에 미치는 영향

Title
부모의 학대와 방임이 또래애착에 미치는 영향
Other Titles
The effects of abuse and neglect from parents on peer attachment : The mediating effect of self-esteem
Authors
정한나
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정익중
Abstract
2014년 「전국 아동학대현황보고서」 자료에 의하면, 우리나라의 학대와 방임은 가정 내, 그리고 부모에게서 일어나는 확률이 80% 이상 차지한다. 그만큼 학대와 방임은 발견이 어려울 뿐만 아니라 오래도록 지속될 가능성이 높다는 점을 알 수 있다. 학대와 방임을 당하는 청소년은 내외부적으로 부정적인 영향을 받을 가능성이 높고, 특히 대인관계에 영향을 미치게 된다. 한편, 청소년기는 자아존중감의 긍정적 형성이 굉장히 중요하다. 또한 아동기보다 또래들과 시간을 많이 보내게 되는데, 자아존중감은 또래와 관계를 맺는 데에 큰 역할을 하게 된다. 따라서 본 연구는 부모의 학대와 방임이 또래애착에 미치는 영향을 파악하고, 그 과정에서 매개변수로 자아존중감 효과를 검증하는데 목적을 두었다. 이를 위해, 본 연구는 ‘한국아동청소년패널조사’ 초4패널 4차년도 자료 2,090사례를 활용하여 분석하였다. 연구 방법으로 AMOS 21.0을 사용하였으며, AMOS 21.0 붓스르랩핑(bootstrapping)과 Sobel test를 통해 매개효과검증을 하였다. 이를 통해 얻은 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 부모의 학대와 방임은 또래애착에 각각 유의미한 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 학대보다 방임이 또래애착에 더 부정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 부모의 학대와 방임 둘 다 자아존중감에 유의미하게 부정적인 영향을 미쳤다. 이 결과에서도 마찬가지로, 방임이 학대보다 자아존중감에 더 부정적인 영향을 미친다는 결과가 나타났다. 셋째, 자아존중감을 또래애착에 긍정적인 영향을 미친다는 결과가 나타났다. 넷째, 부모의 학대는 자아존중감의 매개과정을 통해 또래애착에 통계적으로 유의미한 간접적 영향을 미쳤으며, 완전매개 효과가 있는 것으로 나타났다. 방임의 경우 자아존중감의 매개를 통해 또래애착에 통계적으로 유의미한 간접적 영향을 미쳤으며, 부분매개의 효과가 있는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 토대로 본 연구의 함의 및 제언을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 부모의 경우 의도치 않게, 혹은 본인이 모르는 사이 학대와 방임을 저지를 수 있기에 우리나라 상황에 맞는 보다 구체적이고 명확한 학대, 방임의 조작적 정의 및 부모교육이 필요하다. 또한 학대보다 방임이 또래애착에 더 부정적인 영향을 미치므로, 학대와 분리해 방임에 대한 민감성을 더 키우고, 방임 받은 청소년에 대한 개입 방안을 모색하는 것이 필요하다. 둘째, 전 생애를 살아가는데 어려움이 닥치거나, 문제를 스스로 해결해야 할 기회가 주어질 때, 자아존중감은 특히 중요하다. 부모의 학대와 방임으로 인해 낮아진 자아존중감을 향상시킬 수 있도록 자아존중감 회복 및 증진 프로그램이 필요하다. 또한 마찬가지로 학대보다 방임이 자아존중감에 부정적인 영향을 더 미치게 되므로, 방임을 받는 청소년 발견 시 교사 상담, 타 기관 연계 등을 통해 방임 받은 청소년에 대한 적극적인 지원이 더욱 필요하다. 셋째, 자아존중감이 높을수록 또래애착에 긍정적인 영향을 미치게 되므로, 자아존중감은 그 자체를 넘어 다른 기제들에도 긍정적인 영향을 미칠 수 있기에 향상시킬 수 있는 프로그램은 굉장히 중요하다. 마지막으로, 또래애착을 증진시키기 위해 방임과 자아존중감에 동시에 개입해야하며, 학대받은 아동의 경우 자아존중감을 특히 관리하여 또래애착을 증진시킬 수 있도록 해야 한다.;According to 2014 [National Children Abuse Status Report, the probability of children abuse and neglect to be happened in their homes and by their parents occupies over 80% of total cases. From the data, it can be guessed that the abuse and the neglect against children are hard to be discovered and are very possible to be continued for a long time. adolescent suffering from the abuse and the neglect are apt to be negatively influenced inside and outside their homes, and the abuse and the neglect against adolescent especially influence on their relationships. Meanwhile, the adolescent period is very important in positively forming the self-esteem. Besides, adolescent spend much more time with their peers in this period than in the childhood, and the self-esteem takes a great role for a adolescent to make a relationship with his/her peers. Therefore this study aimed to recognize the influence of parental abuse and neglect against their children on the adolescent’s peer attachment, and to verify the effect of self-esteem as a parameter during the process. For this purpose, this study utilized and analyzed total 2090 cases from 4th-year data for elementary schooler panels in their 4-th grade in the ‘Korean Children & Juvenile Panels Survey. As the research method, this study used the AMOS 21.0, and verified the self-esteem’s mediating effect on the adolescent’s peer attachment through the AMOS 21.0 Bootstrapping and the Sobel test. The results of this study gotten from such measurement process were as follows. First, it was found that the parental abuse and neglect affected significantly negative influence on the adolescent’s peer attachment, respectively. And it could know that the parental neglect affected more negative influence on the adolescent’s peer attachment than the parental abuse’s influence. Second, the parental abuse and neglect affected significantly negative influence on the adolescent’s self-esteem, respectively. Similarly to the above results, it was found that the parental neglect affected more negative influence on the adolescent’s peer attachment than the parental abuse’s influence. Third, it was found that the adolescent’s self-esteem positively influenced on his/her peer attachment. Fourth, it was found that the parental abuse affected statistically significant, indirect influence on the adolescent’s peer attachment through the mediating process of adolescent’s self-esteem, and the parental abuse had the full mediating effect. Similarly to that, the parental neglect affected statistically, significant, indirect influence on the adolescent’s peer attachment through the mediating effect of adolescent’s self-esteem, and the parental neglect had partly mediating effect. Based on the above results, the implications and suggestions of this study can be summarized as follows. First, as parents may unintentionally or unconsciously commit abuse and neglect behaviors against their children, so it needs to set the operational definitions of abuse and neglect more specifically and clearly appropriate for Korean situations. And as the parental neglect affects more negative influence on the adolescent’s peer attachment than the parental abuse’s influence, so it needs to develop the sensitivity on the neglect with separating it from the abuse, and to seek for interventions to help neglected adolescents. Second, when a person faces a difficult time or is given a chance to solve a problem by himself/herself in his/her whole life, the self-esteem is especially important. It needs to set some programs to recover and enhance the self-esteem for the adolescents whose self-esteem is lowered due to parental abuse and neglect. Besides, similarly to that, as the neglect affects more negative influence on the self-esteem than the abuse’s influence, so it needs to give progressive support to neglected adolescents through some actions like a teacher’s counseling or the reference to other institute when a neglected adolescent is discovered. Third, as a adolescent’s self-esteem is higher, it more positively influences on his/her peer attachment. So a program to enhance the adolescent’s self-esteem is extremely important because the self-esteem can positively influence on other mechanisms beyond itself. Finally, the interventions should be involved in the neglect prevention and the self-esteem enhancement in order to enhance the juvenile’s peer attachment, and for an abused child, his/her self-esteem should be especially managed for enhancing his/her peer attachment.
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